Rubovszky Rita a Pannonhalmi Gyerekjogi Szimpóziumról

Gyakorlati segítség lenne minden szereplőnek a korai felismerés, valamint a határozott és szakszerű beavatkozás protokolljainak kialakítása, megosztása - Rubovszky Rita gondolatai a Pannonhalmi Gyerekjogi Szimpózium kapcsán.

Hintalovon

2019.09.19.

Rubovszky Ritát, Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpont főigazgatóját is meginterjúvoltuk a Pannonhalmi Gyerekjogi Szimpózium kapcsán. Olvassátok el válaszait személyes motivációjáról, követendő nemzetközi példákról, illetve a gyerekkori bántalmazás témáját feldolgozó film- és könyvajánlásait!

Mi az Ön személyes motivációja a gyermekvédelem témájában?

Ritka az az ember, akit életében sehol, semmilyen formában nem ér valamilyen bántalmazás. A fogalom túlmutat a családon belüli erőszakon, abúzuson, és benne foglaltatik a felnőtt-gyerek, valamint a kortársak közötti hatalmi viszonyokkal való visszaélés, megalázás megfélemlítés. A gyerekkorban, illetve az iskolában elszenvedett bántalmazás, jöjjön az szülőtől, tanártól, vagy iskola/osztálytárstól, végigkíséri minden érintett életét, búvópatakként fel-felbukkanva mérgez évtizedek távolában is.

A legfájdalmasabb számomra a tehetetlenség, amikor úgy érzem, nem tudok a helyzeten segíteni. Anyaként is megtapasztaltam a saját gyermekem fájdalmát, bűntudatát, tehetetlenségét, hogy milyen nehéz volt eljutni a csendtől a szóig.

Boldog Gerhardinger Terézia anya példája

A Patrona főigazgatójaként a személyes hivatásomhoz mélyen hozzátartozik Boldog Gerhardinger Terézia anya példája, aki a XIX. század közepén felismert társadalmi problémára érzékenyen,  arra megoldást kínálva alapította iskoláit épp azokért a lányokért, akikre a kor nagyvárosi és falusi társadalmában a biztos kizsákmányolás, prostitúció, analfabetizmus, családon belüli erőszak várt volna.  Az iskolanővéri karizma érzékennyé tesz a megalázottak, a hátrányokkal indulók és küzdők, a kiközösítettek személye iránt.

A Patrona óvodája a VI. kerülteben működik, kiemelten foglalkozik hátrányos helyzetű gyermekekkel. Az általános iskola, az országban egyedülálló leánygimnázium és a hozzá tartozó kollégium  kifejezetten érzékeny intézmény. A rendalapító Terézia anya, és az Iskolanővérek eredeti karizmájában gyökerezve tudatos döntés a részünkről, hogy nem vagyunk szelektív iskola. Nem zárjuk ki a társadalmi problémákat, a nehézségekkel küzdő gyerekeket, elszántan küzdünk minden egyes diákunkért. Sajnos gyermekvédelmi eseteink rendszeresen vannak, főleg az alsóbb évfolyamokon. Minden egyes diákunk esetében nővérek és civilek, osztályfőnökök, prefekták, az iskolapszichológus és az iskola vezetőségi tagjai összehangoltan dolgoznak, hogy diákjaink hathatós és gyors segítséget kapjanak. 

Mi az Ön számára a legfontosabb kérdés, amelyre szeretne választ kapni a konferencia után?

Elsősorban arra, hogyan tudnánk mindazon iskolákkal, műhelyekkel együttműködni, akik elkötelezetten foglalkoznak a gyermekbántalmazás megszüntetésével, megelőzésével és az esetek kezelésével, és az együttműködés keretében az elszigetelt kezdeményezésekből olyan hálózatszerű működést kialakítani, amely érzékennyé teszi, és változás indít el a magyar társadalomban, iskoláinkban és az oktatáspolitikában.

Gyakorlati segítség lenne minden szereplőnek a korai felismerés, valamint a határozott és szakszerű beavatkozás protokolljainak kialakítása, megosztása. 

