Ledolgozandó téli szünet, túlterhelt gyerekek

"Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer" - ezek a napok eleve beleesnek a téli szünetbe, tehát fel sem merülhetne, hogy a gyerekeknek iskolában kellene lenniük.
a gyerekeknek 17 darab tanítási napra mindössze két darab pihenőnap jut.

Hintalovon

2019.12.04.

Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogász, a Hintalovon Alapítvány alapítója elmondja, mitől óriási hiba a gyerekeket is berendelni a két decemberi munkaszombaton az iskolába.

17 tanítási napra 2 pihenőnap?

Kis fejszámolással könnyedén kideríthető, hogy decemberben az egyékbént meglehetősen hosszú (tizenhat napos) téli szünetig

a gyerekeknek 17 darab tanítási napra mindössze két darab pihenőnap jut.

Két, egymást követő hétvégén is a szombatokon hivatalosan iskolába kell menniük, mert ilyenkor a szülőknek is munkaszombatja van. Nincs mese, a felnőtteknek és a gyerekeknek is le kell dolgozni előre a december 24-ét és a 27-ét.

Most tekintsünk el attól, hogy az advent időszakában egyébként ezeken a szombatokon a felnőttek mennyire hatékonyak vagy nem hatékonyak a munkahelyükön, és, hogy a megcsonkított hétvégéik miatt valószínűleg lóhalálában fognak beesni a karácsonyfa alá 24-én, és koncentráljunk csak a diákokra. Mert a gyerekekkel talán még nagyobb kitolás a szombati munkanap – hívja fel erre a figyelmet a WMN-en megjelent írásában Gyurkó Szilvia, gyerekjogász.

Ledolgozni a “hosszú hétvégéket”?

Véleményét a következőkkel támasztja alá. Először is a gyerekeknek most szombaton és a következőn olyan hosszú hétvégéket kell “ledolgozniuk”, amelyek eleve beleesnek a téli szünetbe, tehát hivatalosan ezeken a napokon fel sem merül, hogy iskolában kellene lenniük.

Másodszor – folytatja Gyurkó – azt nyilván senki nem gondolhatja, hogy egy hosszabb szünet kiváltja, ha három héten keresztül nem tud egy gyerek rendesen pihenni. Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így. Hétvégén sem lehet kialudni a hét közbeni alváshiányt.

Ezek nem vagy-vagy helyzetek. Egyaránt szükség van a hét közbeni, hétvégi pihenésre, és a hosszabb, egybefüggő szabadságokra.

A gyerekjogász kiemeli, tisztában van vele, hogy az iskolák elsősorban azért vannak nyitva a szóban forgó szombatokon, hogy legyen hova elhelyezni a gyereket, amíg a szülők az adventi készülődés, a bevásárlás, a sütés-főzés helyett güriznek a munkahelyen. Az is biztos, hogy sok iskolában lájtos szombatot tartanak, elviszik például a gyerekeket kirándulni, múzeumba, szabad foglalkozást tartanak, vannak igazgatók, akik központilag felmentést adnak a tanítás alól. De vannak iskolák, ahol ez nem megy, és bizony leadják rendesen a tanórákat, akár még dolgozatot is íratnak.

Túlterhelt gyerekek

Az alapból is túlterhelt gyerekekkel. “Mert valójában mindenki tudja, hogy öt napnál sokkal többet teljesítenek a gyerekek: vasárnap délután már általában házikat gyártanak, szombaton meg sokszor különórákon meg korrepetálásokon vannak (főleg a felvételi előtt állók)”.

A gyerekjogász azzal zárja írását, hogy mindennek fényében nagyon reméli, hogy jövőre már nem kell a gyerekeknek és a szülőknek ilyen kaotikus decemberrel szembesülniük.

Ugyan hogy lehet így tényleg lelassulni, megélni az adventi időszakot, és családként jól ráfordulni a karácsonyra? (…) A munka (sokszor) csak látszólagos, az iskola nem gyerekmegőrző, és a szülőknek is joguk van a pihenéshez.

forrás: hvg.hu

További tartalmak a témában

Gyermekjogi Követeink kíváncsiak voltak, hogy különbözik-e a diákok véleménye az erőszakról, ha a társaik előtt kérdezik meg őket vagy ha Instán titkosan tudnak válaszolni? Ismerjétek meg Botos Viktória és Sarang Nikoletta Gyermekjogi Követeink felmérésének eredményeit.
A Gyermekjogi Követek is véleményezték az új Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetét. Izsó András Gyermekjogi Követ megpróbálta közérthetően megfogalmazni az új Nemzeti alaptantervvel kapcsolatos elképzeléseit, rávilágítva annak visszásságaira és problémáira.
Az iskolai igazolatlan hiányzásokkal kapcsolatban sok kérdés és bizonytalanság merül fel. Mit igazolhat a szülő, mit nem? Mi számít igazolatlan mulasztásnak és milyen következményei vannak? Mennyi igazolatlan mulasztás von egyáltalán következményt maga után? Ezt járjuk körbe egy kicsit részletesebben a jogszabályok segítségével.
Mindenhol kötelező a tűzvédelmi irányelv, a menekülőutak kijelölése. A célja, hogy mindannyian tudjuk, hogyan kerülhetünk baj esetén biztonságba. De mi a helyzet azokkal a veszélyekkel, amelyeket nem tűz vagy más külső esemény okoz, hanem személyes konfliktusokból vagy félreértésekből fakadnak?

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Mik azok a gyermekjogok

Mik azok a gyerekjogok? – Plakát

Plakátunkon sorra vesszük a gyerekek jogait, ha ismered a jogaidat, akkor tudod tisztelni mások jogait is!

Vedd észre mások értékeit!- Plakát

Vedd észre mások értékeit – Plakát

Mi a közös a sarkantyús teknősben, a dongóban és az afrikai elefántban? Hogy nind rendelkeznek értékes tulajdonságokkal. Ha kíváncsi vagy állati jó, beszélgetésindító plakátjainkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le kiadványunkat!

Gyerekek és a szexualitás

Felvilágosítás – Mikor és mit mondjunk a gyerekeknek a szexualitásról?

Mikor kezdjünk el beszélni a gyerekeknek a szexualitásról? Mikor és milyen információkat, hogyan osszunk meg a gyerekekkel? A felvilágosítás egy folyamat.

Cikkajánló

×
×

Cart