Így dolgoztunk a gyerekekkel 2021-ben

Hogyan alakult 2021-ben a Hintalovon Alapítvány Gyerekrészvétel Programja? Mit tanultunk a gyerekekkel való közös munkából?
Child Participation Program Activity Report

Hintalovon

2022.06.22.

A Hintalovon Alapítványban a kezdetektől fogva gyerekekkel közösen dolgozunk a gyerekekért. Gyakran kapunk kérdéseket arról, hogyan vesznek részt a kamaszok a programjainkban, milyen szerepet töltenek be, és mi kell ahhoz, hogy a részvételük hasznos és biztonságos legyen. A Gyerekrészvétel Program 2021-es beszámolójából kiderül, kik azok a gyerekek, akik a tavalyi évben önkéntesként segítették a munkánkat, mibe és hogyan vontuk be őket, és a gyerekek véleményére alapozva értékeljük a legfontosabb tanulságokat is. A módszertan és értékelésének megosztásával célunk, hogy rámutassunk a gyerekek bevonásának sokszínű lehetőségeire, és hozzájáruljunk a jó gyakorlatok és módszertani kihívások megosztásához.

Különösen ajánljuk azoknak, akik szeretnék a gyerekek véleményét figyelembe venni a munkájuk során, és akinek fontos, hogy a gyerekek ne csak a kirakatban legyenek jelen, hanem érdemi szerephez jussanak.

A teljes összefoglaló innen letölthető.

Kik voltak 2021-ben a gyerek munkatársaink?

2021-ben háromféle minőségben, összesen kb. 30 gyerekkel dolgoztunk együtt. 

  • A Gyermekjogi Követekkel, akik szoros együttműködésben, szinte kollégákként segítették a munkánkat.
  • Egy gyerek tanácsadó csapattal, akik a CLEAR-Rights projektben támogatták a gyerekek véleményének figyelembevételét a gyerekbarát igazságszolgáltatás területén. 
  • Alkalmi önkéntesekkel, akik vagy egy-egy kis felhíváshoz vagy az iskolai közösségi szolgálat (IKSZ) részeként kapcsolódtak hozzánk. 

Miben vettek részt a gyerekek? 

A korábbi évektől eltérően a gyerekek már minden programunk munkatársaival közvetlenül együtt dolgoztak. Részt vettek kutatásokban, kampányokban és figyelemfelhívásban, véleményeztek hazai és nemzetközi kezdeményezéseket, tanácsokat adtak, képviselték az alapítványt és programjait a sajtóban és szakmai rendezvényeken. 

Gyerekrészvétel Program projektjei, amiben gyerekek is részt vettek:

  • Gyerek Tanácsadó Testületben való részvétel a CLEAR-Rights projekt kapcsán, a gyerekbarát igazságszolgáltatás elősegítéséért.
  • ENSZ Gyermekjogi Egyezményről szóló videó magyar verziójának elkészítése. 
  • Közreműködés cikkek írásában, véleményezésében a wmn.hu portálra.
  • Az Eurochild által szervezett fókuszcsoportos konzultációkon való részvétel a gyerekek online munkáját támogató anyag készítése kapcsán, ezáltal segítve a szervezet munkáját gyerek véleményekkel.
  • Az EU gyermekjogi stratégiájának magyar, gyerekbarát változatának segítése, véleményezése.
  • Beszélgetések a digitális világról és a digitális szülőségről a Magenta Podcast-ban.
  • A Gyermekjogi Követek saját projektként elkészítették első podcast adásukat, a Kamasz kaput, amiben arról mesélnek, hogy szerintük, hogyan lehet felnőttként beszélgetést kezdeményezni a tizenévesekkel.
  • EMMI Gyermekek Jogaiért Felelős Tematikus Munkacsoport ülésén való részvétel.
  • A Gyermekjogi Követek saját instagram fiókjának kezelése (@gyermekjogi_követek).
  • A gyerekek részt vettek interjúkban, előadásokon és iskolai beszélgetéseken (pl. Nők lapja interjú, Gyerekliget facebook csoportban online biztonságról facebook-live).
  • Gyerekeknek készülő anyagok, cikkek, előadások véleményezése.

