Velem is megtörténhetett volna – az iskolai bántalmazásról

"Képes-e a védelemre szorulók melletti elköteleződés felekezettől, világnézettől és fenntartótól függetlenül összekötni minket? Megvan annak a veszélye, hogy ideológiai különbségeink, félelmeink és előítéleteink erősebbek, mint a gyermekek és a kiszolgáltatott helyzetben lévők melletti elköteleződésünk." Dr. Dejcsics Konrád gondolatai a Pannonhalmi Szimpózium kapcsán.

Hintalovon

2019.09.26.

Dr. Dejcsics Konrád OSB, a Pannonhalmi Bencés Gimnázium tanárát, kulturális igazgatót kérdeztük az iskolai bántalmazásról a közelgő Pannonhalmi Szimpózium és a Nem bánom, hogy víz alá nyomtatok! című beszélgetés kapcsán.

Mi az Ön személyes motivációja a gyermekvédelem témájában?

Sok évvel ezelőtt, gimnazista koromban, amikor még azt sem tudtam, hogy létezik a bántalmazás fogalma, a szemem előtt zajlott a diáktársammal szembeni visszaélés. Szemlélőként előfordult, hogy megszólaltak a fejemben vészcsengők, átvillant bennem, hogy ez nincs rendjén így, de nem tudtam néven nevezni, mit érzek. Azt pedig, hogy erről a szüleimmel vagy a felnőttekkel beszéljek, elképzelni sem tudtam. Aztán húsz év elteltével minden elevenné lett, újra. Időközben kiderült, hogy több diáktársam élte át ugyanazt, amit én, mint ahogy az is, hogy ténylegesen súlyos bántalmazást láttunk. És felismertem velük együtt, hogy társunk, az áldozat, sokszor kért segítséget tőlünk is, de nem értettük meg. Ahogy azt is, hogy akár velem is megtörténhetett volna, amit ő elszenvedett.

Mindent meg szeretnék tenni azért, hogy megelőzzük ennek a történetnek más és más áldozatra és helyzetre szabott olvasatait. Mindent meg szeretnék azért tenni, hogy a mai diákok és tanárok rendelkezzenek azzal a tudással és éberséggel, amellyel meg lehet előzni vagy meg lehet akadályozni a visszaéléseket.  

Az elmúlt idők egyik legnagyobb felismerése közösségeinkben, hogy iskoláinknak „gyermekközpontúnak” kell lenniük, s hogy ez ma egészen mást jelent, mint húsz vagy ötven éve. Ennek az emberközpontúságnak egyik legfontosabb eleme, hogy a tisztelet, a szeretet, a remény és a méltóság mindenkit megillet, különösen is a gyengéket és védelemre szorulókat. Az ő védelmük mindennél előbbre való: hagyományoknál, presztízsnél, tekintélynél. Sőt, az új tudás, a biztonságos keretek mellett való elköteleződés, az értük való tevékenység teremthet az iskolákban és intézményekben új hagyományokat, újfajta bevonódást. 

Mi az Ön számára a legfontosabb kérdés, amelyre szeretne választ kapni a konferencia után? 

Képes-e a védelemre szorulók melletti elköteleződés felekezettől, világnézettől és fenntartótól függetlenül összekötni minket? Megvan annak a veszélye, hogy ideológiai különbségeink, félelmeink és előítéleteink erősebbek, mint a gyermekek és a kiszolgáltatott helyzetben lévők melletti elköteleződésünk. Meglesz-e személyes találkozásunkban az az erő, hogy lebontva a gyanú falait, bizalommal számítsunk egymás tudására és segítségére?  Van bennem remény, mert a konferenciám megszólalók már azzal, hogy elfogadták a felkérést, hitet tettek a jövő mellett. Amikor együtt a gyermekvédelemért cselekszünk, akkor a jövőért cselekszünk.

Van-e olyan nemzetközi példa, amelyet követendőnek tart az iskolai bántalmazás megoldásában, a visszaélések megelőzésében?

Einsiedeln kolostora, és az a bátorság, ahogy Martin Werlen apát úr és közössége szembenézett a múlttal.

Van-e olyan könyv, film, bármilyen más művészeti alkotás, amit ajánlana az iskolai bántalmazás és visszaélés könnyebb megértéséhez?

További tartalmak a témában

A Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban történt zaklatási botrány után sikerült kialakítani egy olyan védelmi hálót az iskolában, melytől biztonságosan tud működni a tanár-diák és diák-diák kapcsolat.
Egy globális felmérés keretében 137 ország 26.258 gyereke osztotta meg a koronavírussal kapcsolatos gondolatait és tapasztalatait. A Hintalovon és gyerek önkéntesei a kérdőív lefordításával, valamint a kezdeményezés magyarországi népszerűsítésével támogatták a magyar gyerekek részvételét.
A gyerekek biztonsága megköveteli, hogy a közösségben mindenki számára egyértelmű legyen, hogy a bántalmazás semelyik formája sem elfogadható, és mindenki legyen tisztában azzal, hogy mit kell tennie akkor, ha bántalmazással találkozik. Ez a közös tudás az alapja egy biztonságos és átlátható közösségnek – ezt a tudást kell összefoglalnia és rendszereznie egy gyerekvédelmi irányelvnek.
Mit tehet a szülő, ha a gyerekét rendszeresen megalázza a testnevelő tanár csak azért, mert nem tud kötelet mászni? Egy konkrét eset kapcsán összeszedtük azokat a lehetséges lépéseket, amelyeket megtehet a szülő abban az esetben, ha felmerül a gyermeke jogainak sérelme.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Ajánlás -iskolaőr

Ajánlás iskolaőröknek, intézményvezetőknek

Hogyan tudnak partneri viszonyt kialakítani és együttműködni az iskolaőrök és intézményvezetők a gyerekek és a felnőttek biztonsága érdekében? Ha kiváncsi vagy ajánlásunkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le még ma kiadványunk!

Gyerekek és a szexualitás

Felvilágosítás – Mikor és mit mondjunk a gyerekeknek a szexualitásról?

Mikor kezdjünk el beszélni a gyerekeknek a szexualitásról? Mikor és milyen információkat, hogyan osszunk meg a gyerekekkel? A felvilágosítás egy folyamat.

Szexedukáció szülőknek -10 napos e-mail kurzus

Felvilágosítás – szexedukáció szülőknek – 10 napos e-mail-kurzus

Ha kiváncsi vagy e-mail-kurzusunkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és jelentkezz még ma!

Cikkajánló

×
×

Cart