Kérdések és válaszok a “gyermekvédelmi” népszavazásról – 3. Kérdés

Végigvesszük a “gyermekvédelmi” népszavazás egyes kérdéseit: Érthetőek-e a kérdések, adható-e rájuk egyértelmű válasz?

Hintalovon

2022.03.04.

Népszavazási “Kérdések és válaszok” – 4 részes sorozatunkban a gyermekjogok és a gyerekek legfőbb érdeke szempontjából értékelve végigvesszük a “gyermekvédelmi” népszavazás egyes kérdéseit: Érthetőek-e a kérdések, adható-e rájuk egyértelmű válasz, mi lehet a szakmai háttere az egyes kérdéseknek, mit volna érdemes végiggondolni a feltett kérdések és a gyerekvédelem kontextusában?

Támogatja-e Ön, hogy kiskorú gyermekeknek fejlődésüket befolyásoló szexuális médiatartalmakat korlátozás nélkül mutassanak be?

Válasz: Nem. 

Miért? A hatályos jogszabályok is azt írják elő, hogy mivel a gyermekek egészséges fejlődését egyes médiatartalmak károsan befolyásolhatják, az államnak mindent meg kell tennie azért, hogy a gyermekeket megvédje a számukra káros tartalmaktól. Ez nem kérdés. Sőt, alapvető gyermekjog. Legyen szó a pornóról, prostitúcióról, a családon belüli erőszak bagatellizálásáról vagy az anorexiát népszerűsítő honlapokról, vagy más hasonló, a WHO szerint is a szexualitás körébe tartozó témákról, a gyermekek védelme az online világban, különböző hagyományos és közösségi média felületeken is nagyon fontos. 

A kérdés igazából az, hogy hogyan csináljuk ezt? 

A korhatár besorolás sok tekintetben csak látszólagos védelmet jelent. Bárki kiikszelheti hogy elmúlt már 18 éves, és szabadon kielégítheti a kíváncsiságát bárhol, bármiben. Azt is nehéz ellenőrizni, hogy a tévéműsoroknál kihelyezett 12, 16, 18 karikás jelet melyik családban tartják be. 

A koronavírus járvány idején egészen fiatal gyermekek is aktívan elkezdték használni az internetet – sok esetben a jelenlétük nem korlátozódott a Google Classroomra. Bármelyik nagyobb hírportált nyitja meg egy gyerek (vagy néz bele a szülei által nyitva hagyott gépen ezekre az oldalakra), szinte biztos, hogy belefut egy olyan bulvárhírbe, fotóba, vagy reklámba, amiben szexuális vagy szexualizált tartalommal is találkozik. Tényszerűen az a helyzet, hogy a gyerekek rendszeresen fogyasztanak a fejlődésüket komolyan befolyásoló szexuális média tartalmakat. 

Kutatási adatok szerint Európában a 7-10 éves korosztály 3. leggyakoribb internetes keresőszava a pornó. A gyermeket nevelő családok pedig 0-10 perc közötti időt fordítanak arra, hogy gyerekeikkel arról beszéljenek, hogyan lehetnek biztonságban a neten – pl. a nyíltan szexualizáló tartalmaktól. 

A digitalizálódott gyermekkor egy elképesztően komoly kihívás. Nagyon fontos szakmai feladat megoldást találni erre. Nem az a kérdés, hogy támogatjuk-e ezt a helyzetet vagy sem (remélem senki nem támogatja), hanem hogy hogyan tanítjuk a pornót a média órákon (igen, a pornóról beszélni kell – nem (szó szerint) ölbe tett kézzel tűrni, hogy a gyerekek egészséges szexuális fejlődésében durva károkat okoz, hanem beszélni arról, hogy a pornó miért egy ordas nagy hazugság, hamis, nem valóságos, irreális világ). A pornó maga az álhír. De a gyerekek egészséges szexuális fejlődését nem csak ez veszélyezteti. Az egészséges szexualitás magába foglalja az egészséges testképet, énképet, érzelmi biztonságot, kapcsolati mintákat is, az ezeket a témákat érintő megtévesztő, hamis, veszélyes információk pedig ömlenek a gyerekekre. 2021-ben a Facebook belső jelentéséből az is kiderült, hogy még az üzemeltetők is tudják, mennyire toxikus az Instagram a felhasználókra – főleg a kamasz lányokra nézve. A filterezett képek által keltett hamis “realitás” a testre és a lélekre egyaránt nagyon károsan hathat. Egyre több kutatási adat támasztja alá, hogy a tizenéves generációk mentális egészségének megőrzéséhez muszáj felkészíteni őket arra, hogy “hogyan olvassák a netet”. Érteniük, tudniuk kell mit látnak, mit kapnak. Illúziókat kerget, aki azt gondolja, hogy a netes tartalmakat teljes biztonsággal lehet szűrni, és a gyerekektől el lehet zárni. 

Cinikusan mondva, igazából mindegy, hogy mi felnőttek mit támogatunk vagy sem. A gyerekek megtalálják a tartalmakat – vagy azok őket. Egy esélyünk van: ha tanítjuk és felkészítjük és mindezek előtt meghallgatjuk őket.

A cikksorozat korábbi részei itt találhatóak: “Gyermekvédelmi” Népszavazás 1. kérdés , 2. kérdés

További tartalmak a témában

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Ajánlás iskolaőröknek, intézményvezetőknek

Hogyan tudnak partneri viszonyt kialakítani és együttműködni az iskolaőrök és intézményvezetők a gyerekek és a felnőttek biztonsága érdekében? Ha kiváncsi vagy ajánlásunkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le még ma kiadványunk!

Szempontrendszer

Szempontrendszer – a véleményükért kiálló gyerekek támogatásához

Virrasztást, sztrájkot, petíciót vagy más akciót szerveznek a suliban? Miket fontos átgondolni előtte?  Ha kíváncsi válaszainkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le kiadványunkat!

MInden gyereknek joga van a suliban

Minden gyereknek joga van a suliban …

Mit jelentenek a gyerekjogok az iskolában? Lehet-e enni a tanórán? Ki mehet-e a gyerek pisilni óra közben? Ha kíváncsi vagy összefoglalónkra, válassz az alábbi adományösszegek közül, és töltsd le kiadványunkat!

Cikkajánló

×
×

Cart