Van-e olyan nemzetközi példa, amelyet követendőnek tart az iskolai bántalmazás megoldásában, a visszaélések megelőzésében?

Jellemzően a skandináv és az angolszász világban vannak kipróbált és elterjedt programok és módszerek, mert talán ott lett a legkorábban érzékeny a társadalom, így az oktatáspolitika a bántalmazás, a bullying jelenségére. Mellette említeném a finn eredetű, ma már nemzetközi KIVA programot, melynek magyarországi adaptációja is zajlott az elmúlt években három pilot iskolában. A KIVA-nak és minden hatékony bántalmazás kezelő módszernek lényege, hogy ezek nem állnak meg a tüneti kezelésnél, minden esetben az egész intézményt átjáró, szemlélet-alakító, folyamatos megelőző programokról van szó, és nem rövid életű projektekről. A hatékonyságuk elsősorban a csoportnormák formálásában rejlik, amely egyrészt hosszútávú, másrészt az iskola minden dolgozójának együttműködésére igényt tartó program. Ezek a programok teljes „átoltottságot” eredményeznek, vagyis az iskola összes tanulójával foglalkoznak rendszeresen, számos pozitív mellékhatással összességében javítják a személyes és közösségi élet minőségét. 

Elérhető hazánkban egy egyszerűbb, jelenleg a kormányzat által is támogatott ingyenes program is, az ENABLE, ami egy Uniós kezdeményezés, épp a fent említett hálózatszerű működés megteremtésére.

Van-e olyan könyv, film, bármilyen más művészeti alkotás, amit ajánlana az iskolai bántalmazás és visszaélés könnyebb megértéséhez?

Van-e olyan előadás (TED talks, stb.) amelyet ajánlana nekünk a témában?

Ez alábbi egy rövid de frappáns megközelítés:

Ki az, akit nem hívtunk meg a konferenciára, de meg kellett volna?

Magát a konferenciát történelmi jelentőségű kezdeményezésnek tartom, szeretném, ha lenne folytatása.

További tartalmak a témában

Joggal aggódhatsz, ha a gyereked tüntetni készül; az Alapítvány egy videós kisokosban szedte össze, amit gyerekként egy ilyen döntéshez tudni érdemes.
Szülőként van jogod a gyereked mellett lenni, ha karanténba kerülne? Tudd meg, pontosan milyen jogokat, és milyen mértékben érintenek a korlátozások.
Az elmúlt években több olyan jogszabály és intézkedés született Magyarországon, amely csorbította a gyerek jogait és nehezítette a védelmüket.
A Gyermekjogi Központunkhoz az elmúlt napokban több esetben érkezett kérdés elvált szülők gyermekükkel történő kapcsolattartásának az újonnan elmaradt őszi szünetet érintő megvalósulásának lehetőségeiről, és hogy hogyan tudnak azok a szülők e kérdésben a gyerekeik érdekében eljárni, akik között egyébként is kifejezetten és hosszú ideje megromlott a kommunikáció és a kapcsolat.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

kamaszkor útikalauz

Kamaszkor – Útikalauz (felvilágosításhoz) szülőknek 1. rész

A kamaszkor nehéz. Segítünk eligazodni a kamaszkor kényes nevelési kérdéseiben, legyen szó felvilágosításról, szexuális nevelésről, más fontos kérdésekről.

Hézagok és a falak a gyermekvédelemben és az iskolákban

Hézagok és falak: – a gyermekvédelemben és az iskolában

Töltsd le  a Hézagok és falak című, szakmai lektorálásunkkal készült kiadványt, melynek szerzője 10 év nevelőszülői és napközis nevelői tapasztalait és történeit osztja meg!

A verés tilos

Miért tilos a verés? – Beszéljünk a fenyítés káros hatásairól

Miért ártalmas a pofon, a fenékre csapás vagy a tasli ? Milyen más nevelési technikákat tudunk alkalmazni helyette? Segítünk!

Cikkajánló

×
×

Cart