Igazolatlan óra hiányzó felszerelés miatt?

Lehet-e igazolatlan hiányzással büntetni azokat a gyerekeket, akiknek hiányos a felszerelésük? Milyen lehetőségei vannak a szülőnek a gyereke jogainak érvényesítésére?
iskolai felszerelés hiánya miatti igazolatlan óra

Hintalovon

2018.08.16.

Egy nagyszülő kereste fel Alapítványunkat azzal, hogy unokája iskolájában a magyar tanár igazolatlan hiányzással bünteti azokat a gyerekeket, akik ugyan jelen vannak az órán, azonban hiányos a felszerelése. Az iskola vezetősége tud a tanár gyakorlatáról, de nem tudják elküldeni, mert senki nincs, aki a helyére jönne. A nagyszülő arról kérte a Gyermekjogi Központ tájékoztatását, hogy milyen lehetőségek vannak a gyerekek jogainak érvényesítésére.

A nagyszülőt a következőkről tájékoztattuk:

A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet tartalmazza a mulasztásra vonatkozó rendelkezéseket. A rendelet 51. § (2) bekezdése szerint egyrészt ha a tanuló távol marad az óráról, mulasztásról beszélhetünk, másrészt pedig csak akkor beszélhetünk mulasztásról, ha a tanuló a tanóráról távol marad. A felszerelés hiánya esetén jogellenes az igazolatlan hiányzás beírása.

Tekintettel arra, hogy gyakran előfordulnak ilyen helyzetek, az Oktatási Jogok Biztosa közzé adott egy saját állásfoglalását a hiányzásokról, ami a fenti tételt is kimondja. Az állásfoglalás az alábbi linken elérhető: http://www.oktbiztos.hu/ugyek/jelentes2010/mulasztas.html

Az iskola érvei nem megalapozottak, mert nem a kirúgás az egyetlen jogkövetkezmény, amit ilyen esetben alkalmazni lehet. Van mód szóbeli és írásbeli figyelmeztetésre, ahogy arra is hogy más módon jelezzék a tanárnak, hogy ez a gyakorlat jogellenes. Mivel az igazolatlan hiányzások jogkövetkezménye súlyos lehet (szabálysértés, családi pótlék megvonása, a gyerek veszélyeztetettségének megállapítása), ez a gyakorlat az iskolai életen kívül is negatívan befolyásolja a gyereket és a családját.

Ha az intézmény vezetése nem hajlandó a szükséges lépéseket megtenni, a szülők a fenntartóhoz fordulhatnak (mindenképpen írásban tegyék ezt meg). Elutasító válasz esetén az Oktatási Jogok Biztosához lehet fordulni.

Az esettanulmányaink valódi történeten alapszanak, de a felismerhetőség elkerülése miatt, az érintett gyerek(ek) védelme érdekében minden egyedi körülményt és jellemzőt megváltoztattunk, így bármilyen egyezés csak a véletlen műve lehet.

További tartalmak a témában

A dolgozat, mint valamilyen figyelmetlenség megtorlásának az eszköze..? Mit mondanak a témában a gyerekjogok, és miért jó, ha mind ismerjük őket?
Biatorbágyon jártunk gyermekjogi követeinkkel, hogy a zaklatásról és büntetésekről beszélgessünk a diákokkal. Mi minden történt a vitaszínházon? Viki és Dóri elmeséli!
Ha a gyerek gondolatai és kérdései mentén együtt feldolgozzuk a történteket, akkor benne is a helyére kerül, ami történt, így pedig kisebb eséllyel okoz majd számára félelmetes, szorongató érzéseket.
478 iskolában egy újabb szereplő lépi át az iskola küszöbét minden tanítási napon és csatlakozik az iskola életébe: az ezzel az őj helyzettel kapcsolatos, leggyakrabban felmerülő kérdésekre gyűjtöttük össze a szakértők válaszait.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Számítanak a szavaid! -Megerősítő mondatok az iskolában

Összegyűjtöttünk pár ötletet, hogyan reagálhat pozitívan egy tanár a mindennapi helyzetekre. Próbáld ki ezeket a mondatokat!

Lili és a bátorság: Te tudod- titoknyitogató füzet

Mia különbség jó és rossz titok között? Ilyen és ehhez hasonló nehéz témákat jár körbe Te tudod- titoknyitogató fűzet.

What should we pay attention to when organising a fresher’s camp

Mire figyeljünk gólyatábor szervezésekor?

Hogyan lehet olyan gólyatábort és más beavatási szertartást szervezni, amelynek során minden szereplő biztonságban és jól érzi magát?

Cikkajánló

×
×

Cart