“Mit csinál a gyerek a neten?”, gyerekszemmel

Okos eszközök, okos gyerekek, okos szülők? A nettel, az alkalmazásokkal és az online térrel önmagában nincs baj, de közösen kell megtanulnunk jól, felelősen és biztonságosan használni.

Hintalovon

2019.11.15.

Napjainkban az internethasználat és az internetkapcsolaton keresztül elérhető applikációk behálózzák az életünket. Nincs ez másképp a gyerekekkel, a kamaszokkal sem. Velev Dóri, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány Gyermekjogi Követe, a dívány.hu októberi, “Mit csinál a gyerek a neten?” című rendezvényén tartott előadásában bemutatta, hogy hogyan használják a serdülők a netet, milyen applikációkat töltenek le és nyomkodnak nap, mint nap. Előadásában emellett arról is szó esett, hogy mit gondolhatnak a szülők a gyermekek online jelenlétéről és megtudhattuk azt is, hogy milyen emojikat használnak a gyerekek a beszélgetéseik során.

Miért pont én?

Tette fel a kérdést Dóri az előadás elején. A kérdésre pedig igen egyszerű válasz adható: Gyermekjogi Követként és a korosztály érintett tagjaként hiteles információkat szolgáltathat a felnőtteknek. 

Kezdésképp Dóri egy személyes történetet is megosztott: “Pár héttel ezelőtt  megtaláltam egy viszonylag új TikTok nevű alkalmazáson az unokahúgomat és megijedtem. Elkezdtem gondolkozni hogy miért, hisz én is használom, de még sosem éreztem, hogy baj történhet. Azért, mert egy nálam jóval fiatalabb, sérülékenyebb gyerek?”

Te hogy látod?

A kutatás eredményei alapján elmondhatjuk, hogy a megkérdezett gyermekek többsége legkevésbé az interneten érzi magát biztonságban. Ez az adat önmagában is beszédes, azonban, ha mellétesszük azt az információt, hogy generációs szakadédok húzódnak a felhasználók között, még nehezebbé válik a helyzet, ugyanis a gyermekek számára nehéz olyan felnőttet találni, akivel megfelelően tudnak beszélgetni az online tapasztalataikról. Fontos, hogy a gyermekkel egy számára megbízható személy az online tér sajátosságairól is beszélgessen – ezt pedig Dóri is hangsúlyozta, mint érintett: “Velem Anyukám beszélt arról, hogyan legyek tudatos felhasználó. Ott volt, amikor közösségi média felületekre regisztráltam és elmagyarzázta, hogyan vigyázhatok a saját személyes adataimra. Valami hasonlóra lenne szüksége minden gyereknek.”

Milyen platformokat használnak a gyerekek?

Dóri az appokat és platformokat három csoportba osztotta, ezek a következők: közösségi média, kommunikációs platformok és “szülő oldalak”. Utóbbi elnevezése onnan ered, hogy a kamaszok szülei gyakran azt gondolják, gyermekeik ezeken a platformokon vannak jelen, ám a legtöbb esetben ez nem igaz. A kamaszok azért nem használják ezeket az oldalakat, mert ott vannak a szüleik is és túl nagy az átfedés a privát tér és a szülő által látható között. A kommunikációs appok segítségével a napi beszélgetések egy részét bonyolítják, míg a közösségi felületek arra szolgálnak, hogy információkat osszanak meg egymással, vagy akár egy szélesebb közönséggel.

És épp ez a szélesebb közönség rejt magában veszélyt, ahogy a TikTok esetében is, ahol azon túl, hogy egy nyilvános profil egy-egy videóját a Föld bármely pontjáról elérhetik, Dóri szerint elképesztően magas a negatív visszajelzések aránya is. Mivel gyakran ismeretlenekhez jutnak el a feltöltött playback videók, könnyen szembesülhetnek a felhasználók az online tér népének arctalan és névtelen gyűlöletével.

Meglepő volt hallani, hogy a Tinder társkereső appot, annak ellenére, hogy 18 éves kor alatt legálisan nem regisztrálhatnak rá gyerekek, igen sok kamasz használja. A képek alapján történő ismerkedésnek azonban pont ebben a korban igen nagy veszélye van, erre pedig Dóri is felhívta a figyelmet az előadásban.

Mi a helyzet az instán és a youtube-on?

A prezentációban talán az Instagram-ról kaptuk a legpozitívabb képet. Ez az app jelenleg azt az űrt tölti be a Z és alfa generációk számára, mint amit a Facebook vállalt magára az Y generáció tagjainak életében. Lehetőséget nyújt képek, videók megosztására (szövegekre, hosszú írásokra a korosztálynak már sokkal kevésbé van igénye), valamint csetelésre is alkalmas és 24 óráig elérhető sztorikat is meg lehet osztani. Utóbbi funkciót a Snapchat-ből örökölte az applikáció, amelynek a mai napig fontos eleme a filterek használata (ezzel vicces és szórakoztató képek készíthetők). A Snapchat továbbá kommunikációs platformként egészen új megoldást kínált: a mindössze egyszer megtekinthető képek és az eltűnő szöveges üzenetek látszatra biztonságos, tét nélküli kommunikációs lehetőséget adtak a felhasználóknak. “Azonban tudnunk kell, hogy az internet nem felejt, az üzeneteket ma már le lehet menteni és bármi, amit akár Snapchat-en, akár más appon keresztül küldünk, nyomot hagyhat.” – hangsúlyozta Dóri az előadásban. A Snapchat-ben emellett az is veszélyes lehet, hogy a felhasználók helyzete csak külön opció beállításával titkosítható – erről pedig sokan nem is tudnak.

