Gyerekszemmel a kegyelmi ügyről

Hogyan beszéljünk a gyerekekkel a bicskei gyermekotthonban történtekről? Felelős felnőttként mire érdemes odafigyelnünk? Olvasd el Kiskorú Kollégánk cikkét a témában!
Gyerekszemmel a kegyelmi űgyről

Hintalovon

2024.02.28.

Az elmúlt időszakbank azt hiszem mindenki értesült a kegyelmi botrányról és annak körülményeiről. Feszültek voltunk, beszélnünk kellett róla, ennek viszont áldozatul estek a gyerekek akik hideg zuhanyként kaptak nagy mennyiségű, nem megfelelően megfogalmazott információt. Azt feldolgozni, hogy mi történt és ezért most mindenki ideges nehéz a gyerekeknek is, pláne úgy, hogy a nyakukba öntünk olyan szavakat, hogy szexuális bántalmazás és pedofília, anélkül, hogy ezek jelentését biztosan értenék. Ilyen dolgokról azért is nehéz velük jól beszélni, mert nem feltétlenül gondoljuk, hogy a kifejezések amiket használunk esetleg ijesztőek vagy érthetetlenek. Inkább legyünk szájbarágósak és kérdezzünk vissza ezerszer, minthogy informálatlanul és tanácstalanul hagyjuk a gyermekeket. Nem minden gyerek nyitott az ilyen dolgok meghallgatására, van akinek igénye, hogy beszéljenek róla, ezért fontos, hogy ne felejtsük el megkérdezni, hogy szeretné -e, így nem terheljük feleslegesen ha nem. Ha viszont szeretne beszélni, akkor ne hagyjunk kérdéseket magunk után, válaszoljunk meg mindent, amit csak tudunk és bátorítsuk, hogy kérdezzen. Annak ellenére, hogy a gyerekek igényeinek tiszteletben tartása nagyon fontos, nem árt elmondani, hogy ha hozzájuk érnek vagy valamit csinálnak velük és az nekik nem tetszik mindig szóljanak egy bizalmi felnőttnek, itt szerepet kaphat a bugyiszabály átismétlése. Azért megjegyezném, hogy tapasztalataim szerint ezt a szabályt is nehéz néha megérteniük, erre megoldásként a különböző szituációk eljátszását tudom ajánlani, mely során nekik kell megmondani, hogy ha ilyen történne rendben lenne -e.  

Főleg az idősebb korcsoporthoz -ez alatt a 12 év felettieket értve- elég valószínű, hogy ha nem is otthon, de eljut a történtek híre. A feldolgozásban nagyot segít, ha beszélhetnek róla és ha tudják, hogy nincsenek egyedül, ezért beszéljünk velük arról, mi hogyan érezzük magunkat. Szülőként nem tud az ember mindig a gyerekével lenni és nem tudja mindentől megvédeni, de meg tudja erősíteni tudással, hogyha bajba kerül mit tehet és azzal, hogy fordulhat hozzá és ezek mindennél többet érnek. 

A cikk szerzője a Hintalovon Alapítvány Kiskorú Kollégája

További tartalmak a témában

A gyerekek is megdolgoznak a sikerért, és lehet, hogy talán elérik céljukat, és elismert művésszé válnak. De nincs az a cél, amiért feláldozhatjuk a gyerekkorukat. Mi, felnőttek felelősek vagyunk értük. Rajtunk múlik, hogy boldog felnőttekké válnak-e.  
2024 február elején történtek kiindulópontja lesz-e a gyerekvédelemben évtizedek óta hiányzó változásnak? Egy olyan változásnak, amelyben a döntéshozók nem csak egyes esetek megoldását, hanem az egész rendszer működését és mindenek előtt a gyerekek helyzetének javulását, jogainak tényleges biztosítását tűzi ki célul.
Nekünk szülőknek is nehéz látni, hogy gyerekünk valamiért szenved. Sokszor érezzük azt a sürgetést, hogy csak legyen már túl rajta. A negatív érzések azonban nem feltétlenül rosszak, sőt. Rosszabb, ha nem engedünk ennek teret, ha nem hagyunk elég időt a szomorkodásra, sírásra, lehangoltságra, rosszkedvre. A felvidítás és vigasztalás helyett engedjük meg a negatív érzéseket. Magunknak is.
Ahol sokan vannak együtt, ott óhatatlanul kialakulnak konfliktusok, melyek hamar bántalmazássá alakulhatnak. Mit tehetünk a bántalmazást megelőzéséért?

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Mit érdemes tudnod az iskolai közösségi szolgálatról?

Összeírtuk, hogy mit érdemes átgondolni az iskolai közösségi szolgálat előtt, mi a célja, mire érdemes figyelni. Hogy válaszd ki a megfelelő helyet, mire számíthatsz?

Tanárként a digitális osztályteremben

Összeállítottunk egy segítő anyagot a tanároknak, melyben az aktuális helyzettől a digitális gyerekeken át a konkrét praktikákig, technikákig, valamint a magunkról való gondoskodásig számos, hasznos információt gyűjtöttek össze.  Válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd összefoglalónkat!

Kamaszkor – útikalauz (a felvilágosításról) szülőknek 2. rész

A kamaszkor nehéz. Segítünk eligazodni a kamaszkor kényes nevelési kérdéseiben, legyen szó felvilágosításról, szexuális nevelésről, más fontos kérdésekről.

Cikkajánló

×
×

Cart