Sokszor nehéz a pénzt megfelelően kezelni: takarékoskodni, nem költeni fölösleges dolgokra, tudatosan vásárolni, beosztani egy teljes hónapra. De hogyan is készíthetjük fel a gyerekeket erre a kihívásra? Varga Aida, a Yelon-chat ügyeletvezetője ad tanácsot
Ahhoz, hogy a gyerekek kamaszként és majd felnőttként felelősségteljesen, a pénz értékének tudatában tudják intézni a kiadásaikat, érdemes már kiskorban elkezdeni megtanítani nekik a gazdálkodás legfontosabb szempontjait.
ZSEBPÉNZ, AKÁR SZERZŐDÉSSEL
Az iskolakezdés apropóján például kifejezetten hasznos lehet bevezetni a zsebpénzt. Ennek feltételeit és mértékét legjobb a gyerekekkel közösen kitalálni, akár még szerződést is írhatunk együtt, amit természetesen minden fél elfogad. Az ilyen módon befolyó összeggel a gyerek szabadon tanulhat gazdálkodni: megtapasztalhatja, hogy milyen gyűjteni valamire, amire nagyon vágyik, majd végre, a várakozás után megszerezni azt; kipróbálhatja, hogy milyen érzés meghívni a barátait egy-egy gombóc fagyira, és aztán már semmit nem venni a hónapban, mert minden pénze elment erre az akcióra.
DÖNTENI, KÖLTENI ÖNÁLLÓSÁG, SZABADSÁG
A pénzköltés általában nem csak a konkrét cselekvésről vagy a megszerzett javakról szól. E mögött sokkal mélyebb motivációk is húzódnak. Ha egy vágyott tárgy megszerzésére gondolunk, megjelenik az önállóság, a szabadság megélése biztonságos keretek között, a saját döntés öröme és nehézsége, a kontroll igénye (hiszen a gyerek maga irányítja az életét, a pénzét kezeli és elkölti arra, amit szeretne), továbbá a saját szükséglet kielégítése és az erre való képesség élvezete is. Jó érzést okoz, amikor valaki dönthet a saját pénzéről és a neki tetsző módon költheti el. Arról már nem is beszélve, hogy milyen büszkeséggel tölti el az embert, amikor a szeretteit megvendégelheti vagy megajándékozhatja a maga által összegyűjtött, saját vagyonából. Tulajdonképpen az önállóság, a kontroll igénye, a döntéshozás dilemmája, a pénz birtoklásának büszkesége és a szükségletek kielégítése szinte minden költekezés része, amit egyéb motivációk tovább árnyalhatnak.
HAGYJUK HIBÁZNI!
A tanulási, kísérletező folyamatnak természetesen az is része, hogy a gyerek később megbánhatja a döntéseit és hibázhat – akárcsak a felnőttek. Kevesen vannak olyan szerencsések – már ha vannak -, akik még sosem költöttek felelőtlenül, nem vásároltak olyan dolgot, amit nagyon megbántak, vagy soha nem várták éppen kuporgatva az ösztöndíj vagy következő havi fizetés megérkezését. Ez is része a felnőtté válásnak, így ezeket az érzéseket és helyzeteket a gyerekeink is megélhetik. Hogyan tudjuk ezt megelőzni? Sehogy. Kell-e egyáltalán ezeket megelőzni? Nem biztos. Ami fontos, hogy legyünk elérhetőek a gyerekek számára, amikor ez megtörténik: fordulhassanak hozzánk segítségért vagy vigasztalásért, esetleg hasznos, bevált praktikákért. Hiszen egyikünk sem úgy született, hogy felelősen és megfelelően tudott bánni a pénzzel, de a jó hír az, hogy mint sok minden más az életben, ez is tanulható. (A Yelon a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány programja, amely a www.yelon.hu/szuloknek oldalon szülőknek nyújt segítséget a gyereknevelés kényes kérdéseiben.)
forrás: Délmagyarország