Európai összehasonlítás: mit akarnak a gyerekek?

A gyermekek és a fiatalok kulcsszerepet töltenek be az ország és Európa jövőjében is. Véleményükre nagyon fontos odafigyelni, nem csak azért, mert az ő életüket is befolyásolják napjaink döntései, hanem azért is, mert a döntéshozatalban való részvételük segíti őket abban, hogy megértsék a demokratikus értékeket

Hintalovon

2019.12.19.

A 2019 őszén megjelent „Te Hogy Látod?” kutatásban több mint 5200 tizenéves mondta el, hogyan él, mit csinál az iskolában és azon kívül, mit tapasztal maga körül és milyennek látja a jövőt Magyarországon. De vajon mennyire hasonlítanak, vagy mennyire különböznek más európai gyerekektől? Az UNICEF és a Eurochild friss nemzetközi kutatása alapján most lehetőségünk van ennek összevetésére.

A gyermekek és a fiatalok kulcsszerepet töltenek be az ország és Európa jövőjében is. Véleményükre nagyon fontos odafigyelni, nem csak azért, mert az ő életüket is befolyásolják napjaink döntései, hanem azért is, mert a döntéshozatalban való részvételük segíti őket abban, hogy megértsék a demokratikus értékeket, hiszen Ők lesznek a holnap szavazói és döntéshozói.

„Te hogy látod?” felmérés a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány kezdeményezésére indult 2018. novemberében, hogy bemutassa a magyarországi gyerekek véleményét az ENSZ Gyermekjogi Bizottsága számára. A gyerekek aktív részvételével készült, elsősorban online felmérés eredményeit 2019 szeptemberében mutattuk be az ENSZ és a hazai döntéshozók számára. 

Az UNICEF és a Eurochild 2018 júliusában indított kutatást a gyerekek és fiatalok körében, hogy véleményüket az európai döntéshozók elé tárja. A „The Europe Kids Want” kutatásban az európai kontinens 49 országából közel 20 000 gyerek vett részt, melynek eredményeit 2019. november 20-án hozták nyilvánosságra.

Mivel a hazai felmérés megtervezésénél kiindulópontot jelentettek a „The Europe Kids Want” kutatás kérdései, most alkalmunk nyílik az eredmények összevetésére. A módszertani különbségek ellenére úgy gondoljuk, hogy az összevetés indikatív lehet, és felhívhatja a figyelmet a hazai sajátosságokra.  

Az összehasonlító elemzés fő eredményei közül a legfontosabb megállapítások:

  • A magyar gyerekek a legtöbb kérdésben hasonlóan gondolkodnak, illetve hasonló értékrendet vallanak, mint más európai országban élő gyerekek
  • Az iskola megítélésében itthon és más országokban is a tananyag hasznosságát tartják a legfontosabb szempontnak, azonban a magyar gyerekek sokkal nagyobb arányban tartják haszontalannak a tananyagot (63%)
  • Európában és itthon is ugyanakkora arányban tartják biztonságos helynek az iskolát (78%)
  • Szintén egyetértenek abban, hogy az iskolát elsősorban az tenné még biztonságos hellyé, ha senkivel sem bánnának másképp azért, mert különbözik a többiektől (európai gyerekek 60%, magyar gyerekek 56%)
  • Itthon és más európai országokban is 3-ból 2 gyerek vesz részt iskolán kívüli szabadidős tevékenységekben (pl. sport, zene), viszont itthon közel kétszer annyi gyerek kényszerül ezt időhiány miatt kihagyni
  • Az európai gyerekek elégedettebbek (58%) a családjukkal töltött idő mennyiségével, mint a magyar gyerekek (45%)
  • Itthon is és Európában is a leginkább attól félnek a gyerekek, hogy nem lesz munkájuk a jövőben, a második és harmadik legnagyobb aggodalmuk pedig az éghajlatváltozás valamint a háború és terrortámadás lehetősége, s utóbbitól a más országokban élő gyerekek jobban tartanak

A “Europe Kids Want” nemzetközi felmérés legfőbb eredményei:

  • A gyermekek és fiatalok 52% -a aggódik amiatt, hogy nem talál munkát
  • A gyermekek kétharmada pozitívan viszonyul a más országokból származó emberekhez
  • 10 gyermek közül 6 úgy gondolja, hogy a különféle emberek egyenlő bánásmódban való részesítése jobb hellyé tenné az iskolát
  • A gyermekek és a fiatalok minden életkorban aggódnak az online zaklatás miatt
  • A gyermekek kétharmada elégedetlen azzal, ahogyan a város vezetés tagjai kapcsolatba lépnek velük
  • A gyermekek 41% -a gondolja, hogy az EU jobbá teszi az életüket

A “Te hogy látod” magyar felmérés legfőbb eredményei:

  • 3-ból 2 gyerek szerint haszontalan, amit az iskolában tanul, és minden 10. számára öröm a tanulás
  • Minden 3. gyerek nem tud eljárni sportolni, zenélni, vagy szórakozni. Minden 5. azért mert nincs rá ideje
  • A gyerekek több beleszólást szeretnének a közügyekbe. Most negyedük érzi úgy, hogy számít ebben a véleménye
  • Minden 5. gyerek nem érzi magát biztonságban az iskolában. Az segítene a leginkább ebben, ha mindenkivel egyenlően bánnának
  • Minden 6. gyerek érezte már úgy, hogy nem fogadja el a családja, vagy rosszabbul bánik vele valamilyen tulajdonsága miatt
  • A gyerekek elsősorban több elfogadásra és odafigyelésre várnak annak érdekében, hogy jobb esélyeik legyenek
  • A gyerekeknek csak kb. a fele elégedett a családdal töltött idő mennyiségével. Minden 4. gyerek szeretne velük több időt tölteni, de a sok munka miatt nem tud
  • Minden 3. gyerek elégedetlen volt az orvosi ellátással. Ezt elsősorban az emberi tényezők alapján ítélték meg
  • 10-ből 4 gyereknek volt szüksége segítségre lelki problémák, drog vagy alkohol miatt, és csak a felük kért segítséget
  • Fele annyi gyerek hallott a jogairól, mint a kötelességeiről
  • 10-ből 9 gyerek aggódik a jövője miatt. Elsősorban az álláslehetőségek, az éghajlatváltozás és a háború, vagy terrortámadás miatt

További tartalmak a témában

Ismerd meg, hogyan zajlott az elmúlt fél évben a Gyermekjogi Követekkel közös munka, és hogy Ők maguk mit gondolnak minderről.
A gyermekjogi szakértő szerint a legjobb, amit tehetünk, ha segítséget kérünk, amikor ilyen esetekkel találkozunk: a lesütött szem, a néma száj, a közöny mindig a bántalmazót támogatják.
Nekünk szülőknek is nehéz látni, hogy gyerekünk valamiért szenved. Sokszor érezzük azt a sürgetést, hogy csak legyen már túl rajta. A negatív érzések azonban nem feltétlenül rosszak, sőt. Rosszabb, ha nem engedünk ennek teret, ha nem hagyunk elég időt a szomorkodásra, sírásra, lehangoltságra, rosszkedvre. A felvidítás és vigasztalás helyett engedjük meg a negatív érzéseket. Magunknak is.
Az egészséges szexualitás kialakulásához nem elég az egyszeri szexuális felvilágosítás. A testi és lelki változások mind formálják a gyerek szexualitását, akit nagyon sok veszélynek teszünk ki, ha egyedül hagyjuk a kérdéseivel.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Családi Szerződés

Bejön kopogás nélkül a szobádba? Türelmetlenek vagytok egymással? Zavarjátok egymást tanulás, munka közben? Itt egy kis segítség a békés családi élethez!

Mik azok a gyermekjogok

Mik azok a gyerekjogok? – Plakát

Plakátunkon sorra vesszük a gyerekek jogait, ha ismered a jogaidat, akkor tudod tisztelni mások jogait is!

8 kérdés, amit érdemes tudnod az iskolai bántalmazásról – plakát

Összeszedtük a 8 legfontosabb kérdést az iskolai bántalmazással kapcsolatban. Mit jelent a bullying? Hogyan ismerhető fel? Kihez érdemes segítségért fordulni? Válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le pdf-ben a válaszainkat!

Cikkajánló

×
×

Cart