Jelent a kormány, jelentenek a civilek és a gyerekek

10 gyerekből 9-nek nem öröm a tanulás, 2-nek egyáltalán nincs szabadideje, a családdal töltött idővel a gyerekek fele elégedett. A gyerekek a jövőjükkel kapcsolatban leginkább a munkalehetőség, az éghajlatváltozás, valamint a háborúk és terrortámadások miatt aggódnak. Többek között ez derült ki az 5300 gyerek véleményét tükröző friss felmérésből, amelyet gyerekek és önkéntesek készítettek a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány vezetésével.

Hintalovon

2019.09.20.

10 gyerekből 9-nek nem öröm a tanulás, 2-nek egyáltalán nincs szabadideje, a családdal töltött idővel a gyerekek fele elégedett. A gyerekek a jövőjükkel kapcsolatban leginkább a munkalehetőség, az éghajlatváltozás, valamint a háborúk és terrortámadások miatt aggódnak. Többek között ez derült ki az 5300 gyerek véleményét tükröző friss felmérésből, amelyet gyerekek és önkéntesek készítettek a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány vezetésével. A „Te hogy látod?” néven futó kampány elsőként vonta be a gyerekeket abba a folyamatba, amellyel az ENSZ ötévente felméri, milyen a gyerekek helyzete Magyarországon. 

Közel 5300 gyerek véleményét összegző jelentés született az ENSZ számára arról, milyen ma Magyarországon gyereknek lenni. 2018 novembere és 2019 márciusa között a gyerekek online kérdőívben mondhatták el véleményüket az őket érintő legfontosabb 7 témában. Fókuszcsoportos beszélgetés is készült 50 olyan hátrányos helyzetű és fogyatékossággal élő gyerekkel, akik másként nem tudtak volna részt venni a felmérésben.

Mi a fontos a gyerekeknek?

A gyerekek számára a jó minőségű oktatás a legfontosabb. A gyerek 30%-a látja hasznosnak, amit tanul, elsősorban ennek alapján ítélik meg az iskolájukat. A felmérés igazolta, hogy a jó iskolákban nagyobb a tanulási kedv, mégis, 10 gyerekből 9-nek nem öröm a tanulás, és a gyerekek ötöde szerint túl sok a bántalmazás az iskolákban. 

Az oktatás után a 2. legfontosabb dolognak tartják, hogy több lehetőséget kapjanak az ország jövőjével kapcsolatos döntések befolyásolására. Míg a családban általában figyelnek a véleményükre, az országos vagy helyi ügyekben csak a gyerekek negyede érzi úgy, hogy számít a véleménye. Az iskolák többségében pedig hiába működik diákönkormányzat, a gyerekek fele úgy érzi, nem számít a véleményük. A felmérés alátámasztotta, hogy a gyerekek részvétele, meghallgatása összefügg a biztonságérzetükkel és azzal is, hogy mennyire érzik úgy, hogy elfogadják őket.

A gyerekek fontos szerepet tulajdonítanak a környezetvédelmi intézkedéseknek. A klímaváltozással szembeni fellépés a 3. legfontosabb kérésük az állam felé, és egyúttal ez a gyerekek 2. legfőbb aggodalma a jövőt illetően.

A megkülönböztetés sincs rendben

A gyerekek több elfogadást és az egyenlő bánásmódot is szeretnének. A kitöltők fele úgy véli, jobban meg kell küzdenie az álmaiért, mint a társainak. Az érzelmi biztonság, az emberi tényezők sokkal hangsúlyosabbak számukra, mint a fizikai biztonság. Az iskolát szerintük az elfogadó légkör és a támogató felnőttek tennék elsősorban biztonságosabbá, és nem a biztonságtechnika vagy a fizikai környezet – ahogy az orvosi ellátásban is jobban számít nekik a szakemberek viselkedése és bánásmódja, mint a kórházak állapota. Az egyenlő esélyeknél is az elfogadást, odafigyelést hangsúlyozzák az anyagi lehetőségekkel szemben. 

Az eredmények felhívják a figyelmet arra a felelősségre, hogy milyen információkkal segítjük a gyerekeket. A gyerekek többsége, 10-ből 8 gyerek hallott a kötelességekről, de a jogaikról csak feleannyian, mindössze 4-en. A gyerekek jelentős részével nem beszélnek arról, mit tegyen, ha bántják őket (iskolában 60%, otthon 40%-ukkal nem esik szó erről), ahogy tabu a drog (40%) és a szexualitás (50–60%) is. A szöveges válaszokban erőteljesen visszaköszönnek a politikai narratívák is, valamint a médiát tematizáló beszédtémák és kifejezések. 

