A fiatalok és a média – valós gyerekrészvétel?

A gyerekeket hírfogyasztóként sem vesszük komolyan. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány friss kutatásának előzetes adatai szerint 5-ből 4 gyerek rendszeresen tájékozódik, de a felük sok mindent nem ért meg ennek során. Hogyan vesznek részt az alakításában, a fogyasztásában, és hogyan jelennek meg a médiában a fiatalok?
gyerekek a médiában, fiatalok, gyerekszereplés, olvasnak, hírfogyasztók, tárgyak

Hintalovon

2019.07.04.

Leszúrta apját a 13 éves lány, kitálalt a tanárával szexelő diák, kukákat gyújtottak fel kamaszok. A 18 éven aluliak legtöbbször bűncselekményekhez kapcsolódóan jelennek meg a hagyományos médiában. Németh Barbara, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány programvezetője nem véletlenül fejtegeti a valós gyerekrészvétel témát.

Valós gyerekrészvétel?

A médiában a gyerekek gyakran válnak a szenzáció – keltés vagy anyagi, politikai érdekek eszközeivé. Ez nem a témán múlik, hanem a feldolgozás célján és módján. Nyilvánvaló különbség van aközött, ha egy cikk az oktatási reformokért tüntető diákok véleményét mutatja be, a kattintásokat hivatott vonzani vagy egy szerkesztői narratívát támaszt alá. Mégis, mintha kevésbé lennénk kíváncsiak arra, hogy mit gondolnak a gyerekek. Erre enged következtetni legalábbis, ha abból indulunk ki, hogy mennyire szolgálja a média, hogy a gyerekeket jobban megértsük. Mennyit tudunk arról például, hogyan gondolkodnak a szöveges értékelések eltörléséről, a környezetvédelemről, hogy mennyire érzik biztonságban magukat a fesztiválokon? A tudósítások ritkán célozzák a gyerekek véleményének bemutatását, de hiányzik az is, hogy kellően megerősítsük őket, támogassuk abban, hogy merjenek és biztonságosan tudjanak kiállni a véleményük mellett.

Évekkel ezelőtt azt találták hazai kutatók, hogy négyszer nagyobb a médiareprezentációja a bűnesetekkel kapcsolatba került gyerekeknek, mint bármilyen más gyerekcsoportnak.

A gyerekeket hírfogyasztóként sem vesszük komolyan. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány friss kutatásának előzetes adatai szerint 5-ből 4 gyerek rendszeresen tájékozódik, de a felük sok mindent nem ért meg ennek során. Külföldön számos népszerű műsor létezik, amely érthető módon mutatja be a hét fontos eseményeit gyerekek számára, gyerekszerkesztők részvételével. Hazánkban a híradások inkább a felnőtteket szólítják meg.

Influencerek, vloggerek

Vegyük észre, hogy ezalatt a fiatalok a média megkerülhetetlen tényezői lettek. Az influencerek, vloggerek véleményére tízezrek kíváncsiak, legyen szó az első szakításról vagy a szelektív hulladékgyűjtésről. Véleményük aranyat ér, szó szerint, hiszen értéke van a befolyásuknak.

Izgalmas színt hozna az újságírásba, ha a média munkatársai több kortárs szerkesztőt, szerzőt alkalmaznának, nem csak gyereknapon. A gyerekekről gondolkodni csakis a gyerekekkel érdemes. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkáját például 6 középiskolás önkéntes segíti. A gyermekjogi követek célja, hogy a gyerekek véleményére jobban odafigyeljenek a felnőttek.

A gyerekeknek joguk van az információhoz és az őket érintő kérdésekben való részvételhez. Ideje lenne tehát túllépni a gyerekek elkövetőként, áldozatként vagy rebellisként való bemutatásán és a tanulmányi vagy sportsikerekhez kapcsolódó megjelenések mellett nagyobb helyet kell adni a gyerekek véleményének is. Így lesz hiteles, hogy fontosak számunkra a gyerekek.

(A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány a magyarországi gyerekekért dolgozik, a gyerekek legfőbb érdekét képviseli.)

forrás: Kisalföld

További tartalmak a témában

Internet nélkül nehezebb élni! A nyugdíjas diákok igazán értő – és egyébként a foglalkozásokra előre felkészített – digitális bennszülött diáktanárok segítségével ismerhetik meg az internet, a kütyük világát.
Az Európai Unióban évente kb. 1300 gyereket visz el az egyik szülő egy másik országba a másik szülő engedélye nélkül. Az INCLUDE kutatásban a gyerekek segítségét kértük, hogy jobban megértsük a gyerekek érzéseit és szükségleteit egy ilyen kiszolgáltatott helyzetben.
Letölthető segédanyag tanároknak a diák, a tanár és a szülők online biztonságának és digitális jóllétének elemeiről az iskolai távoktatás idején: a digitális lábnyom, digitális bizalom, magánélethez való jog, online-offline egyensúly fogalmai és azok tartalma gyermekvédelmi szempontból.
A Jurányi 2024. november 23-29 között zajló mindenGYEREK Fesztiváljának keretében bemutatott darabokhoz összegyűjtöttünk néhány hasznos anyagot.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Szempontrendszer – a véleményükért kiálló gyerekek támogatásához

Virrasztást, sztrájkot, petíciót vagy más akciót szerveznek a suliban? Miket fontos átgondolni előtte?  Ha kíváncsi válaszainkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le kiadványunkat!

Szülői kommunikáció váláskor – 5 lehetőség a nézeteltérések békés lezárására

A válás nem a gyerek döntése, de érinti őt, ezért fontos, mit tudunk tenni szülőként azért, hogy a lehető legkevésbé sérüljön.

Hézagok és a falak a gyermekvédelemben és az iskolákban

Hézagok és falak: – a gyermekvédelemben és az iskolában

Töltsd le  a Hézagok és falak című, szakmai lektorálásunkkal készült kiadványt, melynek szerzője 10 év nevelőszülői és napközis nevelői tapasztalait és történeit osztja meg!

Cikkajánló

×
×

Cart