A programról

Gyerekként és gyerekekkel foglalkozó szakemberként egyaránt rengeteg kérdés és dilemma merül fel a közösségekben. Hol húzódik a határ csíny és bántalmazás között? Mit tegyek, ha engem bántanak? Mit tehetek, ha mást bántanak? Mikor és kitől tudok segítséget kérni? Hogyan tudom megelőzni a bántalmazást? Mi a különbség jelzés és árulkodás között? Mi történik, ha jelzek? Hová fordulhatok segítségért? Hogyan működjünk együtt biztonságos keretek között? Kiért és meddig vagyok felelős az intézményben? Hogyan járulhatok hozzá a közösség átlátható működéséhez? Milyen közös értékeink és irányelveink vannak az együttműködéshez?

Az iskola nem csak egy épület: keretek is, amelyben együttműködünk.

Miről szól a bántalmazás?

A bántalmazás mindig egyedi történet. „Nem is én ütöttem először.” „De ő gúnyolta a szüleimet.” „Azért csúfoltam ki, mert kinevetett.” „Mert a szünetben megdobtál egy krétával.” „Te meg nem válaszoltál egy fontos kérdésemre Messengeren…” – ahány eset, annyi történet. A legritkábban kezdődik az ügy pofonnal, minden esetnek van előzménye és oka. Akár kortárs bántalmazásról, akár tanár–diák közötti bántalmazásról beszélünk, fontos, hogy az érintettek tudják, hogy kihez fordulhatnak segítségért. A szervezetnek olyan átlátható kereteket és egyértelmű szabályokat kell felállítania a bántalmazás megelőzésére, kezelésére és utánkövetésére, melyekben minden szereplő tudja, hogy biztonságban van. A NEMECSEK Program olyan irányelv kidolgozásában segíti az intézményeket, amelynek köszönhetően mindenki biztonságban érezheti magát.

Gyorsan segítsen valaki, nem tudom, hogyan védjem meg jól a gyerekeket!
Már mindent megtettünk az iskolán belül, mégis folytatódik a bántalmazás.
Eszköztelenek vagyunk, reméljük, nem fog történni semmi komolyabb eset…
A rendőrségre rohanjak, vagy a gyámhatóságot kell értesíteni? És a szülőknek mikor szóljunk?

bántalmazás

Sokszor hall ehhez hasonló mondatokat? Lehet tenni azért, hogy a gyerekek és a felnőttek is nagyobb biztonságban érezzék magukat. A NEMECSEK Program abban segít, hogy a gyerekekkel foglalkozó közösségek – iskolák, óvodák, sportegyesületek és egyéb szervezetek – megtalálják a saját válaszaikat a biztonságos együttműködésre, és létrehozzák saját gyermekvédelmi irányelvüket. A NEMECSEK Program segíti a szervezeteket a bántalmazások megelőzésében, az esetkezelésben és az utánkövetésben. A NEMECSEK Program irányelvet az Európa Tanács nemzetközi ajánlása és az elmúlt 3 év hazai tapasztalatai alapján állítottuk össze.

Kinek szól a NEMECSEK Program?

Programunk minden gyerekekkel foglalkozó szervezetnek szól, függetlenül a konkrét tevékenységtől. Egy gyermekvédelmi irányelv hasznos lehet:

  • óvodáknak
  • iskoláknak
  • gyermekvédelmi intézményeknek
  • iskolán kívüli programokat biztosító alapítványi, egyházi és egyéb szervezeteknek
  • minden olyan szervezet számára, amely bármilyen formában (pl. reklám- és marketingtevékenységek, adományszervezés, rendezvényszervezés, szórakoztatás) kapcsolatba kerül gyerekekkel

A gyerekek jogaival, illetve a bántalmazás megelőzésével és kezelésével kapcsolatos tudás összefoglalása, a szervezeten belüli eljárások és felelősségek közös átgondolása a legfelkészültebb szakemberekkel dolgozó szervezetek számára is hasznos lehet. A közös gondolkodás ugyanis egyrészt „melegen tartja” az ismereteket, másrészt pedig segít azok összehangolásában és finomhangolásában. Ezeket a folyamatokat támogatja egy gyermekvédelmi irányelv kidolgozása és alkalmazása.

Kivel dolgozunk együtt?

