Kitől tanulnak a gyerekek a pénzzel bánni?

Hogyan készíthetjük fel a gyerekeket arra a kihívásra, hogyan kezelje majd a zsebpénzét, illetve hogyan tanulhatja meg mindebből, felnőttként hogyan lenne majd érdemes a pénzzel bánnia?
hogyan használja a gyerek a zsebpénzét

Hintalovon

2019.05.30.

Sokszor nehéz a pénzt megfelelően kezelni: takarékoskodni, nem költeni fölösleges dolgokra, tudatosan vásárolni, beosztani egy teljes hónapra. De hogyan is készíthetjük fel a gyerekeket erre a kihívásra? Varga Aida, a Yelon-chat ügyeletvezetője ad tanácsot

Ahhoz, hogy a gyerekek kamaszként és majd felnőttként felelősségteljesen, a pénz értékének tudatában tudják intézni a kiadásaikat, érdemes már kiskorban elkezdeni megtanítani nekik a gazdálkodás legfontosabb szempontjait.

ZSEBPÉNZ, AKÁR SZERZŐDÉSSEL

Az iskolakezdés apropóján például kifejezetten hasznos lehet bevezetni a zsebpénzt. Ennek feltételeit és mértékét legjobb a gyerekekkel közösen kitalálni, akár még szerződést is írhatunk együtt, amit természetesen minden fél elfogad. Az ilyen módon befolyó összeggel a gyerek szabadon tanulhat gazdálkodni: megtapasztalhatja, hogy milyen gyűjteni valamire, amire nagyon vágyik, majd végre, a várakozás után megszerezni azt; kipróbálhatja, hogy milyen érzés meghívni a barátait egy-egy gombóc fagyira, és aztán már semmit nem venni a hónapban, mert minden pénze elment erre az akcióra.

DÖNTENI, KÖLTENI ÖNÁLLÓSÁG, SZABADSÁG

A pénzköltés általában nem csak a konkrét cselekvésről vagy a megszerzett javakról szól. E mögött sokkal mélyebb motivációk is húzódnak. Ha egy vágyott tárgy megszerzésére gondolunk, megjelenik az önállóság, a szabadság megélése biztonságos keretek között, a saját döntés öröme és nehézsége, a kontroll igénye (hiszen a gyerek maga irányítja az életét, a pénzét kezeli és elkölti arra, amit szeretne), továbbá a saját szükséglet kielégítése és az erre való képesség élvezete is. Jó érzést okoz, amikor valaki dönthet a saját pénzéről és a neki tetsző módon költheti el. Arról már nem is beszélve, hogy milyen büszkeséggel tölti el az embert, amikor a szeretteit megvendégelheti vagy megajándékozhatja a maga által összegyűjtött, saját vagyonából. Tulajdonképpen az önállóság, a kontroll igénye, a döntéshozás dilemmája, a pénz birtoklásának büszkesége és a szükségletek kielégítése szinte minden költekezés része, amit egyéb motivációk tovább árnyalhatnak.

HAGYJUK HIBÁZNI!

A tanulási, kísérletező folyamatnak természetesen az is része, hogy a gyerek később megbánhatja a döntéseit és hibázhat – akárcsak a felnőttek. Kevesen vannak olyan szerencsések – már ha vannak -, akik még sosem költöttek felelőtlenül, nem vásároltak olyan dolgot, amit nagyon megbántak, vagy soha nem várták éppen kuporgatva az ösztöndíj vagy következő havi fizetés megérkezését. Ez is része a felnőtté válásnak, így ezeket az érzéseket és helyzeteket a gyerekeink is megélhetik. Hogyan tudjuk ezt megelőzni? Sehogy. Kell-e egyáltalán ezeket megelőzni? Nem biztos. Ami fontos, hogy legyünk elérhetőek a gyerekek számára, amikor ez megtörténik: fordulhassanak hozzánk segítségért vagy vigasztalásért, esetleg hasznos, bevált praktikákért. Hiszen egyikünk sem úgy született, hogy felelősen és megfelelően tudott bánni a pénzzel, de a jó hír az, hogy mint sok minden más az életben, ez is tanulható. (A Yelon a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány programja, amely a www.yelon.hu/szuloknek oldalon szülőknek nyújt segítséget a gyereknevelés kényes kérdéseiben.)

forrás: Délmagyarország

További tartalmak a témában

A fiatalok a technikai tudásukat adják át, miközben érzelmi érettséget tanulnak a nyugdíjasoktól – egy program, aminek egyelőre csak nyertesei vannak.
Mindegy is, hogy mi áll az érzelmi bántalmazás hátterében, és miért csinálja, aki csinálja. Irigység, düh, féltékenység, öncélú bántási vágy, a hatalom megélése vagy az erőfölénnyel való visszaélés? Az ok lényegtelen, mert semmi nem indokolhatja azt, hogy az egyik ember ilyet tegyen a másikkal.
Egy erőszak miatti börtönbüntetéséből frissen szabadult férfi a legelső láthatáson megölte tízéves fiát és tizenhárom éves nevelt lányát, majd felakasztotta magát. Mi kellett volna ahhoz, hogy ez ne történhessen meg?
„Én csak le akartam ülni melléjük, hogy megosszam velük a szendvicsemet.” Valahogy így kezdte Jana, amikor arról beszélgettünk, mi történt körülöttünk az elmúlt három hónapban. Én úgy indultam neki, hogy ez a világ készen áll a pusztulásra, ha négy gyereknek el kell szakadnia a szüleitől. Nem volt tervünk, pláne stratégiánk, mégis minden jött magától. A megosztott ételnél végül sokkal többet kapott a Vári család. És én is.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Ajánlás iskolaőröknek, intézményvezetőknek

Hogyan tudnak partneri viszonyt kialakítani és együttműködni az iskolaőrök és intézményvezetők a gyerekek és a felnőttek biztonsága érdekében? Ha kiváncsi vagy ajánlásunkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le még ma kiadványunk!

Mire figyelj, ha tüntetni mész?

A gyerekeknek is joga van tüntetésen kifejezni a véleményét. 15 pontban összegyűjtöttük, diákként mit kell tudnia a tüntetésekről.

Teljen és ne múljon a nyár!

Összegyűjtöttünk pár ötletet, hogy  a nyári  szünet ne csak logisztika, szervezés és drága mulatság legyen, hanem pihenés, közös élményekkel teli feltöltődés az egész család számára.

Cikkajánló

×
×

Cart