Webkamera bekapcsolása online tanítás közben

Mit tehet a szülő, ha a tantermen kívüli oktatásban a pedagógus rendszeresen arra kötelezi a diákokat, hogy webkamerájuk folyamatosan legyen bekapcsolva? A NAIH állásfoglalását kértük.
webkamera, online oktatás, naih

Hintalovon

2020.12.18.

A Hintalovon Gyermekjogi Központjában az elmúlt időszakban ismét megszaporodtak a tantermen kívüli, digitális munkarendben történő oktatással kapcsolatos, adatvédelmi kérdések. A legtöbb a gyerekek kötelező webkamera használatával volt kapcsolatos, így megkerestük az Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot, mit gondolnak adatvédelmi szempontból erről a gyakorlatról.

Az elmúlt hetek során több szülő és gyerek is fordult Alapítványunkhoz azzal a kérdéssel, hogy a tantermen kívüli oktatásban a pedagógus rendszeresen arra kötelezi a diákokat, hogy webkamerájuk folyamatosan legyen a tanórák alatt bekapcsolva. A gyerekek nem szeretnék bekapcsolni a webkamerájukat, mert a tavaszi tapasztalok alapján bántalmazás áldozataivá válhatnak. Több esetben számoltak be arról a hozzánk fordulók, hogy  a kortárs közösségekben egymás szobájára való megjegyzések tételével alakultak ki bántalmazási helyzetek.

A NAIH-nak küldött megkeresésünkben kifejeztük, hogy mennyire örülünk annak, hogy  NAIH/2020/7127. sz. tájékoztató anyagjában megjelentek gyermekjogi szempontok is. A tájékoztatóban a Hatóság is hivatkozik a GDPR. 5. cikk (1) bekezdése alapján az adattakarékosság elvére, mely szerint csak olyan adatot lehet kezelni (gyűjteni és tárolni), amely a cél megvalósításához elengedhetetlenül szükséges és azzal arányos. Levelünkben kifejtettük, hogy egyes esetekben indokolt lehet a tanulmányi kötelezettségek teljesítésének ellenőrzésére az online video chat, azonban a hozzánk érkező megkeresések alapján a pedagógusok a legtöbbször egész órán/tanítási idő egésze alatt kérik a diákoktól a webkamera bekapcsolását, nem kizárólag a számonkérés ideje alatt. 

A Hatóság válasz levelében tájékoztatott, hogy álláspontjuk alapján azokon a tanórákon, amelyeken a személyes jelenlét – a hagyományos oktatás keretében is – kötelező, az oktatási intézmény előírhatja a diákok számára a webkamera folyamatos bekapcsolva tartását a tanórákon, az órán való ellenőrzés érdekében. A NAIH álláspontja az, hogy ennek az előírásnak is összeegyeztethetőnek kell lennie a szükségesség és arányosság elvével. Ennek megfelelően az alábbi feltételek teljesülése esetén kötelezheti a pedagógus a webkamera bekapcsolását:

  • kizárólag a jelenlét folyamatos ellenőrzése érdekében írható elő
  • főszabály szerint tilos a tanórák, előadások rögzítése/tárolása
  • adatvédelmi szempontból követelmény az adattakarékosság elve, tehát a webkamera túloldalán kizárólag a gyerek tartózkodjon – és lehetőleg minél kevesebb látszódjon a privát teréből.

A hatóság álláspontja szerint természetesen lehetnek olyan esetek, amikor a diák élethelyzetéből fakadóan el lehet/el kell térni a webkamera folyamatos bekapcsolásának előírásától, de ezeknek a döntéseknek a meghozatala minden esetben az intézmény egyedi helyzet kezelése.

Kiemelt kép innen.

További tartalmak a témában

Milyen kockázata van annak, hogy a házi gyermekorvosok 40%-a nyugdíjaskorú volt tavaly? Miért dolgoztak átlag heti 74 órát 2019-ben a pedagógusok? A koronavírus-járvány miatt távoktatásban tanuló, az idejüket otthon töltő gyerekek mennyire vannak biztonságban a saját családjukban? Miért kerül minden 5. örökbefogadott gyerek külföldre? – Csak néhány kérdés, amire a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány 2019. évi Gyermekjogi jelentése választ ad.
Egy kutatás során megkérdezték a diákokat, hogyan kellene a tanároknak jobban vagy másképpen tanítani, hogy gördülékenyebb legyen a digitális oktatás.
“Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer” – ezek a napok eleve beleesnek a téli szünetbe, tehát fel sem merülhetne, hogy a gyerekeknek iskolában kellene lenniük.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Mi a különbség a segítségkérés és az árulkodás között? – plakát

Mit tehet egy gyerek ha bántják vagy szemtanúja annak, hogy mást bántanak? Miért fontos megtanítani, hogy mi a különbség az árulkodás és a segítségkérés között? Válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le plakátunkat!

Családi Szerződés

Bejön kopogás nélkül a szobádba? Türelmetlenek vagytok egymással? Zavarjátok egymást tanulás, munka közben? Itt egy kis segítség a békés családi élethez!

Mit gondolj végig, ha kikérnéd a gyerekek véleményét?

Mit gondolj végig, ha kikérnéd a gyerekek véleményét?

Ha kíváncsi vagy, hogy milyen szempontokat érdemes végiggondolnod és figyelembe venned, ha a gyerekek véleményére vagy kíváncsi, akkor válassz az alábbi  adományösszegek közül és töltsd le erről szóló kiadványunkat!

Cikkajánló

×
×

Cart