Mi az a NAT, és miért fontos nekünk? Vélemény.

A Gyermekjogi Követek is véleményezték az új Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetét. Izsó András Gyermekjogi Követ megpróbálta közérthetően megfogalmazni az új Nemzeti alaptantervvel kapcsolatos elképzeléseit, rávilágítva annak visszásságaira és problémáira.
Gyermekjogi követ véleménye az alaptantervről

Hintalovon

2018.10.08.

A Gyermekjogi Követek is véleményezték az új Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetét, amelyet a Tanulástudományi Kutatócsoport szeptember 1-jén bocsátott társadalmi vitára. Izsó András Gyermekjogi Követ a következő véleményt fogalmazta meg a NAT-ról.

Kedves Diákok!

Ne legyetek báNATosak, nem kell megijednetek, nem apokalipszist vizionálok, csak megpróbálom közérthetően megfogalmazni az új Nemzeti alaptantervvel kapcsolatos elképzelésemet, rávilágítva annak visszásságaira és problémáira.

Az új alaptanterv tervezetét a közelmúltban hozták nyilvánosságra, és szeretnék, hogy megvitatásra kerüljön. Már ebben több kivetnivalót találok, hiszen nem teszi lehetővé a nyílt párbeszédet és az átélt sérelmek megvitatását.

A tervezet több ponton is hiányos, és nem vagy csak részben veszi figyelembe a diákok véleményét. Ezenkívül sok változtatni való dologhoz nem nyúl hozzá. Az új NAT olyan eszményt képzel el, amelyben az ideális tanuló mindenből makulátlanul teljesít (emellett persze több iskolán kívüli tevékenységben – mint a sport- vagy a zenei foglalkozások – kiválóan helytáll). De kérdés, hogy hol marad a szabadidő, amire egy mai kamasznak mindenképpen szüksége van? Ezen a készítők nyilván átugrottak, vagy egyszerűen csak nem vették figyelembe.

Mint ahogy a testnevelés-oktatásánál sem, amelyet a diákok többsége talán nem is ért: „Miért tanulunk kézenállni, gyűrűn lógni, szekrényugrani a 8. órában, mikor én csak felszabadultan mozogni és levegőn lenni szeretnék?”

Az órák meneténél nagyon kevés hangsúlyt helyeznek a csoportmunkára, a kreatív projektekre, a technológiának megfelelő eszközök használatára. A magyar iskolák többségénél még mindig a lexikális tudás, a magolás az első számú alap, s ettől lehet valaki „jó tanuló”.

Úgy látszik, hogy ezen az alaptanterv tervezetében sem kívánnak változtatni, viszont itt vagyunk mi, akik mint az oktatás megtapasztalói elmondhatjuk véleményünket és változtatási szándékunkat a nyilvánosságnak.

További tartalmak a témában

A Gyermekjogi Követekkel és a Pandia Műhely drámainstruktoraival öt vitaszínházi előadást tartottunk a bántalmazásról gimnáziumi osztályoknak. Az előadások során a diákoknak lehetősége volt három provokatív állítás mellett és ellen érvelni, amelyek a segítségkérés, a büntetés és az áldozathibáztatás kérdéseit járták körbe.
A „Te hogy látod?” kutatás eredményeiből gyerekeknek készült anyag arra is alkalmas, hogy a tanárok, szülők beszélgessenek a gyerekekkel a jogaikról és kortársaik helyzetéről.
A gyerekek biztonsága megköveteli, hogy a közösségben mindenki számára egyértelmű legyen, hogy a bántalmazás semelyik formája sem elfogadható, és mindenki legyen tisztában azzal, hogy mit kell tennie akkor, ha bántalmazással találkozik. Ez a közös tudás az alapja egy biztonságos és átlátható közösségnek – ezt a tudást kell összefoglalnia és rendszereznie egy gyerekvédelmi irányelvnek.
Mindegy is, hogy mi áll az érzelmi bántalmazás hátterében, és miért csinálja, aki csinálja. Irigység, düh, féltékenység, öncélú bántási vágy, a hatalom megélése vagy az erőfölénnyel való visszaélés? Az ok lényegtelen, mert semmi nem indokolhatja azt, hogy az egyik ember ilyet tegyen a másikkal.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Online konzultáció gyerekekkel

Milyen szempontokt érdemes figyelembevenni, ha egy gyerekekkel, virtuálisan, online tartunk megbeszélést? Ajánlás szakembereknek.

MInden gyereknek joga van a suliban

Minden gyereknek joga van a suliban …

Mit jelentenek a gyerekjogok az iskolában? Lehet-e enni a tanórán? Ki mehet-e a gyerek pisilni óra közben? Ha kíváncsi vagy összefoglalónkra, válassz az alábbi adományösszegek közül, és töltsd le kiadványunkat!

A nyár elmúlik, de az internet nem felejt

Fürdőruhás, napfényes gyerekfotók a közösségi médiában – de vajon minden ártatlan kép biztonságos? Útmutatónk segít, hogy felelős döntést hozz a posztolásról.

Cikkajánló

×
×

Cart

Segíts, hogy minél több szakember időben észrevegye, ha egy gyerek bajban van!

A gyerekekkel szembeni szexuális bántalmazás sokkal közelebb van hozzánk, mint hinnénk. Nem „ritka szörnyűség”, hanem valóság, amivel szülők, tanárok, orvosok, szociális munkások nap mint nap szembesülhetnek. És mégis: a társadalom többnyire hallgat róla.

Gyurkó Szilvia Köztünk járnak – A gyerekkori szexuális bántalmazásról című könyve azért született, hogy megtörje ezt a csendet. A könyv olyan tudást ad, amely megváltoztathatja, hogyan látjuk a gyerekeket, hogyan ismerjük fel a bántalmazás jeleit, és hogyan reagálunk, ha baj van. Segít, hogy szülőként, tanárként, szociális munkásként vagy orvosként biztonságosabb közeget teremtsünk.

Segíts, hogy 750 szakember időben észrevehesse, ha egy gyerek bajban van!

Már 300 könyvet biztosan el tudunk juttatni a szakemberekhez– folytassuk együtt!

Neked csak két perc, nekünk hatalmas segítség.