Velem is megtörténhetett volna – az iskolai bántalmazásról

"Képes-e a védelemre szorulók melletti elköteleződés felekezettől, világnézettől és fenntartótól függetlenül összekötni minket? Megvan annak a veszélye, hogy ideológiai különbségeink, félelmeink és előítéleteink erősebbek, mint a gyermekek és a kiszolgáltatott helyzetben lévők melletti elköteleződésünk." Dr. Dejcsics Konrád gondolatai a Pannonhalmi Szimpózium kapcsán.

Hintalovon

2019.09.26.

Dr. Dejcsics Konrád OSB, a Pannonhalmi Bencés Gimnázium tanárát, kulturális igazgatót kérdeztük az iskolai bántalmazásról a közelgő Pannonhalmi Szimpózium és a Nem bánom, hogy víz alá nyomtatok! című beszélgetés kapcsán.

Mi az Ön személyes motivációja a gyermekvédelem témájában?

Sok évvel ezelőtt, gimnazista koromban, amikor még azt sem tudtam, hogy létezik a bántalmazás fogalma, a szemem előtt zajlott a diáktársammal szembeni visszaélés. Szemlélőként előfordult, hogy megszólaltak a fejemben vészcsengők, átvillant bennem, hogy ez nincs rendjén így, de nem tudtam néven nevezni, mit érzek. Azt pedig, hogy erről a szüleimmel vagy a felnőttekkel beszéljek, elképzelni sem tudtam. Aztán húsz év elteltével minden elevenné lett, újra. Időközben kiderült, hogy több diáktársam élte át ugyanazt, amit én, mint ahogy az is, hogy ténylegesen súlyos bántalmazást láttunk. És felismertem velük együtt, hogy társunk, az áldozat, sokszor kért segítséget tőlünk is, de nem értettük meg. Ahogy azt is, hogy akár velem is megtörténhetett volna, amit ő elszenvedett.

Mindent meg szeretnék tenni azért, hogy megelőzzük ennek a történetnek más és más áldozatra és helyzetre szabott olvasatait. Mindent meg szeretnék azért tenni, hogy a mai diákok és tanárok rendelkezzenek azzal a tudással és éberséggel, amellyel meg lehet előzni vagy meg lehet akadályozni a visszaéléseket.  

Az elmúlt idők egyik legnagyobb felismerése közösségeinkben, hogy iskoláinknak „gyermekközpontúnak” kell lenniük, s hogy ez ma egészen mást jelent, mint húsz vagy ötven éve. Ennek az emberközpontúságnak egyik legfontosabb eleme, hogy a tisztelet, a szeretet, a remény és a méltóság mindenkit megillet, különösen is a gyengéket és védelemre szorulókat. Az ő védelmük mindennél előbbre való: hagyományoknál, presztízsnél, tekintélynél. Sőt, az új tudás, a biztonságos keretek mellett való elköteleződés, az értük való tevékenység teremthet az iskolákban és intézményekben új hagyományokat, újfajta bevonódást. 

Mi az Ön számára a legfontosabb kérdés, amelyre szeretne választ kapni a konferencia után? 

Képes-e a védelemre szorulók melletti elköteleződés felekezettől, világnézettől és fenntartótól függetlenül összekötni minket? Megvan annak a veszélye, hogy ideológiai különbségeink, félelmeink és előítéleteink erősebbek, mint a gyermekek és a kiszolgáltatott helyzetben lévők melletti elköteleződésünk. Meglesz-e személyes találkozásunkban az az erő, hogy lebontva a gyanú falait, bizalommal számítsunk egymás tudására és segítségére?  Van bennem remény, mert a konferenciám megszólalók már azzal, hogy elfogadták a felkérést, hitet tettek a jövő mellett. Amikor együtt a gyermekvédelemért cselekszünk, akkor a jövőért cselekszünk.

Van-e olyan nemzetközi példa, amelyet követendőnek tart az iskolai bántalmazás megoldásában, a visszaélések megelőzésében?

Einsiedeln kolostora, és az a bátorság, ahogy Martin Werlen apát úr és közössége szembenézett a múlttal.

Van-e olyan könyv, film, bármilyen más művészeti alkotás, amit ajánlana az iskolai bántalmazás és visszaélés könnyebb megértéséhez?

További tartalmak a témában

A gyerek legfőbb érdeke komplex dolog. Az első lépés, hogy az ügyben érintett szakemberek gondolják végig, hogy az milyen elemekből áll, és azok mentén hogyan biztosítható – konkrét példa arról, mit jelent ez a gyakorlatban, ha például két gyerek lemarad az ovis csoportjától.
Gyerekeknek szóló, a helyzet értelmezését, megértését segítő anyagok a digitális oktatásról, az adatvédelemről és az ezekkel összefüggő legfontosabb kérdésekről koronavírus idején.
Kezeljük úgy a médiát, a mobilt meg az internetet, mint a gyereknevelés egyéb területeit. A gyerekeknek szükségük van szabályokra, korlátokra, és persze odafigyelésre, a szülők vigyázó tekintetére is.
Az „Ez már szexuális zaklatás?” című kiadvány kifejezetten 12–18 évesek számára készült, hogy a gyerekek konkrét példákon keresztül ismerhessék meg a szexuális zaklatás, kizsákmányolás tipikus formáit, illetve a büntetőeljárást érintő jogaikat.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Milyen ma gyereknek lenni Magyarországon? – Iskolai segédanyag az ENSZ gyerekjelentéshez

Milyen ma gyereknek lenni Magyarországon? Ki tudhatná ezt jobban, mint maguk a gyerekek. Mi megkérdeztük a véleményüket! Töltsd le most az iskolai anyagot!

Hogyan beszélj a gyerekeknek a gyerekjogokról?

Mik azok a gyerekjogok és hogyan beszélgess róluk gyerekeddel? Az alábbi pontok ebben nyújtanak segítséget.

Jól válni gyerekkel – Felelős szülők 10 pontja

A válás nehéz, főleg ha gyerek is érintett benne, de hisszük, hogy lehet jól válni! Ebben igyekszünk segíteni a felelős szülők 10 pontjával!

Cikkajánló

×
×

Cart