Hogyan segítették a Kiskorú Kollégák a Hintalovon Akadémia munkáját?

Különböző szerepekben és témákban csatlakoztak be a gyerekek a Hintalovon Akadémia munkájába. Megkérdeztük őket, hogyan érezték magukat.

Hintalovon

2024.07.02.

A Hintalovon Akadémia 2023 őszén indult el. Célja, hogy akkreditált és regisztrált képzéseket kínáljon szakembereknek – elsősorban pedagógusoknak, ügyvédeknek és a szociális szférában dolgozóknak. Az online képzések számukra lettek lefejlesztve és akkreditáltatva, de rajtuk kívül minden szülő és gyerekjogok iránti érdeklődő felelős felnőtt is elvégezheti. Például a 2024. februárban közzétett képzésünk – ,,Mi a pedofília, és mik a legfontosabb tudnivalók a gyermekekkel szembeni szexuális erőszakról?” – ingyenesen elérhető mindenki számára, és célja, hogy minden gyerek körül legyen egy olyan felnőtt, aki észreveszi, ha a gyereknek segítségre van szüksége. Az őszi indulás óta 3 személyes, és 2 online jelenléti képzést tartottunk, amin 110 szakember vett részt. Emellett pedig 6 e-learning-képzésünk vált elérhetővé, amit már több mint 10.000 résztvevő végzett el az ország számos pontjáról.

A tananyagok felépítésében kiemelt szerepet kapott a gyerekrészvételi alapelvek érvényesítése. A velünk dolgozó Kiskorú Kollégákat (13–17 éves gyerek önkénteseket) több alkalommal és különböző szerepekben vontuk be az Akadémia tevékenységeibe.

  • Képzéseken való részvétel formájában:
    • A személyes képzésekbe három alkalommal csatlakoztak be a gyerekek. Itt bekapcsolódtak a program előzetes megtervezésébe, véleményezésébe és a feladatok koordinálásába. Lehetőséget kaptak a saját nézőpontjuk megosztására a felmerülő témák kapcsán. A képzések előtt minden esetben tartottunk egy vagy két felkészítő alkalmat, tájékoztattuk őket a program részleteiről és a saját szerepükről, közösen gondolkodtunk a feladatok kialakításán, és támogattuk a háttértudásuk bővítését. A képzések után mindig történt visszajelzés is, majd a tapasztalataikat beépítettük a következő alkalom módszertanába.
  • A gyerekek részvételét a gyermekvédelmi útmutató szabályozza, amit évente felülvizsgálunk. Emellett tájékoztatjuk a felnőtt résztvevőket is a magatartási kódexbe foglaltakról, ami segíti a gyerekek biztonságos bevonását.
  • A Kiskorú Kollégák képzésen való részvétele önkéntes, maguk jelentkezhetnek, hogy eljönnek-e, de akár lehetőségük van a háttérben való tevékenységekbe is becsatlakozni. A személyes képzéseken a gyerekek közül 3-5 fő volt jelen, 1,5–3 órás blokkokban. Két szociális szakmai és egy pedagógus-továbbképzésen voltak jelen, ahol főleg szerepjátékokban és vitaszínházra épülő programokban vettek részt.
  • Esettanulmányok készítése és véleményezése:
    • az e-learning-anyagaink fontos részét képezik az esettanulmányok. Ezekben a feladatokban a résztvevők mindennapos gyerekjogi eseteket ismernek meg, majd véleményezik azt, megosztják a tapasztalataikat és az ötleteiket annak helyes kezelésre és a további megelőzési lehetőségekre. A válaszadás után pedig szakmai magyarázatot és tanácsokat is olvashatnak. Ezen esetek véleményezésére kértük fel a Kiskorú Kollégákat is, akiknek gondolatai bekerültek az adott fejezetekbe, hiszen tapasztalati szakértőként is tekintünk rájuk. Egy elhanyagolhatatlan perspektívát mutatva azzal, hogy ők gyerekként mit tennének egy másik gyereket érintő esetben. Bemutatva azt is, hogy szerintük hogyan lehet jól segíteni egy áldozatnak, és mire lehet szüksége egy szemtanúnak.
    • Ezenfelül számos korábbi gyerekekkel készült tartalom is a képzés része, például a témában releváns videók és cikkek.

