2023-ban egy több mint 2,6M embert értünk el online biztonsággal foglalkozó kampányunkkal.
Miért csináltuk ezt? Mi a célja az új EU rendelethez kapcsolódó munkánknak?
A gyerekekkel szembeni online szexuális visszaélések problémája olyan aktuális kihívás, amivel minden döntéshozónak és felelős felnőttnek szembe kell néznie. Minden másodpercben legalább két olyan képet vagy videót tesznek közzé az interneten, ami gyerekek szexuális zaklatását ábrázolja.
2021 és 2022 között pedig 82%-kal nőtt a groomingról szóló jelentések száma. Csak 2023 januárjában a Meta több mint 490 000 fiókot tiltott le a gyermekvédelmi irányelvek megsértése miatt. Minden egyes kép és grooming-cselekmény mögött egy olyan gyerek áll, aki kárt szenved vagy szenvedni fog a kép megosztása miatt. Minden kép számít, és létfontosságú a gyerekek védelmében.
A jelenlegi EU-s szabályok nem teszik kötelezővé a cégeknek, hogy olyan technológiákat használjanak, amelyek képesek kiszűrni a gyerekekről készült olyan felvételeket, amelyek szexuális bántalmazást jelentenek. Illetve azokat a képeket és videókat sem, amelyeket egyes felhasználók azért készítenek vagy szereznek meg, hogy szexuális visszaélést kövessenek el. Sőt, egy EU-s rendelet életbe lépése miatt 2020 óta több program, pl. a Messenger, a WhatsApp és a Skype is leállította ezeket az eljárásokat. Pedig korábban ezeket a felvételeket szűrték, a küldő személyeket pedig beazonosították, hogy az elkövetőket jelenteni lehessen a hatóságoknak.
Most azonban az EU élen járhat a gyerekeink számára biztonságosabb digitális forradalomban. 2023-ban egy olyan új uniós jogszabály előkészítése zajlik (CSA), amely biztosíthatja a gyerekek harmonizált védelmét a 27 uniós tagállamban, és példát mutathat a világ többi országa számára.
Ehhez az új rendelethez kapcsolódóan a Hintalovon alapítvány 2023-ban egy olyan projektet valósított meg Magyarországon, aminek részeként döntéshozókat érzékenyítettünk a téma gyerekjogi aspektusa iránt, újságírókat készítettünk fel arra, hogy érzékeny és pontos tartalmakat készíthessenek, és egy olyan társadalmi kampányt futtattunk a közösségi médiában, ami a rendelettel és a mögötte álló jelenséggel foglalkozott.
A projekt részeként lefordítottuk a childsafetyineurope.com weboldalt magyarra, ahol érzékenyítő anyagok érhetőek el és az EU rendelethez kapcsolódó aláírásgyűjtés is folyik:
A projektünk egyik legfontosabb része a társadalmi kampány volt, aminek részeként találkozhattatok ismeretterjesztő posztjainkkal:
Figyelemfelhívó anyagainknak is komoly szerepet szántunk abban, hogy érzékenyítsük az embereket a probléma súlya és nagyságrendje iránt:
Miközben Magyarország a készülő EU rendelet egyik fő támogatója, szükségesnek tartottuk a politikusok és a döntéshozók tájékoztatását is. Nekik hírlevelet küldtünk, és eseményeket szerveztünk, amik a gyerekekkel szembeni online szexuális visszaélések témájával foglalkoztak.
Bízunk abban, hogy munkánk nem maradt észrevétlen, és az új EU rendelet elfogadása utáni jogharmonizációt, valamint a magyar iparági szereplők jövőbeni jogkövető magatartását is támogatják erőfeszítéseink.
A gyerekek védelme közös ügyünk. A gyerekjogok iránti érzékenység pedig elengedhetetlen a gyerekek megfelelő védelméhez.