NEMECSEK Program projektjei, amiben gyerekek is részt vettek:

Gyermekjogi Központ projektjei, amiben a gyerekek is részt vettek:

A YELON program oldalán megjelent anyagok véleményezése, támogatása, korosztályok számára fontos témák megjelölése.

Hogyan dolgoztunk velük?

Rendszeresen és legtöbbször online

A gyermekjogi követekkel kéthetente pénteken találkoztunk teljes létszámban, hét közben pedig projekttalálkozókat tartottunk kisebb körben, előre meghatározott ütemezéssel. Az év elején minden követ kiválasztotta, hogy a két nagyobb projekt melyikéhez csatlakozik; emellé jelentkeztek a kisebb projektekre, megkeresésekre, melyekben akár egyénileg, párokban vagy kisebb csapatokban vettek részt. A követ csapat közös projektje volt a Kamasz kapu podcast, amivel fiatal kollégáink új jelmondatot is találtak maguknak: Gyerekszemmel, nyitottan. A járványhelyzetre tekintettel többnyire online dolgoztunk, csak a legszükségesebb esetekben találkoztunk személyesen.

A CLEAR Rights projektben résztvevő gyerekekkel havonta találkoztunk online, és háromhavonta személyesen, az alkalmi önkéntesekkel többnyire egyénileg és szintén online dolgoztunk. Ők saját maguknak osztották be az idejüket és küldték vissza az anyagokat.

Különböző befolyásuk volt a döntésekre és folyamatokra

A gyerekek különböző mélységben vehettek részt az egyes projektekben, ahol más-más felelősség és szerep jutott nekik. A legtöbb esetben konzultáltunk velük a saját vagy partnereink által felvetett kérdésekről, pl. a NEMECSEK Sport programunk részeként vagy a gyerekbarát igazságszolgáltatásról szóló Clear Rights projektben, de más esetekben ennél mélyebben, partnerségben dolgoztunk velük. Ekkor is tőlünk érkezett a témafelvetés, és mi vezettük a közös munkát, de a gyerekeknek már közvetlen ráhatása volt a projekt alakulására (pl. a közösségi gyermekvédelem projekthez kapcsolódó kutatás során, vagy a jogellenes gyermekelvitelről szóló INCLUDE projektben). Néhány kisebb projektnél a gyerekeké volt az irányítás, ők vitték például a @gyermekjogi_kovetek Instagram oldalt, és készítették a Kamasz kapu podcast adását a tartalmi és technikai feladatokat beleértve. Ezekben a felnőtt munkatársaknak csak segítő, asszisztensi szerepük volt.

A projektek elejétől a végéig

A gyerekek a projektek különböző fázisaiban vettek részt. Több esetben már a problémameghatározáshoz is kikértük a véleményüket, máskor a tervezésnél, megvalósításnál kapcsolatódtak be a folyamatba, és igyekeztünk őket az értékelés szakaszba is bevonni. A korábbi évekhez hasonlóan, a legtöbb projektben a végrehajtásban volt a legnagyobb szerepük a gyerekeknek 2021-ben is. 

Hogyan értékelték a gyerekek a részvételüket?

A gyerekek alapítványi munkájának értékelése során nem csak az elért eredményekre, hanem a folyamatra, és a részvétel minőségére is nagy hangsúlyt fektetünk. Félévente töltöttek ki erről egy online kérdőívet, de rendszeresen kértünk visszajelzést a gyerekektől a projektek során és annak zárásakor is.

A Követek főbb visszajelzései:

  • A programmal elégedettek voltak, a saját munkájuk hasznosságát pedig jellemzően 4-esre értékelték az 5-ös skálán. 
  • Úgy érezték, hogy a részvételük kevésbé járul hozzá a személyes céljaikhoz.
  • Több visszajelzést szerettek volna kapni arról, hogyan járultak hozzá a projektekhez.
  • A többség fontosnak vagy nagyon fontosnak tartotta, hogy legyenek olyan projekteik, amiket ők találnak ki, vezetnek és valósítanak meg. Viszont ebben is elengedhetetlennek tartották a mentorok támogatását. 
  • Szerettek a mentorokon kívül az alapítvány többi munkatársával is együtt dolgozni.
  • Könnyűnek, gördülékenynek értékelték a mentorokkal való kapcsolattartást és kommunikációt, az egymás közötti kommunikációval azonban már néhányan elégedetlenek voltak. 
  • Az online munka értékelése volt a leginkább megosztó. A 2021 őszre vonatkozó kérdőívben erre külön is rákérdeztünk, és az ebben az időszakban aktív 10 követből hatan érezték úgy, hogy a részvételüket nagyban befolyásolta, és négyen úgy, hogy nem befolyásolta, hogy a találkozók online voltak.
  • A kétheti rendszerességű közös találkozók rendszerében leginkább a csapatépítő funkciót tartották jónak. 

A CLEAR Rights projektben résztvevő Gyermek Tanácsadó Testület tagjainak véleménye:

  • A gyerekek általánosságban elégedettek a projekttel. Biztonságban és jól érezték magukat a csapatban, és az volt az élményük, hogy a projekt hozzájárult a személyes fejlődésükhöz.
  • Ők is kevésbé látták projektre gyakorolt hatásukat
  • Kifejezték a tanulás, ismeretszerzés iránti nagyobb igényüket.

Mik a főbb tanulságok?

  • A közös projekt erősítette a csapat összetartását.
  • Ritkább és megfoghatóbb volt, amikor csak véleményeztek valamit a követek.
  • A követek kezdeményezéseire több tér jutott, de többször félbemaradt a megvalósításuk.
  • A gyerekek által vezetett projektek kereteit jobban meg kell határozni.
  • Tudatosítani kell a gyerekek szerepét, részvételük szintjét a felnőttekben és a gyerekekben is.
  • Az alapítvány minden programjába bevonódtak a gyerekek, ez azonban a felnőtt munkatársak hatékonyabb együttműködését kívánja.
  • Az online munka során nehezebb megítélni és odafigyelni a gyerekek személyes jóllétére és fejlődésére.
  • Törekedni kell a módszertani leírások készítésére.
  • A koronavírus miatti online munka segítette az inkluzivitást és az információmegosztást, ugyanakkor kihívást jelentett a hatékonyság és motiváció fenntartására.
  • A külső partnerekkel való együttműködések vagy a számukra szervezett gyerekkonzultációk inspirálóak, de nagyobb kitettséget jelentettek és tudatosságra ösztönöznek.
  • Tervezhetőbbé vált a gyerekekkel közös munka, de az időben elnyújtozt ütemezés nem mindig volt célravezető.
  • A követek specializálódását elvetettük.
  • Az iskolakezdés nem ideális időpont új tagok toborzására.
  • Több erőforrást szánunk a követek munkájának facilitálására és bemutatására.
  • Többféle önkéntes lehetőséget szeretnénk kínálni a gyerekeknek.
  • Az alkalmi önkéntesek bevonása, és az iskolai közösségi szolgálat lehetőségei jól, de korlátozott fókusszal használhatóak.
  • Szükség van rendszeres kockázatelemzésre.

A részletes beszámoló letölthető itt.

További tartalmak a témában

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Az integrált gyermekvédelmi rendszer 10 alapelve

Ismerd meg az EU által kidolgozott integrált gyermkvédelmi rendszer 10 alapelvét, melyek mentén a Hintalovon Alapítvány is működik!

kamaszkor útikalauz

Kamaszkor – Útikalauz (felvilágosításhoz) szülőknek 1. rész

A kamaszkor nehéz. Segítünk eligazodni a kamaszkor kényes nevelési kérdéseiben, legyen szó felvilágosításról, szexuális nevelésről, más fontos kérdésekről.

Ne legyen tabu!- Hogyan beszélj a gyerekeddel a menstruációról?

Ne legyen tabu!- Hogyan beszélj a gyerekeddel a menstruációról?

Annak ellenére, hogy természetes jelenség, nem könnyű beszélgetni a menstruációról. Mit mondjunk a gyerekünknek és hogyan? Válassz az alábbi adományösszegek közül, és töltsd le kiadványunkat!

Cikkajánló

×
×

Cart