Fiúk a gimnáziumból vagy lányok a szakiskolából – hozott különbségek

Nagyban meghatározza egy gyerek helyzetét és véleményét, hogy ki ő és milyen háttérből jön. A fiúk inkább érzik úgy, hogy figyelembe veszik a véleményüket – különösen a közélet terén –, a lányokkal többet beszélnek a szexualitásról, drogokról és alkoholról. A szakiskolások, szakközépiskolások között gyakoribb az iskolai bántalmazás, nehezebben tudnak tájékozódni, kevésbé férnek hozzá a szabadidős tevékenységekhez. A diáktüntetésekről, a menekültekről pozitívabban gondolkodnak a fővárosi gyerekek, mint a falusiak, míg a falvakban a biztonságérzetük és a közügyekbe való beleszólásuk magasabb.

Jelent a kormány, és jelentenek a civilszervezetek, velük gyerekek is

Magyarországnak ötévente jelentést kell készítenie az ENSZ-nek a gyerekek helyzetéről. A jelentés arról szól, hogy mit tett a kormány a Gyermekjogi Egyezmény végrehajtásáért, amit 1990-ben foglalt jogszabályba. A kormányjelentés beszámol a törvényi garanciákról, a hivatalos statisztikákról, az elindult programokról, intézkedésekről.

A civil szervezetek egy alternatív jelentésben erősítik meg vagy árnyalják a képet. A „Te hogy látod?” kampány elsőként vonta be a gyerekeket a civilek nemzetközi jelentéstételébe. A kormánynak és a civileknek is lehetőségük van arra, hogy bevonják a gyerekeket a jelentésbe, bár az ENSZ külön forrást nem biztosít erre. A „Te hogy látod?” kampányt a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány kezdeményezte. A jelentés civilek, diákok, egyetemisták önkéntes munkájának eredménye, a kérdőív online hirdetését a Facebook 180.000 forint értékű pro bono felajánlása fedezte. Az Alapítvány a kampány forrásanyagait kutathatóvá teszi, és szabadon rendelkezésre bocsátja.

„Szeptember elején az EMMI-nek is prezentáltuk az eredményeket, most pedig azon dolgozunk, hogy a döntéshozók mellett a szülők, a pedagógusok és a gyerekek is megismerjék és hasznosítsák azt” – mondták el a kampányt szervező Gyermekjogi Követek, azok az önkéntes diákok, akik a folyamatban már a kezdetektől részt vettek.

Csak a gyerekek valódi részvételével tudunk valódi válaszokat találni

„Ha valóban a gyerekeket tartjuk szem előtt, akkor túl kell lépnünk azon, hogy mi mit tettünk értük, vagy mit gondolunk róluk. Nem beszélhetünk komolyan a gyerekek helyzetéről úgy, hogy a véleményüket meg sem kérdezzük. A valódi válaszokhoz új alapokra kell helyezni a gyerekekről való gondolkodást: csak a gyerekek valódi részvételével tudunk valódi válaszokat találni. A véleményük tükrében láthatjuk meg igazán, hogy milyen világot építünk” – mondta Németh Barbara, a program vezetője.

Az ENSZ Gyermekjogi Bizottsága augusztus végén megkapta a gyerekek véleményét összegző jelentést, októberben pedig személyesen is meghallgatja annak képviselőjét. A gyerekek tapasztalatai befolyásolni tudják az állam számára 2020 elején elkészülő javaslatokat. Az egyéves munka legfontosabb eredménye mégis az, hogy gyerekek és felnőttek közösen gondolkodtak a gyerekek helyzetéről, és hogy a kampány megmutatta a gyerekeknek: figyelünk rájuk, számít a véleményük. A következő gyermekjogi jelentést 2024-ben kell benyújtania Magyarországnak.

További információ:

Kapcsolat: Németh Barbara programvezető

További tartalmak a témában

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Nyári munka 1×1

Mire figyelj szülőként, ha nyáron dolgozna a gyereked? Minden, amit a gyerekek nyári munkavállalásával tudnod érdemes. Ha kiváncsi vagy összefoglalónkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le még ma kiadványunk!

Az integrált gyermekvédelmi rendszer 10 alapelve

Ismerd meg az EU által kidolgozott integrált gyermkvédelmi rendszer 10 alapelvét, melyek mentén a Hintalovon Alapítvány is működik!

Pedagógusoknak szóló segédanyag a Minden gyerek kicsi kincs mesekönyvhöz

Válassz az alábbi adományösszegek közül és töltd le a Minden gyerek kicsi kincs mesekönyvhöz kapcsolódó, pedagógusoknak szóló segédanyagot!

Cikkajánló

×
×

Cart