Kérdések és válaszok a “gyermekvédelmi” népszavazásról – 4. Kérdés

Vegyük komolyan a gyerekeket, a gyermekvédelem ügyét. Ezek a népszavazási kérdések sajnos nem ezt segítik, de attól még minden szülő szabadon gondolkodhat ezekről a témákról, és beszélgethet róluk a gyerekeivel.

Hintalovon

2022.03.12.

Vegyük komolyan a gyerekeket, a gyermekvédelem ügyét. Ezek a népszavazási kérdések sajnos nem ezt segítik, de attól még minden szülő szabadon gondolkodhat ezekről a témákról, és beszélgethet róluk a gyerekeivel. Ha már egyszer a csapból is ez a téma folyik, legalább fejleszthetjük a gyerekeink kritikai gondolkodási képességét. Az is valami.

4.kérdés: Támogatja-e Ön, hogy kiskorú gyermekeknek a nem megváltoztatását bemutató médiatartalmakat jelenítsenek meg?

Válasz: Nem érthető a kérdés. 

Miért? Minden 18 éven aluli személyt gyermeknek kell tekinteni.  De a 0-18 éves korosztály a médiafogyasztás tekintetében nagyon nem egységes. Nem mindegy, hogy egy adott tartalmat egy 6 évesnek, 12 évesnek vagy 17 évesnek mutatnak meg. Az sem mindegy, hogy egy gyereket köteleznek-e valaminek a megnézésére, vagy szabadon eldöntheti, hogy kilép egy helyzetből, és nem hallgat tovább egy beszélgetést, vagy néz egy filmet. Bármilyen felvétel megnézésére kényszeríteni egy gyereket (legyen az akár a Vuk), komoly gyermekjogi jogsértés. Az sem mindegy, hogy az adott médiatartalmat ellátják-e kísérő információkkal, kritikával, ill. lehet-e azzal kapcsolatban kérdéseket feltenni, vitatkozni. 

Az is kérdés, hogy mennyire érzik biztonságban magukat azok a gyerekek, akik közösen néznek filmet. Egy osztálynak – bármilyen megosztó témában filmet vetíteni, és utána arról beszélgetést vezetni nagyon komoly pedagógiai kihívás. 

Ha a felkészületlen felnőtt, a gyerekek számára nem biztonságos környezetben – anélkül, hogy az megfelelően elő lenne készítve és az utánkövetés is biztosítva lenne –, a nem megváltoztatását vagy a nemi diszfória témáját is érintő média tartalmat vetít, az szakmailag erősen megkérdőjelezhető.  Ugyanakkor egy felkészült tanár igen is tarthasson ilyen témában foglalkozást, a kérdés iránt érdeklődő, arról beszélgetést kezdeményező diákoknak, kellő érzékenységgel és odafigyeléssel, a gyerekek életkori sajátosságait figyelembe véve. Egyrészt, mert a tabusítás az életben nem segített még semmilyen helyzetben.

Másrészt, mert jó lenne megbízni a pedagógusokban, akikre a gyerekeinket bízzuk, hogy ők képesek olyan érzékeny és megosztó témákról is jól beszélgetni, mint hogy miért és hogyan juthat oda egy felnőtt, hogy úgy érzi nem tud azonosulni azzal a biológiai nemmel, amit születésekor megállapítottak nála. Ennél a kérdésnél is fontos lehet a WHO Szexuális Edukációra vonatkozó európai standardjára hivatkozni, ami a biológiai nem és az egyén által megélt nemi identitás közötti különbség tárgyalását a 9-12 éves korosztályban javasolja.

A gyerekek az életet tőlünk tanulják. A beszélgetések kapukat nyitnak – akkor is, ha nem értünk egyet mindenben. A viták építenek minket – mert lehetőséget adnak arra, hogy saját gondolatainkat más megvilágításban is megláthassuk. 

A gyerekeknek szükségük van arra a képességre, hogy vitatkozni tudjanak bármilyen kérdésről – akár a szexualitásról is -, és szükségük van arra, hogy mi, felnőttek, úgy viselkedjünk, hogy ők felnézhessenek ránk. 

Vegyük komolyan a gyerekeket, a gyermekvédelem ügyét. Ezek a népszavazási kérdések sajnos nem ezt segítik, de attól még minden szülő szabadon gondolkodhat ezekről a témákról, és beszélgethet róluk a gyerekeivel. Ha már egyszer a csapból is ez a téma folyik, legalább fejleszthetjük a gyerekeink kritikai gondolkodási képességét. Az is valami. 

Kérdések és válaszok a „Gyermekvédelmi” népszavazásról sorozat kapcsolódó cikkei: 1. kérdés, 2. kérdés, 3. kérdés.

További tartalmak a témában

Gyermekjogi Követeink 2018 ősze óta heti rendszerességgel dolgoznak azon, hogy az ENSZ Gyermekjogi Bizottsága a gyerekek véleményét is megismerhesse a magyarországi gyerekek helyzetéről. Erről szól a „Te hogy látod?” kampány. Az Alapítvány fiatal önkéntesei részt vettek a kérdőív összeállításában, hirdetésében, tájékoztatókat készítettek a kampány céljáról fiataloknak, most pedig segítik az ENSZ számára készülő jelentés elkészülését, és készülnek az eredmények bemutatására, képviseletére.
A Gyermekjogi Követek találkozói a karantén alatt az online térbe helyeződtek. Mentoruk, Kun Zsuzsi mesél az új kihívásokról és az ezekre adott válaszokról.
Ha Te is a MagNet Bank ügyfele vagy, támogass bennünket a rád eső banki nyereségrész 10%-ával szeptember 16. és október 28. között!
Az Európai Unióban évente kb. 1300 gyereket visz el az egyik szülő egy másik országba a másik szülő engedélye nélkül. Az INCLUDE kutatásban a gyerekek segítségét kértük, hogy jobban megértsük a gyerekek érzéseit és szükségleteit egy ilyen kiszolgáltatott helyzetben.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Mi az a grooming és hogyan ismerheted fel?

Plakátunkban összefoglaltuk neked a grooming jeleit és találhatsz pár hasznos tanácsot is, hogy hogyan lehetsz az online térben biztonságban. Válassz az alábbi  adományösszegek közül és töltsd le erről szóló kiadványunkat!

Ajánlás iskolaőröknek, intézményvezetőknek

Hogyan tudnak partneri viszonyt kialakítani és együttműködni az iskolaőrök és intézményvezetők a gyerekek és a felnőttek biztonsága érdekében? Ha kiváncsi vagy ajánlásunkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le még ma kiadványunk!

Mi volt ma a suliban? 22 ötlet, hogy megtudd anélkül, hogy feltennéd ezt a kérdést

22 tipp amivel elindulhat egy jó beszélgetés.

Cikkajánló

×
×

Cart