Gyermekjogi tanácsadó chatbotot indít a Hintalovon Alapítvány

Robot segít a gyermekjogi kérdésekben: 0-24 elérhető gyermekjogi chatbotot indít a Hintalovon Alapítvány

A gyerekek joga sokféle módon sérülhet és gyakran sérül is. Ma Magyarországon minden harmadik gyermek szülei elválnak; a válások negyedében nem születik egyezség, így a kapcsolattartás, a gyerek lakóhelye és nevelése folyamatos konfliktusok forrása. Minden tizedik gyerek bántalmazás, erőszak áldozatává válik; és több mint 24.000 gyerek él családon kívül állami gondoskodásban, akiknek képviseletét országosan csupán 23 gyermekjogi képviselő látja el.

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány mesterséges intelligenciára épülő új, ingyenes szolgáltatása bárki számára  a nap 24 órájában elérhető segítséget nyújt gyermekjogi kérdésekben. A gyermekvédelemben és a jogi tanácsadás területén úttörő kezdeményezés a hintalovon.hu oldalon található, ahol bárki felteheti gyermekjogi kérdését az Alapítvány Tanácsadó Robotjának. A chatbot a leggyakoribb gyermekjogi kérdésekre tud választ adni, az erőszak, oktatás, válás és a koronavírus jogi vonatkozásaival kapcsolatban. 

A chatbot a felnőttek és a gyerekek kérdéseire is fel van készítve és folyamatosan tanul, a beérkező kérdéseket a Központ munkatársai havonta monitorozzák és frissítik, a tesztüzem során a hazai gyermekvédelmi szervezetek, ügyvédi irodák véleményét is kikérték. A Tanácsadó robot létrehozását pro bono munkájával és adományával a Dentons valamint  British Petrol és a Magyar Telekom támogatta. 

„Irodánk örömmel támogatta a kezdeményezést, és kollégáimmal közösen örömmel működtünk közre ebben az újító és hiánypótló projektben, ami reményeink szerint kézzelfogható segítséget fog nyújtani számos családnak, és elindít egy olyan folyamatot, ami által a gyermekek jogairól minél több háztartás széles körben megbízható forrásból értesülni fog. Úgy gondolom, hogy a chatbot nagy mértékben meg fogja könnyíteni azon érintettek életét, akik egy esetleges jogsérelem esetén meg kívánják tenni az első lépéseket, de nem tudják, milyen módon tegyék ezt. A chatbot ebben segít naprakész és érthető információkkal és előkészített, könnyen hasznosítható dokumentumokkal.” – emelte ki dr. Fenyvesi László, a Dentons jogásza.

Mesterséges intelligencián alapuló tanácsadó robot segít a válaszokban

A chatbot  bevezetése komoly változás az Alapítvány életében, a robot szükségességét a megkeresések elképesztően magas és egyre növekvő száma tette szükségessé: a beérkező megkeresések elemzése során kiderült, hogy nagy részük ismétlődő kérdés, amelyek megválaszolása azonban annyira lefoglalta az Alapítvány korlátozott emberi erőforrását, hogy sokszor nem jutott idő az egyedi ügyek és összetett problémák megválaszolására.  Az Alapítvány strukturális átalakításának célja az volt, hogy széles körű, országos segítséget tudjon biztosítani a magyar gyerekeknek. A személyes tanácsadás nagy részét mostantól a mesterséges intelligencián alapuló  tanácsadó chatbot váltja fel, ami nemcsak probléma esetén kínál azonnal elérhető információt, de naprakész tudásbázist biztosít a gyermekvédelemben dolgozó szakembereknek, jogászoknak is.

 A gyermekjog  egy olyan speciális terület, ami sokszor nem várhat,  a több hónapos várólista helyett olyan megoldásra volt szükségünk, ami az alapkérdésekben szinte azonnal tud  segíteni, rövidíti a várólistát, és bárki számára ingyen elérhetővé teszi a tájékozódást, így jött létre a chatbot gondolata. Bízunk benne, hogy a chatbot folyamatos fejlesztésével egy egyedülálló adatbázist és olyan, bárki számára elérhető segítséget hozunk létre, ami hiánypótló – emelte ki az innováció szükségességét Dr. Bárdossy-Sánta Nóra, a Gyermekjogi Központ vezetője.

A Gyermekjogi Központot azért hozta létre Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány, hogy a Magyarországon élő gyerekek jogainak közvetlen képviseletet biztosítson. A Központ célja a gyermeket érintő jogsértések számának csökkentése és magas színvonalú gyermekjogi tanácsadás biztosítása azokban az ügyekben, amelyekben gyermek is érintett. 2017 és 2019 között több mint 1000 ügyben adtak tanácsot. Az Alapítvány gyermekjogi megközelítést alkalmaz, ami azt jelenti, hogy bármelyik fél kér tanácsot – apa, anya, intézményvezető –, minden esetben az ügyben érintett gyerek legfőbb érdekeit képviselik, függetlenül attól, hogy ki fordult hozzájuk, és mi a segítségkérő saját szempontja.

A chatbotról bővebben itt tájékozódhat

További információ: www.hintalovon.hu

Kapcsolat: Dr. Bárdossy-Sánta Nóra