A tantermen kívüli oktatás videós számonkérési módja

Miközben a digitális távoktatás kereteit és részletszabályait jelenleg jogszabály nem rendezi, folyamatában felmerültek fontos kérdések a számonkérés digitális módjaival kapcsolatban - ismerd meg állásfoglalásunkat, és annak mentén készített segédanyagainkat!
Tantermen kívüli oktatás számonkérése

Hintalovon

2020.11.01.

Az Oktatási Hivatal weboldala a 2020. tavaszi veszélyhelyzet kihirdetésekor segítette a tanárokat és a diákokat ajánlásokkal és iránymutatásokkal. A Gyermekjogi Központhoz azonban több esetben érkezett kérdés a számonkérés Oktatási Hivatal weboldalán ajánlott “offline beszámoltatási” formájával kapcsolatban. Az ajánlás szerint lehetőség van arra is, hogy a tanuló offline oldjon meg feladatot – például készítsen kézzel egy poszter, táblázatot, kreatív, illetve művészi alkotást –, és annak digitális változatát (fényképét, hang- vagy videófelvételét) küldje be vagy töltse fel egy előre megadott tárhelyre vagy felületre.

Az offline számonkéréssel kapcsolatos első állásfoglalás kérésünket (2020.03.25.) megismerhetik ide kattintva. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2020.03.26-án megküldte válaszlevelét Alapítványunk részére. Válaszukban kiemelték, hogy az értékelés és a számonkérés kiválasztása az egyes intézmények, ill. pedagógusok szakmai-módszertani szabadságának körébe tartozik. A Közoktatásért felelős helyettes államtitkár levelében biztosította Alapítványunkat, hogy a hatályos adatvédelmi szabályokra tekintettel kell lenniük az oktatási intézményeknek.

2020. április végén kaptunk egy újabb állásfoglalást a minisztériumtól, márciusi levelünkre. A helyettes államtitkár levelében tájékoztatott a személyes adatok kezelésének jogalapjáról és védelméről, illetve arról, hogy szükséges-e a törvényes képviselő hozzájárulása a gyerekről készített kép- ill. videófelvétel felhasználásához, ha számonkérésről van szó. Válaszlevelünkben ismét felhívtuk a Minisztérium figyelmét arra, hogy nem állnak rendelkezésre olyan ágazati protokollok, amelyek a köznevelési intézmények digitális oktatására vonatkozóan egységes szabályokat állapítanának meg, ezért fontos, hogy ne elsősorban új jogszabályok írásában gondolkodjanak a döntéshozók, hanem gyakorlati iránymutatást adjanak a pedagógusoknak, szülőknek és gyerekeknek egyaránt. 

Gyermekjogi aggályok

2020. Április 2-án a Nemzeti Adatvédelmi Hatóság is állásfoglalást adott ki, a gyerekek videófelvétel készítése kapcsán. A Hatóság hangsúlyozta, hogy a digitális távoktatás keretében a köznevelési intézmények  kizárólag az adatvédelmi alapelveknek alárendelten, etikai és egyéb szabályok betartása mellett kérhetik a diákoktól (illetve a szülői felügyeletet gyakorló személytől) fénykép és videófelvétel megküldését. Állásfoglalásukban felhívják a figyelmet arra, hogy a digitális távoktatás kereteit és részletszabályait jelenleg jogszabály nem rendezi, ugyanakkor a koronavírus járvány miatt előidézett helyzet ténye és várhatóan hosszabb időtartama okán a közeljövőben, indokolttá válhat a jogalkotás e területen.

Észrevételeinket április 9-én megküldtük a NAIH-nak. Felhívtuk a figyelmet gyermekjogi aggályokra, és kifejezetten nem javasoljuk, hogy megteremtsék azt a jogszabályi környezetet, amiben lehetőség nyílik a videófelvétel eszközének a használatára az online oktatásban. Javasoljuk az online oktatás során az olyan alacsony küszöbű technikai felkészültséget igénylő megoldások alkalmazását, amelyek adatvédelmi és gyermekjogi szempontból is biztonságosak, a diákok és a tanárok döntő többsége számára hozzáférhetőek/elérhetőek és rugalmasan használhatóak.