A Youtube-ra kitérve egy rövid áttekintést kaptunk az influenszerek világáról és arról, hogy mennyire hatékonyan befolyásolnak a videós tartalmak, egyébként nemcsak kamaszokat, hanem fiatal felnőtteket is. Az influenszer és vlogger kultúra hazánkban is nagy szeletet vágott magának a marketingből, így megkerülhetetlen szereplőkké váltak az online reklámozás világában.

Emoji-nyelv

Az, hogy a kamaszok hogyan beszélnek az épp aktuálisan felnőtt generáció szerint, örök vitatéma marad. Valószínűleg, mi felnőttek, most sem értünk mindent tökéletesen abból, amit a tizenévesek – főleg írásban – kommunikálnak. Épp ezért Dóri a nyolc leggyakrabban használt emoji jelentéséről kívánta lerántani a leplet és a közönség soraiban ülők meglepetését látva, biztosak lehetünk abban, hogy mindez nem volt haszontalan: sokaknak ez (is) adott új információt.

Mit kíván a kamaszgyerek a szüleitől?

Dóri végül kiemelt pár dolgot, hogy mit tehetnek a szülők a gyermekek biztonságának érdekében. Igyekezett tanácsot adni, hogyan tehető az online tér békésebbé és hogyan válhat kevesebb vita tárgyává az applikációhasználat.

Az első és legfontosabb dolog: az internet nem az ördögtől való dolog. Ráadásul ma már megkerülhetetlen és szükséges eszköz. Így a tiltás semmiképp nem jó eszköz. Dóri a bizalmat hangsúlyozza, és utal saját példájára is. “Fontos, hogy támogassuk, érdeklődjünk és bízzunk a gyerekben, de mindenek előtt a kommunikáció a legfontosabb. Ezt az en szüleim is így tették.”

A szülőknek azt tanácsolta továbbá, hogy legyenek érdeklődők, nyitottak, használják és ismerjék a platformokat és appokat, hogy segíthessenek a gyermekeiknek a saját online lábnyomuk megvetésében.

További tartalmak a témában

Többnyire a szexting kortársak között zajlik, de nagyon gyakori, hogy felnőttek próbálnak fiataloktól erotikus felvételeket kicsalni – ami még veszélyesebb lehet. 10-11 éves gyerekekkel már életkoruknak és érettségüknek megfelelően tudunk beszélgetni az online biztonságról.
Nyílt levél az EU-hoz – Több mint 100 civil társadalmi és gyermekjogi szervezet üdvözli az Európai Bizottságnak a gyermekek szexuális zaklatása megelőzéséről és leküzdéséről szóló javaslatát.
2018-as kutatási adatok szerint Magyarországon a 7-12 éves gyerekek egyötöde regisztrált már közösségi oldalra, és a 10-18 éves gyerekek 23%-a volt érintett valamilyen internetes bántalmazásban. Ez a szám a valóságban még magasabb lehet, hiszen sokuk fel sem ismeri, hogy cyberbullying áldozata, vagy nem mer, esetleg nincs is kitől segítséget kérnie. Ezért különösen fontos, hogy minden fiatal és szülő tisztában legyen azzal, hogy az interneten miként tudja megvédeni magát és szeretteit.
Mit tehetsz szülőként, ha a gyereked intim képeket osztott meg magáról az online térben? Tudj meg többet esettanulmányunkból!

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

MInden gyereknek joga van a suliban

Minden gyereknek joga van a suliban …

Mit jelentenek a gyerekjogok az iskolában? Lehet-e enni a tanórán? Ki mehet-e a gyerek pisilni óra közben? Ha kíváncsi vagy összefoglalónkra, válassz az alábbi adományösszegek közül, és töltsd le kiadványunkat!

Mit mondj ahelyett, hogy elveszem a telefonod!

Mit lehet tenni a kémkedés helyett, mi a jó megoldás ahhoz, hogy megtudjuk mit csinál a gyerek amikor online van? Tippek szülőknek.

Tanárként a digitális osztályteremben

Összeállítottunk egy segítő anyagot a tanároknak, melyben az aktuális helyzettől a digitális gyerekeken át a konkrét praktikákig, technikákig, valamint a magunkról való gondoskodásig számos, hasznos információt gyűjtöttek össze.  Válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd összefoglalónkat!

Cikkajánló

×
×

Cart