Gyerekszemmel nyitottan- Évközi beszámoló a Gyermekjogi Követek munkájáról

Hintalovon

2021.09.02.

2021-ben megújult a gyermekjogi Követ csapat és megújultak a módszerek is, új projektek indultak.

Az Alapítvány Gyermekjogi Követei a 14–17 éves önkéntes munkatársaink. A pandémia másfél évében nem csak a zárás és a nyitás hullámai voltak jelen az életükben, de ez a csapat is rendkívül sokat változott létszámában, működésében egyaránt. A tavalyi létszámbővítés után 15 fővel fogtak munkának, majd 18. születésnapok egész sorát ünnepelték a követeink, ami egyben azt is jelentette, hogy búcsút kellett venni a gyerekek többségétől.

2021-ben változott a feladatkörök, projektek elosztásának módszere: minden követ választott magának egyet a két nagy projektből, mellette pedig felosztották az alkalmi felkéréseket, teendőket. A gyerekközösség együtt is kidolgozott és megvalósított egy saját projektet: ez lett a Kamasz Kapu podcast, amivel új jelmondatot is talált magának a követ-csapat: Gyerekszemmel, nyitottan.

Legfontosabb munkáink

Munkánk középpontjában az a kérdés állt, hogyan járulhatunk hozzá a gyerekek biztonságához ma Magyarországon?

A csapat egyik fele, Elza, Gergő és Rozi a Nemecsek Program munkájába kapcsolódtak be. Ők az iskolán és egyéb, gyerekek látogatta intézményeken belüli biztonságra fókuszáltak. Szakértőinktől széles képet kaptak a bullying működéséről, valamint arról, hogy milyen megközelítési módjai léteztek eddig a kortárs, vagy felnőtt-gyerek bántalmazás megelőzésének, illetve kezelésének. Véleményeztek a már meglévő gyermekvédelmi irányelveket és részt vesznek újak kidolgozásában, például a Budapest Bábszínház számára. Ősszel egy speciális terület feltérképezésének is nek fognak a Nemecsek és a Gyerekrészvétel Programmal közösen: a sport világában vizsgálják majd bántalmazást, és keresnek megoldásokat a visszaszorítására.

A csapat másik fele, Andris, Lambi és Magdi a nemzetközi együttműködés keretében zajló Te hogy látod a bántalmazást? kutatásban vettek részt. A Magyarország mellett Albániában, Moldovában, Romániában és Szlovákiában is megvalósuló kutatás azt vizsgálja, hogy mit azonosítanak a gyerekek bántalmazásként és mire reagálnak a szűkebb csoportjaikban (pl. családban, baráti körön belül) és tágabb közösségeinkben (pl. lakókörnyezet, település). A felnőttek körében zajló felmérés mellett egy teljes, a gyerekek véleményére fókuszáló kérdőív sorozatot dolgoztak ki szakértőink a követekkel közösen:

  1. meghatározták a kutatási kérdéseket,
  2. kidolgozták a módszertant, azaz, hogy konkrét esetekben kérjük ki a válaszadó gyerekek véleményét,
  3. és részt vettek a kérdőívek terjesztésében is.

Jelenleg már az eredmények feldolgozásánál tart a projekt, amiben szintén részt vesznek a követek. A kutatás eredményeit együttesen tesszük közzé 2021 végén a Hintalovon weboldalán, az eredmények alapján cselekvési javaslat is készül a közösségek megerősítéséért.

Szülő-gyerek kommunikáció kihívásai

A Gyermekjogi Követek harmadik projektje saját kezdeményezésre jött létre, így a gyerekek határozták meg a témát, a célt és az eszközt egyaránt. Számos saját élményt, kérdést, problémát megosztottak egymással a szexuális felvilágosítás tabuitól kezdve az online és offline konfliktusok kezelésén át a kamaszkor általánosabb kérdéseiig, amik végül összeértek egy témában: a szülő-gyerek kommunikáció kihívásaiban. Célként ennek elősegítését és fejlesztését tűzték ki. A projekt részeként egy podcast adás koncepcióját dolgozták ki a követek. Ahogy minden projektjükben, úgy ebben is támogatták a munkájukat állandó mentoraik, Palotay Lilla és Márton Gábor Csaba. A felkészülésben segítségükre volt Győri Zoltán, a Mit játsszunk? Youtube-csatorna tartalomkészítője is. A Kamasz Kapu podcast első anyagát itt érhető el.