Gyakorlati segítség

Alapítványunk munkatársai ebben a megváltozott helyzetben segítik a gyerekekkel foglalkozó, túlterhelt szakemberek, pedagógusokat is, kifejezetten gyermekjogi szempontú, a részletkérdésekre is kitérő releváns szakmai támogató anyagokkal: 

Az egyik egy online kapcsolatok kezelésében segítséget nyújtó pedagógusoknak szóló kisokos a virtuális oktatáshoz, a másik szakmai anyagunk egy egy adatvédelmi szempontból fontos, az iskolák/pedagógusok által alkalmazott különböző online alkalmazások, platformok használatának korhatáraira figyelmet felhívó tájékoztató, a harmadik pedig állásfoglalásunk a videókészítésről a tantermen kívüli oktatásban

Második hullám – tantermen kívüli digitális oktatás elrendelése

A484/2020. (XI.10) Kormányrendelet a korábbi járványügyi intézkedésekhez képest szigorított, melyek bemutatására készítettünk egy szakmai anyagot a leggyakrabban felmerülő kérdésekkel.

A Kormányrendelet alapján 9. osztálytól digitális munkarendre állnak át az iskolák. Rendkívül nehéz feladat elé állította a jelenlegi helyzet a digitális távoktatás valamennyi szereplőjét, így köztük a diákokat, szülőket és pedagógusokat is. Ezért szedtük össze röviden azokat a legfontosabb előírásokat, javaslatokat és jó gyakorlatokat, amik segíthetnek eligazodni a digitális oktatás adatvédelmi szabályainak útvesztőjében. Összefoglalónkat a Nemzeti Adatvédelmi Hatóság (NAIH) 2020/7127. sz. tájékoztatója alapján állítottuk össze.

További tartalmak a témában

Árulkodóak a gyerekek jövővel kapcsolatos aggodalmai. Leginkább attól félnek, hogy nem találnak majd munkát, ezt követi az éghajlatváltozás miatti szorongás és a háborútól vagy terrortámadástól való félelem.
Mi a teendő szülőként akkor, ha a család egy másik tagja úgy oszt meg képeket a gyerekünkről, hogy mi azzal nem értünk egyet? Milyen jogszabályok vonatkoznak a posztolásra, és milyen lehetőségeink vannak ilyen esetekben?
Gyermekjogi Követeink kíváncsiak voltak, hogy különbözik-e a diákok véleménye az erőszakról, ha a társaik előtt kérdezik meg őket vagy ha Instán titkosan tudnak válaszolni? Ismerjétek meg Botos Viktória és Sarang Nikoletta Gyermekjogi Követeink felmérésének eredményeit.
Főleg kisgyermekkorban az osztályfőnök, a tanító személye és tanítási elvei meghatározók a gyerek jólléte tekintetében. A gyerekeket érintő ügyekben az ő legjobb érdeküknek kell elsődlegesen érvényesülnie, a kiégés, a túlzott stressz és aggodalom a teljesítmény miatt pedig nyilvánvalóan nem tartoznak ezek közé…

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Grooming – előzd meg, vedd észre, támogasd jól a gyereked!

Ha kíváncsi vagy mit is jelent a grooming és hogyan veheted észre, ha gyereked becserkészés áldozata lett, akkor válassz az alábbi  adományösszegek közül és töltsd le az erről szóló kiadványunkat!

5+1 indok, amiért jó a gyerekednek, ha őt is bevonod a döntésekbe – Plakát

Ha kíváncsi vagy, hogy miért érdemes a gyerekedet is bevonni az őt érintő kérdésekbe, akkor válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le erről szóló plakátunkat!

A sportszülőség 6 fontos témája, amit érdemes átgondolni – 6 napos e-mail-kurzus

Tarts velünk 6 napos e-mail-kurzusunkon, amelynek célja, hogy sorra vegyük a sportolással, a sportoló gyerekekkel kapcsolatban felmerülő legfontosabb témákat, valamint igyekszünk a legégetőbb kérdésekre és problémákra választ találni. Válassz az alábbi adományösszegek közül és kezdd el még ma e-mail-kurzusnkat!

Cikkajánló

×
×

Cart

Adományozz gyerekjogokat idén karácsonykor!

Neked milyen volt a gyerekkori karácsonyod?

Min lehetett mindig nevetni, mitől lettél néha szomorú, mi volt a legjobban várt ajándékod, kik állták körül a fát? A karácsony talán azért a legjobban várt ünnep, mert ilyenkor meg tud állni egy kicsit az idő. Ha tényleg meg tudunk állni, tudunk békét és nyugalmat teremteni a családunk köré, azzal megteremtjük a karácsony varázsát. A gyerekek pedig gyorsan hozzáteszik a vidámságot is.

 

Mi, a Hintalovon Alapítványnál azért dolgozunk, hogy minden gyereknek biztonságos és nyugodt környezete legyen karácsonykor és az év összes többi napján is.

Támogasd munkánkat és ajándékozz gyerekjogokat idén karácsonyra!

Neked csak két perc, nekünk hatalmas segítség.