Megkértük három Kiskorú Kollégánkat, hogy meséljenek a tapasztalataikról.

Mit gondolsz az Akadémiáról, miért fontos, hogy legyenek ilyen képzések?

Kristóf: Fontos, hogy tudjuk képezni magunkat, én nagyon szeretem azt a mondást, hogy „jó pap holtig tanul”.

Szonja: Hiánypótló elérhető információcsokor, összefogó tudás kulcsfontosságú mindennapi témákról.

Kitti: A képzéseket mindenki oldaláról hasznosnak vélem. Hallunk új nézőpontokat, történeteket, és az aktuális helyzetekkel is tisztában leszünk, megerősítést nyerünk.

Volt valami, ami kifejezetten tetszett a képzésekben/tananyagokban?

Kristóf: Igazából mindegyik élvezetes volt, sosem éreztem, hogy unatkoztam volna, pedig voltak egyes témákkal előítéleteim.

Szonja: Hogy tényleg a gyerekek érdekeit tartja szem előtt.

Kitti: A legtöbb alkalom során mindenki tiszteletben tartotta a másik véleményét, és anélkül dobta be sajátját, hogy másét közben nem nyomta el. Szerintem ez igen fontos, és manapság kevesen tudják a „vitákat” így kezelni, vagy akár szimplán csak érvelni.

Hogy érezted magad a közös munkában/előkészületekben/esetek megismerésében?

Kristóf: Tök jó volt! 

Szonja: Komfortos volt, valós helyzetekről gondolkodtunk.

Kitti: A közös munka az Alapítvánnyal az előkészületeknél és a helyszínen is kifogástalan volt. Bedobhattuk ötleteinket, előre tájékoztattak a kérdésekről, elkísértek, és a helyszínen figyeltek arra, hogy véletlenül se érezzük magunkat (annyira) kellemetlenül (amennyit mi már nem tudnánk elviselni).

Milyen volt az Alapítvány munkatársaival dolgozni?

Kristóf: Mindenki szimpi, egy öröm velük dolgozni

Szonja: Szuper szakemberek mind, jó tudni, hogy ilyen emberek dolgoznak értünk, gyerekekért.

Kitti: Köszönöm Szilvinek és Dórinak, hogy ott voltak a képzéseken, folyamatosan figyeltek ránk és a többiekre is, és hogy beszélgettek velünk az esemény előtt és után is, valamint Vikinek, hogy elkísért minket. Hatalmas erőt és segítséget adtok nekem minden alkalommal, kicsit magabiztosabbnak éreztem miattatok magamat.(Úgyhogy még egyszer, köszi!!)

Milyen volt a képzésen résztvevőkkel dolgozni? Milyen volt neked ez gyerekként?

Kristóf: Ők is együttműködőek voltak, tudott működni a munka.

Szonja: Szerintem a munkánk során fontos, hogy megismerkedjünk adott témákban a valós helyzettel és a társadalmi gondolkodással.

Kitti: Eleinte kicsit féltem, hogy hogyan fognak velünk kommunikálni, vagy hogy mennyire fognak emberszámba venni. Ez amolyan megszokásból jövő gondolat (sajnos), viszont a résztvevők pozitív csalódást okoztak számomra. Nem feltétlen értettünk egyet mindenkivel, és én ebben problémát nem láttam, hisz egy alkalom kivételével mindenki tiszteletben hagyta határainkat.

Te mit tanultál egyes témakörökben/helyzetekben?

Kristóf: Sokkal nyitottabb vagyok egyes témákra, amik nem annyira érdekeltek alapból.

Szonja: Rosszabb a helyzet a rendszerekben, mint gondoltam volna. Tényleg szükségesek ezek a képzések.

Szívesen részt vennél további képzéseken? Miért?

