Velem is megtörténhetett volna – az iskolai bántalmazásról

"Képes-e a védelemre szorulók melletti elköteleződés felekezettől, világnézettől és fenntartótól függetlenül összekötni minket? Megvan annak a veszélye, hogy ideológiai különbségeink, félelmeink és előítéleteink erősebbek, mint a gyermekek és a kiszolgáltatott helyzetben lévők melletti elköteleződésünk." Dr. Dejcsics Konrád gondolatai a Pannonhalmi Szimpózium kapcsán.

Hintalovon

2019.09.26.

Dr. Dejcsics Konrád OSB, a Pannonhalmi Bencés Gimnázium tanárát, kulturális igazgatót kérdeztük az iskolai bántalmazásról a közelgő Pannonhalmi Szimpózium és a Nem bánom, hogy víz alá nyomtatok! című beszélgetés kapcsán.

Mi az Ön személyes motivációja a gyermekvédelem témájában?

Sok évvel ezelőtt, gimnazista koromban, amikor még azt sem tudtam, hogy létezik a bántalmazás fogalma, a szemem előtt zajlott a diáktársammal szembeni visszaélés. Szemlélőként előfordult, hogy megszólaltak a fejemben vészcsengők, átvillant bennem, hogy ez nincs rendjén így, de nem tudtam néven nevezni, mit érzek. Azt pedig, hogy erről a szüleimmel vagy a felnőttekkel beszéljek, elképzelni sem tudtam. Aztán húsz év elteltével minden elevenné lett, újra. Időközben kiderült, hogy több diáktársam élte át ugyanazt, amit én, mint ahogy az is, hogy ténylegesen súlyos bántalmazást láttunk. És felismertem velük együtt, hogy társunk, az áldozat, sokszor kért segítséget tőlünk is, de nem értettük meg. Ahogy azt is, hogy akár velem is megtörténhetett volna, amit ő elszenvedett.

Mindent meg szeretnék tenni azért, hogy megelőzzük ennek a történetnek más és más áldozatra és helyzetre szabott olvasatait. Mindent meg szeretnék azért tenni, hogy a mai diákok és tanárok rendelkezzenek azzal a tudással és éberséggel, amellyel meg lehet előzni vagy meg lehet akadályozni a visszaéléseket.  

Az elmúlt idők egyik legnagyobb felismerése közösségeinkben, hogy iskoláinknak „gyermekközpontúnak” kell lenniük, s hogy ez ma egészen mást jelent, mint húsz vagy ötven éve. Ennek az emberközpontúságnak egyik legfontosabb eleme, hogy a tisztelet, a szeretet, a remény és a méltóság mindenkit megillet, különösen is a gyengéket és védelemre szorulókat. Az ő védelmük mindennél előbbre való: hagyományoknál, presztízsnél, tekintélynél. Sőt, az új tudás, a biztonságos keretek mellett való elköteleződés, az értük való tevékenység teremthet az iskolákban és intézményekben új hagyományokat, újfajta bevonódást. 

Mi az Ön számára a legfontosabb kérdés, amelyre szeretne választ kapni a konferencia után? 

Képes-e a védelemre szorulók melletti elköteleződés felekezettől, világnézettől és fenntartótól függetlenül összekötni minket? Megvan annak a veszélye, hogy ideológiai különbségeink, félelmeink és előítéleteink erősebbek, mint a gyermekek és a kiszolgáltatott helyzetben lévők melletti elköteleződésünk. Meglesz-e személyes találkozásunkban az az erő, hogy lebontva a gyanú falait, bizalommal számítsunk egymás tudására és segítségére?  Van bennem remény, mert a konferenciám megszólalók már azzal, hogy elfogadták a felkérést, hitet tettek a jövő mellett. Amikor együtt a gyermekvédelemért cselekszünk, akkor a jövőért cselekszünk.

Van-e olyan nemzetközi példa, amelyet követendőnek tart az iskolai bántalmazás megoldásában, a visszaélések megelőzésében?

Einsiedeln kolostora, és az a bátorság, ahogy Martin Werlen apát úr és közössége szembenézett a múlttal.

Van-e olyan könyv, film, bármilyen más művészeti alkotás, amit ajánlana az iskolai bántalmazás és visszaélés könnyebb megértéséhez?

További tartalmak a témában

Nagyon fontos tudnod, hogy amennyiben kiközösítenek téged, az nem a te hibád. Éppen emiatt érdemes egy olyan emberrel beszélned, akiben megbízol, és tudod, hogy támogatni fog téged – a lényeg, hogy ne maradj egyedül ezzel a helyzettel.
Az iskolai gyerekjogoknak sokféle szintje lehet: vannak tanulói és diákjogok, vannak a házirendben rögzített szabályok, és vannak olyan alapvető jogok, melyeket az ENSZ Gyermekjogi egyezménye ír elő. Hogyan valósulnak meg ezek a gyakorlatban?
A Pannonhalmi Gimnáziumban működő Védelmi Csoport tagjaként a gyermekvédelem kiemelten fontos terület Szűcsné Villányi Rita számára – a Pannonhalmi Gyerekjogi Szimpózium kapcsán kérdeztük.
Binzberger Ákos OSB, bencés alperjelt, a Pannonhalmi Bencés Gimnázium Védelmi Csoportjának a tagját kérdeztük, hogy mit tart fontosnak a Pannonhalmi Szimpózium kapcsán.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Gyerekjogi ábécé

Gyerekjogi ábécé – Plakát

Mire van szüksége a gyerekeknek? Mitől kell megóvni őket? A gyerekjogok nem elvont, bonyolult jogi passzusok, hanem azok a feltételek, melyek a kiegyensúlyozott gyerekkorhoz szükségesek.  Ha kíváncsi vagyok Gyerekjogi ábécé-nkre, válassz az alábbi adományösszegek közül, és töltsd le plakátunkat!

mi értelme az online kérdőíveknek

Van értelme kitöltenem? Kérdőíves konzultációkról gyerekeknek

Mire jó egy online kérdőív? Tényleg számít, mit gondolnak a gyerekek? Honnan tudhatjuk, hogy nem élnek vissza vele?

Az integrált gyermekvédelmi rendszer 10 alapelve

Ismerd meg az EU által kidolgozott integrált gyermkvédelmi rendszer 10 alapelvét, melyek mentén a Hintalovon Alapítvány is működik!

Cikkajánló

×
×

Cart