Az irányelv kidolgozása során az adott szervezetnél dolgozó szakemberekkel működünk együtt: velük konzultálunk, nekik tartunk képzéseket, előadásokat. Ettől függetlenül fontos, hogy az irányelvben a közösséget alkotó gyerekek és szülők gondolatai és véleménye is megjelenjen – az ő bevonásuk formájáról a szervezetnél dolgozó felnőttek döntenek. Nekik kell együtt gondolkodniuk, megbeszélniük, egyetértésre jutniuk, hiszen ők együtt alkotják azt a közösséget, amelynek biztonságos működését segíti az irányelv.

Kinek és miben nyújt segítséget egy gyermekvédelmi irányelv?

Vezetők számára

  • ismeretek növelése a gyerekek elleni erőszak, az iskolákban megjelenő kortárs zaklatás (bullying) és a megelőzés terén
  • az átláthatóság erősítése az iskolákban előforduló erőszakkezelési mechanizmusokban
  • a bizalom erősítése a szülők és az intézmény között
  • a megoldatlan vagy helytelenül kezelt gyermekbántalmazási ügyek számának radikális csökkentése
  • vezetői felelősségvállalás körüljárása
  • Pedagógusok, iskolapolgárok, a szervezet munkatársai számára
  • még több tudás a gyermekvédelemről
  • a gyermekbántalmazás és -veszélyeztetés jeleinek könnyebb felismerése
  • gyanú esetére a kötelező eljárások és határidők egyértelműsítése
  • a iskolai légkör javulása, még erősebb bizalom a diákokkal, szülőkkel és kollégákkal
  • a felelősségi körök átláthatóbbá tétele
  • pedagógusok felelősségének erősítése a jelzési kötelezettség terén

Pedagógusok számára

  • kollégák közötti kapcsolat erősödése
  • közös gondolkodás, együttműködés a szabályok kialakításában
  • a gyerekek jogainak és kötelezettségeinek egyértelművé tétele
  • a gyerekbántalmazás és -veszélyeztetés jeleinek tudatosítása, ezáltal egyszerűbb beazonosítása
  • bántalmazás vagy annak gyanúja esetén a kötelező eljárások és határidők egyértelműsítése
  • bizalmi légkör kialakulásának elősegítése a tanulókkal, a szülőkkel és a munkatársakkal
  • átlátható felelősségi körök

Gyerekek számára

  • biztonságosabb és védettebb iskolai környezet
  • felkészültebb és érzékenyebb iskolai személyzet
  • az iskolai erőszak, a kortárs zaklatás (bullying) és az online zaklatás csökkenése
  • az iskolai jelzőrendszer, valamint a kötelező jelzőrendszer hatékony működése az iskolákban
  • hová, kihez lehet fordulni, ha baj van
  • mi fog történni bántalmazás esetén

Szülők számára

  • világos és egyértelmű eljárási keretek
  • biztonságosabb iskolai környezet
  • a gyermekvédelmi rendszer ismerete intézményen belül és azon túl
  • az intézménybe vetett bizalom növelése
  • a iskolával meglévő kapcsolat javítása
  • az eseteket követően az egyéni és közösségi feldolgozás elősegítése

A NEMECSEK Program gyermekvédelmi irányelve:

  • biztosítja a gyerekek jogainak érvényesülését a szervezetben
  • összefoglalja azokat az elveket és szabályokat, amelyek segítik, hogy mindenki – gyerekek és felnőttek egyaránt – biztonságban érezze magát a közösségben
  • átlátható és egyértelmű kereteket nyújt a bántalmazással, kiközösítéssel kapcsolatos esetek megelőzésére, kezelésére és utánkövetésére
  • egyértelműen meghatározza a gyerekekkel foglalkozó felnőttek felelősségi körét

Csatlakozz a NEMECSEK Programhoz!

A NEMECSEK Programhoz három módon lehet csatlakozni. Az online gyermekvédelmi irányelvről szóló kurzus bárki számára ingyenesen kínál segítséget az irányelv kidolgozásához. A tanácsadói és a partneri együttműködés során különböző mértékű személyes közreműködés keretében támogatjuk a folyamatot, díjazás ellenében.

Átlátható keretek, biztonságos közösség: A gyermekvédelmi irányelv nemcsak egy dokumentum, hanem a gyakorlatban megvalósuló, élő, közösségi keretrendszer, amelyben együttműködünk.

Az együttműködés lehetséges formái

  1. Önálló audit- és irányelvkészítés online képzés alapján – INGYENES
  2. Audit- és irányelvkészítés a Hintalovon Alapítvány tanácsadói közreműködésével
  3. Audit- és irányelvkészítés a Hintalovon Alapítvány partneri együttműködésében

Programvezető: Stáhly Kata és Vaskuti Gergő
Kapcsolat: nemecsek@hintalovon.hu