A követek további tevékenysége

  • meghívást kaptak az ELTE Állam- és Jogtudományi Karára gyermekjogi esetek véleményezésére;
  • képviselték a gyerekek véleményét a TELEKOM Podcastjában;
  • elmondták a véleményüket a pandémia utáni visszatérésről a WMN.hu-n;
  • prezentálták a munkájukat az INCLUDE nemzetközi konferencián.

További tartalmak a témában

csapatépítő követekkel 2022.

Új gyerekekkel bővült a gyermekjogi követ csapatunk

12 új gyerek csatlakozott a Hintalovon csapatához, így szeptembertől a gyermekjogi követek csapata 18 főre nő. Köszönjük, hogy velünk vagytok!

Csapatépítő tábor a gyermekjogi követekkel

Csapatépítő tábort tartottunk a gyermekjogi követekkel

Hintalovon Alapítvány történetében először csapatépítő tábort szervezett a régi és újonnan csatlakozott gyermekjogi követeknek Balatonbogláron. Köszönjük támogatóinknak, az E.ON Hungária Zrt.-nek és a Kúria Kft.-nek ezt a felejthetetlen három napot.

Nemzetközi konferencia a gyerekrészvétel és a biztonság kérdéseiről

Miért vonjuk be a gyerekeket abba, hogy biztonságos környezetet alakítsunk ki számukra? Mit tehetünk szervezetként, hogy a gyerekek véleménye is érvényesüljön abban, hogy milyen szabályokat hozunk ennek érdekében? Tudj meg többet!

Megalakult a Koalíció Gyermekrészvétel munkacsoportja

A Hintalovon Alapítvány koordinálásával megalakult a Gyermekjogi Civil Koalíció Gyermekrészvételi munkacsoportja.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Adományoddal hozzájárulhatsz a Hintalovon folyamatos működéséhez, és fejlődéséhez, így még több gyermeknek tudunk segíteni.
Egyszeri

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Ajánlás iskolaőröknek, intézményvezetőknek

Hogyan tudnak partneri viszonyt kialakítani és együttműködni az iskolaőrök és intézményvezetők a gyerekek és a felnőttek biztonsága érdekében? Olvasd el ajánlásunk!

Tanárként a digitális osztályteremben

A digitális oktatásra való átálláshoz kapcsolódó megnövekedett munkamennyiség, a bizonytalanság, a teljesen más tanítási felület sok feszültséget eredményezhet az amúgy is szorongással teli légkörben. Ami most történik, az egy életmódváltás az oktatásban részt vevő mindhárom szereplőnek: diáknak, tanárnak, szülőnek egyaránt. Nem fogjuk tudni azt folytatni, amit eddig csináltunk. Nem csak az osztályterem változott meg ezekben a napokban. A reális cél most nem az, hogy digitálisan leképezzük az iskolai viszonyokat, hanem hogy új alapokra helyezzük azokat. Az interaktív felületek többségét partneri viszonyokon és bizalmon alapuló kommunikációra tervezték – a tanítás mellett –  most a közösségélmény biztosítása, a források megosztása, a tanulás és a tudás áramlásának a rendszerezése, átcsoportosítása, priorizálása, az értékeléseknek pedig a számonkérés helyett a fejlesztő, megerősítő funkciója lehet kiemelt feladat. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány  összeállított  egy segítő anyagot a tanároknak, melyben az aktuális helyzettől a digitális gyerekeken át a konkrét praktikákig, technikákig, valamint a magunkról való gondoskodásig számos, hasznos információt gyűjtöttek össze.

Online biztonság az otthontanulásban

Hogyan lehet a diák, a tanár és a szülők online biztonságát az iskolai távoktatás idején is megtartani? Online biztonság, digitális oktatás lehetőségei, olvass bele!

Cikkajánló

×
×

Cart