A tantermen kívüli oktatás videós számonkérési módja

Miközben a digitális távoktatás kereteit és részletszabályait jelenleg jogszabály nem rendezi, folyamatában felmerültek fontos kérdések a számonkérés digitális módjaival kapcsolatban - ismerd meg állásfoglalásunkat, és annak mentén készített segédanyagainkat!
Tantermen kívüli oktatás számonkérése

Hintalovon

2020.11.01.

Az Oktatási Hivatal weboldala a 2020. tavaszi veszélyhelyzet kihirdetésekor segítette a tanárokat és a diákokat ajánlásokkal és iránymutatásokkal. A Gyermekjogi Központhoz azonban több esetben érkezett kérdés a számonkérés Oktatási Hivatal weboldalán ajánlott “offline beszámoltatási” formájával kapcsolatban. Az ajánlás szerint lehetőség van arra is, hogy a tanuló offline oldjon meg feladatot – például készítsen kézzel egy poszter, táblázatot, kreatív, illetve művészi alkotást –, és annak digitális változatát (fényképét, hang- vagy videófelvételét) küldje be vagy töltse fel egy előre megadott tárhelyre vagy felületre.

Az offline számonkéréssel kapcsolatos első állásfoglalás kérésünket (2020.03.25.) megismerhetik ide kattintva. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2020.03.26-án megküldte válaszlevelét Alapítványunk részére. Válaszukban kiemelték, hogy az értékelés és a számonkérés kiválasztása az egyes intézmények, ill. pedagógusok szakmai-módszertani szabadságának körébe tartozik. A Közoktatásért felelős helyettes államtitkár levelében biztosította Alapítványunkat, hogy a hatályos adatvédelmi szabályokra tekintettel kell lenniük az oktatási intézményeknek.

2020. április végén kaptunk egy újabb állásfoglalást a minisztériumtól, márciusi levelünkre. A helyettes államtitkár levelében tájékoztatott a személyes adatok kezelésének jogalapjáról és védelméről, illetve arról, hogy szükséges-e a törvényes képviselő hozzájárulása a gyerekről készített kép- ill. videófelvétel felhasználásához, ha számonkérésről van szó. Válaszlevelünkben ismét felhívtuk a Minisztérium figyelmét arra, hogy nem állnak rendelkezésre olyan ágazati protokollok, amelyek a köznevelési intézmények digitális oktatására vonatkozóan egységes szabályokat állapítanának meg, ezért fontos, hogy ne elsősorban új jogszabályok írásában gondolkodjanak a döntéshozók, hanem gyakorlati iránymutatást adjanak a pedagógusoknak, szülőknek és gyerekeknek egyaránt. 

Gyermekjogi aggályok

2020. Április 2-án a Nemzeti Adatvédelmi Hatóság is állásfoglalást adott ki, a gyerekek videófelvétel készítése kapcsán. A Hatóság hangsúlyozta, hogy a digitális távoktatás keretében a köznevelési intézmények  kizárólag az adatvédelmi alapelveknek alárendelten, etikai és egyéb szabályok betartása mellett kérhetik a diákoktól (illetve a szülői felügyeletet gyakorló személytől) fénykép és videófelvétel megküldését. Állásfoglalásukban felhívják a figyelmet arra, hogy a digitális távoktatás kereteit és részletszabályait jelenleg jogszabály nem rendezi, ugyanakkor a koronavírus járvány miatt előidézett helyzet ténye és várhatóan hosszabb időtartama okán a közeljövőben, indokolttá válhat a jogalkotás e területen.

Észrevételeinket április 9-én megküldtük a NAIH-nak. Felhívtuk a figyelmet gyermekjogi aggályokra, és kifejezetten nem javasoljuk, hogy megteremtsék azt a jogszabályi környezetet, amiben lehetőség nyílik a videófelvétel eszközének a használatára az online oktatásban. Javasoljuk az online oktatás során az olyan alacsony küszöbű technikai felkészültséget igénylő megoldások alkalmazását, amelyek adatvédelmi és gyermekjogi szempontból is biztonságosak, a diákok és a tanárok döntő többsége számára hozzáférhetőek/elérhetőek és rugalmasan használhatóak.

