Kitől tanulnak a gyerekek a pénzzel bánni?

Hogyan készíthetjük fel a gyerekeket arra a kihívásra, hogyan kezelje majd a zsebpénzét, illetve hogyan tanulhatja meg mindebből, felnőttként hogyan lenne majd érdemes a pénzzel bánnia?
hogyan használja a gyerek a zsebpénzét

Hintalovon

2019.05.30.

Sokszor nehéz a pénzt megfelelően kezelni: takarékoskodni, nem költeni fölösleges dolgokra, tudatosan vásárolni, beosztani egy teljes hónapra. De hogyan is készíthetjük fel a gyerekeket erre a kihívásra? Varga Aida, a Yelon-chat ügyeletvezetője ad tanácsot

Ahhoz, hogy a gyerekek kamaszként és majd felnőttként felelősségteljesen, a pénz értékének tudatában tudják intézni a kiadásaikat, érdemes már kiskorban elkezdeni megtanítani nekik a gazdálkodás legfontosabb szempontjait.

ZSEBPÉNZ, AKÁR SZERZŐDÉSSEL

Az iskolakezdés apropóján például kifejezetten hasznos lehet bevezetni a zsebpénzt. Ennek feltételeit és mértékét legjobb a gyerekekkel közösen kitalálni, akár még szerződést is írhatunk együtt, amit természetesen minden fél elfogad. Az ilyen módon befolyó összeggel a gyerek szabadon tanulhat gazdálkodni: megtapasztalhatja, hogy milyen gyűjteni valamire, amire nagyon vágyik, majd végre, a várakozás után megszerezni azt; kipróbálhatja, hogy milyen érzés meghívni a barátait egy-egy gombóc fagyira, és aztán már semmit nem venni a hónapban, mert minden pénze elment erre az akcióra.

DÖNTENI, KÖLTENI ÖNÁLLÓSÁG, SZABADSÁG

A pénzköltés általában nem csak a konkrét cselekvésről vagy a megszerzett javakról szól. E mögött sokkal mélyebb motivációk is húzódnak. Ha egy vágyott tárgy megszerzésére gondolunk, megjelenik az önállóság, a szabadság megélése biztonságos keretek között, a saját döntés öröme és nehézsége, a kontroll igénye (hiszen a gyerek maga irányítja az életét, a pénzét kezeli és elkölti arra, amit szeretne), továbbá a saját szükséglet kielégítése és az erre való képesség élvezete is. Jó érzést okoz, amikor valaki dönthet a saját pénzéről és a neki tetsző módon költheti el. Arról már nem is beszélve, hogy milyen büszkeséggel tölti el az embert, amikor a szeretteit megvendégelheti vagy megajándékozhatja a maga által összegyűjtött, saját vagyonából. Tulajdonképpen az önállóság, a kontroll igénye, a döntéshozás dilemmája, a pénz birtoklásának büszkesége és a szükségletek kielégítése szinte minden költekezés része, amit egyéb motivációk tovább árnyalhatnak.

HAGYJUK HIBÁZNI!

A tanulási, kísérletező folyamatnak természetesen az is része, hogy a gyerek később megbánhatja a döntéseit és hibázhat – akárcsak a felnőttek. Kevesen vannak olyan szerencsések – már ha vannak -, akik még sosem költöttek felelőtlenül, nem vásároltak olyan dolgot, amit nagyon megbántak, vagy soha nem várták éppen kuporgatva az ösztöndíj vagy következő havi fizetés megérkezését. Ez is része a felnőtté válásnak, így ezeket az érzéseket és helyzeteket a gyerekeink is megélhetik. Hogyan tudjuk ezt megelőzni? Sehogy. Kell-e egyáltalán ezeket megelőzni? Nem biztos. Ami fontos, hogy legyünk elérhetőek a gyerekek számára, amikor ez megtörténik: fordulhassanak hozzánk segítségért vagy vigasztalásért, esetleg hasznos, bevált praktikákért. Hiszen egyikünk sem úgy született, hogy felelősen és megfelelően tudott bánni a pénzzel, de a jó hír az, hogy mint sok minden más az életben, ez is tanulható. (A Yelon a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány programja, amely a www.yelon.hu/szuloknek oldalon szülőknek nyújt segítséget a gyereknevelés kényes kérdéseiben.)

forrás: Délmagyarország

További tartalmak a témában

Mit tehetünk, ha a tartásdíj nincs tekintettel az inflációra?

Jelentős drágulás tapasztalható mindenhol, ami a gyereket nevelő családokat is súlyosan érinti. Az elvált szülők gyermekei ebből a szempontból külön veszélynek vannak kitéve, ha az esetükben megállapított tartásdíjat úgy szabályozta a bíróság (vagy úgy állapodtak meg a szülők), hogy az nincs tekintettel az inflációra.  

Magadról is posztolnád? – Kampány indul a szülők digitális tudatosságáért

 

Gyakori kérdések és válaszok a posztolásról

 

covudinder19 kutatás élet a koronavírus alatt

Élet a koronavírus idején a gyerekek szerint

Egy globális felmérés keretében 137 ország 26.258 gyereke osztotta meg a koronavírussal kapcsolatos gondolatait és tapasztalatait. A Hintalovon és gyerek önkéntesei a kérdőív lefordításával, valamint a kezdeményezés magyarországi népszerűsítésével támogatták a magyar gyerekek részvételét.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Adományoddal hozzájárulhatsz a Hintalovon folyamatos működéséhez, és fejlődéséhez, így még több gyermeknek tudunk segíteni.
Egyszeri

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Online konzultáció gyerekekkel

Milyen szempontokt érdemes figyelembevenni, ha egy gyerekekkel, virtuálisan, online tartunk megbeszélést? Ajánlás szakembereknek.

Mire figyeljünk gólyatábor szervezésekor?

Hogyan lehet olyan gólyatábort és más beavatási szertartást szervezni, amelynek során minden szereplő biztonságban és jól érzi magát?

10 alapelv, ha felnőttekkel dolgozik a gyereked

Hogyan dolgozzon együtt egy gyerek felnőttekkel? Milyen jogai vannak, milyen feltételeket kell, hogy biztosítanak neki? Olvass utána!

Cikkajánló

×
×

Cart