A nyári pihenés, játék, strandon töltött órák után a gyerekek számára kihívás újra a tananyagra figyelni. Éppen ezért a legtöbb kérdés az iskolai gyerekjogokkal kapcsolatban ősszel fogalmazódik meg. Ihat-e a tanórán, felállhat-e megmozgatni magát?
A gyermekjogokat gyakran misztérium övezi, holott nem szólnak másról, mint gyermeki szükségletekről. Azokról az alapvető normákról, amiket mindenkinek be kell tartania ahhoz, hogy a gyerekek az első 18 évükben egészségesen fejlődhessenek – mondja dr. Sánta Nóra, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány programja, a Gyermekjogi Központ vezetője. Az iskolai gyermekjogoknak sokféle szintje lehet: vannak diákjogok, vannak az iskola házirendjében rögzített szabályok és vannak olyan alapvető jogok, amelyeket jogszabályok írnak elő.
A gyermekjogok gyakorlása felelősséggel jár és nem okozhat másoknak hátrányt vagy sérelmet.
A jogok ismerete nem jelenti azt, hogy nem kellenek keretek, amelyek segítenék a diákokat a boldogulásban. A kötelezettségek: a gyerekeknek joguk van részt venni az oktatásban, ám ott figyelniük kell, elsajátítani a tananyagot és be kell számolniuk a tudásukról. Ha a gyerekek nincsenek tisztában azzal, hogy milyen jogaik vannak, akkor gyakran alaptalanul és tévesen hivatkoznak egy-egy esetben arra, hogy jogsértésről van szó. Klasszikus példa erre, amikor a gyerekek azt gondolják, hogy az osztályterem összetakarítása vagy kivinni a szemetet gyerekmunkának számít. Ennek a helyzetnek a feloldására a legjobb eszköz a gyerekekben tudatosítani a saját jogaikat és az azokkal kapcsolatos felelősségüket.
Amihez feltétlenül joguk van
Teljesen megérteni a tananyagot, mielőtt számonkérik rajta. Megtanulni, hogyan gondoskodhat a saját alapvető szükségleteiről. Vécére menni, ha szüksége van rá. Inni, ha szomjas. Ha szükségét érzi, átmozgatni a végtagjait. A saját tempójában tanulni. Próbálkozni, gyakorolni, tévedni, hibázni. Játékok és jó gyakorlatok segítségével megismerni, megfogalmazni és kimutatni az érzéseit. Véleményt nyilvánítani az őt érintő ügyekben oly módon, hogy azt a felnőttek figyelembe is vegyék. Ha téved vagy hibázik, ne szégyenítsék meg. Segítsenek neki megérteni a helyzetet. Ne ítélkezzenek felette azért, mert más, mint a többiek. Ne büntessék és ne alkalmazzanak vele szemben erőszakot. Fegyelmezéssel és pozitív megerősítésekkel tartsák be a szabályokat. Ne hasonlítsák össze és ne versenyeztessék az osztálytársaival. Úgy tekintsenek rá, mint egy önálló emberre, akinek saját véleménye, jellemzői, tehetsége van.
forrás: Kisalföld