Gyakorlati segítség

Alapítványunk munkatársai ebben a megváltozott helyzetben segítik a gyerekekkel foglalkozó, túlterhelt szakemberek, pedagógusokat is, kifejezetten gyermekjogi szempontú, a részletkérdésekre is kitérő releváns szakmai támogató anyagokkal: 

Az egyik egy online kapcsolatok kezelésében segítséget nyújtó pedagógusoknak szóló kisokos a virtuális oktatáshoz, a másik szakmai anyagunk egy egy adatvédelmi szempontból fontos, az iskolák/pedagógusok által alkalmazott különböző online alkalmazások, platformok használatának korhatáraira figyelmet felhívó tájékoztató, a harmadik pedig állásfoglalásunk a videókészítésről a tantermen kívüli oktatásban

Második hullám – tantermen kívüli digitális oktatás elrendelése

A484/2020. (XI.10) Kormányrendelet a korábbi járványügyi intézkedésekhez képest szigorított, melyek bemutatására készítettünk egy szakmai anyagot a leggyakrabban felmerülő kérdésekkel.

A Kormányrendelet alapján 9. osztálytól digitális munkarendre állnak át az iskolák. Rendkívül nehéz feladat elé állította a jelenlegi helyzet a digitális távoktatás valamennyi szereplőjét, így köztük a diákokat, szülőket és pedagógusokat is. Ezért szedtük össze röviden azokat a legfontosabb előírásokat, javaslatokat és jó gyakorlatokat, amik segíthetnek eligazodni a digitális oktatás adatvédelmi szabályainak útvesztőjében. Összefoglalónkat a Nemzeti Adatvédelmi Hatóság (NAIH) 2020/7127. sz. tájékoztatója alapján állítottuk össze.

Támogass minket adód 1%-ával, és tegyünk együtt azért, hogy minden gyerek biztonságban és jól legyen.

Már kilencedik éve képviseljük a gyermekjogokat, közvetítünk, kutatunk, megmutatunk, elmagyarázunk, segítséget nyújtunk, meghallgatunk, kiállunk, leírunk, közzéteszünk, támogatunk és megerősítünk.

Segíts minket adód 1%-ával, hogy továbbra is kiállhassunk a gyerekekért és jogaikért!

Adószámunk: 18752836-2-41

Sikeres másolás!

Neked csak két perc, nekünk hatalmas segítség.

További tartalmak a témában

Attól, hogy egy iskolai beavatási szertartás széles körben elfogadott, nem jelenti azt, hogy rendben van, ha azzal gyerekeket aláznak meg és bántalmaznak.
Általában azok fogékonyabbak az olyan manipulációkra, amelyek másokat lealacsonyítanak vagy arra tanítanak, hogy másokat gyűlölni kell, akiket gyerekként nem tudtak úgy szeretni a szüleik, ahogy nekik arra szükségük lett volna.
A szülőknek nem szabad feltenniük a kezüket, ha az internetről vagy a digitális eszközökről van szó. A neten is mi felelünk a gyerekek biztonságáért – még ha ehhez először meg is kell tanulnunk néhány dolgot.
Összegyűjtöttük a Gyermekjogi Egyezménnyel kapcsolatos szakmai és ismeretterjesztő anyagokat – minden információ egy helyen a szakmának és az érdeklődőknek, gyerekeknek és felnőtteknek.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Mi volt ma a suliban? 22 ötlet, hogy megtudd anélkül, hogy feltennéd ezt a kérdést

22 tipp amivel elindulhat egy jó beszélgetés.

Mitől lesz gyerekbarát egy anyag?

Mitől lesz egy anyag gyerekbarát?

Ha kíváncsi vagy, hogy mire érdemes figyelned egy gyerekeknek szóló anyag készítése kapcsán, akkor válassz az alábbi  adományösszegek közül és töltsd le erről szóló kiadványunkat!

Mítosz és valóság a gyerekekkel szembeni szexuális visszaélésekről

Válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le Mítosz és valóság a gyerekekkel szembeni szexuális visszaélésekről  plakátot!

Cikkajánló

×
×

Cart