Rubovszky Rita a Pannonhalmi Gyerekjogi Szimpóziumról

Gyakorlati segítség lenne minden szereplőnek a korai felismerés, valamint a határozott és szakszerű beavatkozás protokolljainak kialakítása, megosztása - Rubovszky Rita gondolatai a Pannonhalmi Gyerekjogi Szimpózium kapcsán.

Hintalovon

2019.09.19.

Rubovszky Ritát, Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpont főigazgatóját is meginterjúvoltuk a Pannonhalmi Gyerekjogi Szimpózium kapcsán. Olvassátok el válaszait személyes motivációjáról, követendő nemzetközi példákról, illetve a gyerekkori bántalmazás témáját feldolgozó film- és könyvajánlásait!

Mi az Ön személyes motivációja a gyermekvédelem témájában?

Ritka az az ember, akit életében sehol, semmilyen formában nem ér valamilyen bántalmazás. A fogalom túlmutat a családon belüli erőszakon, abúzuson, és benne foglaltatik a felnőtt-gyerek, valamint a kortársak közötti hatalmi viszonyokkal való visszaélés, megalázás megfélemlítés. A gyerekkorban, illetve az iskolában elszenvedett bántalmazás, jöjjön az szülőtől, tanártól, vagy iskola/osztálytárstól, végigkíséri minden érintett életét, búvópatakként fel-felbukkanva mérgez évtizedek távolában is.

A legfájdalmasabb számomra a tehetetlenség, amikor úgy érzem, nem tudok a helyzeten segíteni. Anyaként is megtapasztaltam a saját gyermekem fájdalmát, bűntudatát, tehetetlenségét, hogy milyen nehéz volt eljutni a csendtől a szóig.

Boldog Gerhardinger Terézia anya példája

A Patrona főigazgatójaként a személyes hivatásomhoz mélyen hozzátartozik Boldog Gerhardinger Terézia anya példája, aki a XIX. század közepén felismert társadalmi problémára érzékenyen,  arra megoldást kínálva alapította iskoláit épp azokért a lányokért, akikre a kor nagyvárosi és falusi társadalmában a biztos kizsákmányolás, prostitúció, analfabetizmus, családon belüli erőszak várt volna.  Az iskolanővéri karizma érzékennyé tesz a megalázottak, a hátrányokkal indulók és küzdők, a kiközösítettek személye iránt.

A Patrona óvodája a VI. kerülteben működik, kiemelten foglalkozik hátrányos helyzetű gyermekekkel. Az általános iskola, az országban egyedülálló leánygimnázium és a hozzá tartozó kollégium  kifejezetten érzékeny intézmény. A rendalapító Terézia anya, és az Iskolanővérek eredeti karizmájában gyökerezve tudatos döntés a részünkről, hogy nem vagyunk szelektív iskola. Nem zárjuk ki a társadalmi problémákat, a nehézségekkel küzdő gyerekeket, elszántan küzdünk minden egyes diákunkért. Sajnos gyermekvédelmi eseteink rendszeresen vannak, főleg az alsóbb évfolyamokon. Minden egyes diákunk esetében nővérek és civilek, osztályfőnökök, prefekták, az iskolapszichológus és az iskola vezetőségi tagjai összehangoltan dolgoznak, hogy diákjaink hathatós és gyors segítséget kapjanak. 

Mi az Ön számára a legfontosabb kérdés, amelyre szeretne választ kapni a konferencia után?

Elsősorban arra, hogyan tudnánk mindazon iskolákkal, műhelyekkel együttműködni, akik elkötelezetten foglalkoznak a gyermekbántalmazás megszüntetésével, megelőzésével és az esetek kezelésével, és az együttműködés keretében az elszigetelt kezdeményezésekből olyan hálózatszerű működést kialakítani, amely érzékennyé teszi, és változás indít el a magyar társadalomban, iskoláinkban és az oktatáspolitikában.

Gyakorlati segítség lenne minden szereplőnek a korai felismerés, valamint a határozott és szakszerű beavatkozás protokolljainak kialakítása, megosztása. 

Van-e olyan nemzetközi példa, amelyet követendőnek tart az iskolai bántalmazás megoldásában, a visszaélések megelőzésében?

Jellemzően a skandináv és az angolszász világban vannak kipróbált és elterjedt programok és módszerek, mert talán ott lett a legkorábban érzékeny a társadalom, így az oktatáspolitika a bántalmazás, a bullying jelenségére. Mellette említeném a finn eredetű, ma már nemzetközi KIVA programot, melynek magyarországi adaptációja is zajlott az elmúlt években három pilot iskolában. A KIVA-nak és minden hatékony bántalmazás kezelő módszernek lényege, hogy ezek nem állnak meg a tüneti kezelésnél, minden esetben az egész intézményt átjáró, szemlélet-alakító, folyamatos megelőző programokról van szó, és nem rövid életű projektekről. A hatékonyságuk elsősorban a csoportnormák formálásában rejlik, amely egyrészt hosszútávú, másrészt az iskola minden dolgozójának együttműködésére igényt tartó program. Ezek a programok teljes „átoltottságot” eredményeznek, vagyis az iskola összes tanulójával foglalkoznak rendszeresen, számos pozitív mellékhatással összességében javítják a személyes és közösségi élet minőségét. 

Elérhető hazánkban egy egyszerűbb, jelenleg a kormányzat által is támogatott ingyenes program is, az ENABLE, ami egy Uniós kezdeményezés, épp a fent említett hálózatszerű működés megteremtésére.

Van-e olyan könyv, film, bármilyen más művészeti alkotás, amit ajánlana az iskolai bántalmazás és visszaélés könnyebb megértéséhez?

Van-e olyan előadás (TED talks, stb.) amelyet ajánlana nekünk a témában?

Ez alábbi egy rövid de frappáns megközelítés:

Ki az, akit nem hívtunk meg a konferenciára, de meg kellett volna?

Magát a konferenciát történelmi jelentőségű kezdeményezésnek tartom, szeretném, ha lenne folytatása.

További tartalmak a témában

“Bátorságot szeretnék önteni ebbe a programba”- Kökéndy Ákos gondolatai a Pannonhalmi Szimpózium előtt
Az egyeztetésen lehetőség volt arra, hogy önkénteseink bemutassák a kampány eddigi tapasztalatait, és beszéljenek a minisztérium szakembereivel arról, hogyan tud a gyerekek véleménye nagyobb figyelmet kapni.
Milyen jogok és kötelezettségek járnak a menedékes státusszal a menekült gyerekek számára az oktatás, óvodai ellátás területén
Milyen hatással volt a kormányzati LBMTQI-ellenes kampány a civil szervezetekre, iskolákra, gyerekekre?

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Online zaklatás- Kérdések és válaszok fiataloknak

Ajánlás -iskolaőr

Ajánlás iskolaőröknek, intézményvezetőknek

Hogyan tudnak partneri viszonyt kialakítani és együttműködni az iskolaőrök és intézményvezetők a gyerekek és a felnőttek biztonsága érdekében? Ha kiváncsi vagy ajánlásunkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le még ma kiadványunk!

mi értelme az online kérdőíveknek

Van értelme kitöltenem? Kérdőíves konzultációkról gyerekeknek

Mire jó egy online kérdőív? Tényleg számít, mit gondolnak a gyerekek? Honnan tudhatjuk, hogy nem élnek vissza vele?

Cikkajánló

×
×

Cart