Dráma alapú kutatás a jogellenes gyermekelvitelről

Az Európai Unióban évente kb. 1300 gyereket visz el az egyik szülő egy másik országba a másik szülő engedélye nélkül. Az INCLUDE kutatásban a gyerekek segítségét kértük, hogy jobban megértsük a gyerekek érzéseit és szükségleteit egy ilyen kiszolgáltatott helyzetben.

Hintalovon

2020.10.06.

Hogyan tudják segíteni a szakemberek a gyerekeket, ha az egyik szülő engedély nélkül elviszi a gyerekét egy másik országba, és elszakad a másik szülőtől? Mire kell figyelnie egy bírónak, jogásznak, mikor egy jogellenes gyermekelvitel ügyben találkoznak a gyerekekkel? Ezekre a kérdésre keressük a választ INCLUDE nevű kutatásunkban, melyet gyerekek részvételével az Európai Eltűnt Gyerekek Szövetségének koordinálása mellett végzünk. A kutatás részeként 2020. szeptemberében drámafoglalkozásokat szerveztünk, melyek tanulságait most Gyermekjogi Követeinkkel közösen dolgozzuk fel.

Az Európai Unióban évente kb. 1300 gyereket visz el az egyik szülő egy másik országba a másik szülő engedélye nélkül. Jogellenes gyermekelvitel általában akkor történik, ha súlyos családi konfliktus van a külföldön élő vagy több állampolgárságú szülők között. A jogszabályok sok szempontból egyértelmű intézkedéseket írnak elő, de a döntéshozatal és annak végrehajtása során a gyerekek jóllétére mindvégig figyelemmel kell lenni. Az INCLUDE kutatásban a gyerekek segítségét kértük, hogy jobban megértsük a gyerekek érzéseit és szükségleteit egy ilyen kiszolgáltatott helyzetben.

Gyerekek a kutatásban

Egy év előkészítő munkája után 2020 augusztusában kezdtünk el bevonni a gyerekeket a kutatásba. Egy újfajta megközelítésre és módszertanra volt szükség, hiszen egy nehéz és érzékeny témát kutatunk. Két lépcsőben vontuk be a gyerekeket: Gyermekjogi Követeink kortárs kutatóként vesznek részt benne, felső tagozatos diákokkal pedig három drámafoglalkozást szerveztünk. Szeptemberben a tanítási dráma módszertanát felhasználva egy fiktív történetet követtünk végig a felsősökkel. A cselekmény a jogellenes elvitelhez hasonló, hétköznapi szituációk sorozatából állt (pl. az egyik szülő külföldre költözése, a család másik városba költözése, egy bizalmi személy árulása, stb.). A történet szereplőin keresztül beszélgettünk arról, hogy mitől érzi magát biztonságban egy gyerek, illetve miből érzik azt, hogy figyelnek rájuk és tisztelik őket az egyes helyzetekben.

[woo_product_slider id=”4796″]

“Egészen elképesztő élmény volt látni, hogy hogyan reagálnak a gyerekek a történetre. Teljesen beleélték magukat és bizonyos eseményeknél megterhelő volt számukra a részvétel, ebből is látszik, hogy milyen nehéz, mikor a felnőttek anélkül hoznak döntéseket, hogy konzultálnának a gyerekekkel. Nagyon sokat tanultam a megfigyelésről és a gyerekek reakcióiról” – mesélte Parti-Nagy Elza, Gyermekjogi Követünk, aki két társával együtt kortárs megfigyelőként vett részt a drámafoglalkozásokon.

A foglalkozás utóélete, és a kutatás maga

A kutatás első szakaszának tanulságait októberben dolgozzuk fel a Követekkel, majd megvizsgáljuk azokat a jogellenes elvitel helyzetek szemszögéből. Az eredményekből kutatási jelentés készül, melyet egy nemzetközi szakértők számára rendezett eseményen is bemutatunk. Ennek alapján nemzetközi partnereink, az Antwerpeni Egyetem és az Eltűnt Gyerekek Európai Szövetsége ajánlásokat fogalmaznak meg a jogellenes elvitellel foglalkozó szakembereknek.

Az INCLUDE kutatást a Gyermekrészvétel programunk munkatársai vezetik, az Európai Bizottság Igazságügyi Alapja (DG Justice) támogatásával. A gyerekek kutatásban való részvételét a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány Gyermekvédelmi irányelve szabályozza, mely összhangban van az ENSZ Gyermekjogi Bizottságának 12. számú átfogó kommentárjában megfogalmazott etikai alapelvekkel. Ezek garantálják a gyerekek védelmét, és azt, hogy egyetlen gyerek se váljon mások érdekeinek eszközévé, és ne sérüljenek a jogaik. 

További tartalmak a témában

Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvánnyal közösen kiáll a gyerekekkel szembeni erőszakcselekmények megelőzése és kezelése mellett.
Ezekre kell odafigyelned, ha diákként dolgozni szeretnél, illetve ezeket érdemes átbeszélnetek szülőként a gyerek nyári munkavállalása előtt.
Szülőként számos kérdés felmerülhet benned az iskolákban ebben az időszakban érvényes szabályok kapcsán – igyekeztünk egy helyen, érthető formában összegyűjteni a legfontosabb kérdéseket és válaszokat.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Mitől lesz gyerekbarát egy anyag?

Mitől lesz egy anyag gyerekbarát?

Ha kíváncsi vagy, hogy mire érdemes figyelned egy gyerekeknek szóló anyag készítése kapcsán, akkor válassz az alábbi  adományösszegek közül és töltsd le erről szóló kiadványunkat!

MInden gyereknek joga van a suliban

Minden gyereknek joga van a suliban …

Mit jelentenek a gyerekjogok az iskolában? Lehet-e enni a tanórán? Ki mehet-e a gyerek pisilni óra közben? Ha kíváncsi vagy összefoglalónkra, válassz az alábbi adományösszegek közül, és töltsd le kiadványunkat!

Mik azok a gyermekjogok? – interaktív tananyag

Mire van szüksége egy gyereknek? Mitől kell védeni őket? Mik azok a gyerekjogok? És egyáltalán ki számít gyereknek? Ha kíváncsi vagy a válaszokra, válassz alábbi adományösszegek közül és töltsd le legújabb interaktív tananyagunkat!

Cikkajánló

×
×

Cart