Kristóf: Igen, eddig jó élmények voltak.

Szonja: IGEEEEN, imádok segíteni más embereknek (gyerekeknek), szívesen dolgozok együtt szakemberekkel, és képviselem a magyar fiatalokat.

Kitti: Szívesen részt vennék ismét képzéseken, nem mindennapi információkkal találkoztam, amiket felhasználva máshonnan is most már meg tudom közelíteni az adott problémákat. 

Mit üzennél az Akadémia tanulóinak?/Jövendőbeli tanulóinak?

Kristóf: Nagyon szuper dolog, élvezzétek!

Szonja: Köszönöm! Köszönöm minden gyerek nevében, hogy megtesznek minden tőlük telhetőt értünk. A tudás nagy kincs, ezt már soha senki nem fogja elvenni tőlük.

Kitti: Mindössze annyit üzennék, hogy legyenek türelemmel egymással. Nehéz szituációkban is meg kell mutatni, hogy emberek vagyunk. A célja a teremben nagyjából mindenkinek ugyanaz, még akkor is, ha más módon kívánják megoldani a problémákat. Az, ha összedobjuk az ötleteinket, egy pró és kontra listát tud eredményezni, végső soron pedig kisakkozhatjuk a „helyes eljárást” (vagy eljárásokat), és a nap végén mindenki úgy megy haza, hogy tett valami lényegeset, és az időt nem veszekedéssel húzta el.

Visszajelzések a munkatársaktól/résztvevő szakemberektől

  • „Fantasztikus profizmussal és hatalmas empátiával összeállított átfogó és a  »hétköznapi« emberek számára is érthető, értelmezhető anyag. Minden szülő, pedagógus és egyéb területeken gyerekekkel foglalkozó ember számára kötelezővé tenném! Köszönöm!”
  • „Nagyon hasznos összefoglaló, sok kutatási eredménnyel alátámasztva. Tanárként nagyon fontos szakmai kiegészítő anyag. Köszönöm a szerzőknek és az egyesületnek, hogy létrehozták ezt a hiánypótló tananyagot.”
  • „Rendkívül hozzájárul a jövő generációinak boldogulásához és az őket gondozó/nevelő szakemberek minőségi munkájához.”

Hogyan dolgozz te is gyerekekkel? Erre a kérdésre itt összegyűjtöttük a válaszainkat.Ha pedig az Alapítvány gyerekrészvételi tevékenységéről olvasnál bővebben, azt itt teheted meg.

További tartalmak a témában

Miként fonódnak össze a klímaválság kérdései és a gyerekjogok? Miről szól az ENRICH Projekt? Tudj meg többet cikkünkből!
Nem lehet része az intézményi sportoktatásnak a megalázó, bántalmazó viselkedés a gyerekekkel szemben.
Az ENSZ legfrissebb felmérésének célja, hogy feltérképezze a gyermekjogok hazai érvényesülésének helyzetét.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

8 kérdés, amit érdemes tudnod az iskolai bántalmazásról – plakát

Összeszedtük a 8 legfontosabb kérdést az iskolai bántalmazással kapcsolatban. Mit jelent a bullying? Hogyan ismerhető fel? Kihez érdemes segítségért fordulni? Válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le pdf-ben a válaszainkat!

Gyerekjogi ábécé

Gyerekjogi ábécé – Plakát

Mire van szüksége a gyerekeknek? Mitől kell megóvni őket? A gyerekjogok nem elvont, bonyolult jogi passzusok, hanem azok a feltételek, melyek a kiegyensúlyozott gyerekkorhoz szükségesek.  Ha kíváncsi vagyok Gyerekjogi ábécé-nkre, válassz az alábbi adományösszegek közül, és töltsd le plakátunkat!

Top 10 ötlet a digitális oktatáshoz – Plakát

Mitől működne jobban a digitális oktatás? Mire van szüksége a gyerekeknek a hatékony online tanuláshoz? Megkérdeztük a gyerekeket!

Cikkajánló

×
×

Cart