Mi az a NAT, és miért fontos nekünk? Vélemény.

A Gyermekjogi Követek is véleményezték az új Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetét. Izsó András Gyermekjogi Követ megpróbálta közérthetően megfogalmazni az új Nemzeti alaptantervvel kapcsolatos elképzeléseit, rávilágítva annak visszásságaira és problémáira.
Gyermekjogi követ véleménye az alaptantervről

Hintalovon

2018.10.08.

A Gyermekjogi Követek is véleményezték az új Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetét, amelyet a Tanulástudományi Kutatócsoport szeptember 1-jén bocsátott társadalmi vitára. Izsó András Gyermekjogi Követ a következő véleményt fogalmazta meg a NAT-ról.

Kedves Diákok!

Ne legyetek báNATosak, nem kell megijednetek, nem apokalipszist vizionálok, csak megpróbálom közérthetően megfogalmazni az új Nemzeti alaptantervvel kapcsolatos elképzelésemet, rávilágítva annak visszásságaira és problémáira.

Az új alaptanterv tervezetét a közelmúltban hozták nyilvánosságra, és szeretnék, hogy megvitatásra kerüljön. Már ebben több kivetnivalót találok, hiszen nem teszi lehetővé a nyílt párbeszédet és az átélt sérelmek megvitatását.

A tervezet több ponton is hiányos, és nem vagy csak részben veszi figyelembe a diákok véleményét. Ezenkívül sok változtatni való dologhoz nem nyúl hozzá. Az új NAT olyan eszményt képzel el, amelyben az ideális tanuló mindenből makulátlanul teljesít (emellett persze több iskolán kívüli tevékenységben – mint a sport- vagy a zenei foglalkozások – kiválóan helytáll). De kérdés, hogy hol marad a szabadidő, amire egy mai kamasznak mindenképpen szüksége van? Ezen a készítők nyilván átugrottak, vagy egyszerűen csak nem vették figyelembe.

Mint ahogy a testnevelés-oktatásánál sem, amelyet a diákok többsége talán nem is ért: „Miért tanulunk kézenállni, gyűrűn lógni, szekrényugrani a 8. órában, mikor én csak felszabadultan mozogni és levegőn lenni szeretnék?”

Az órák meneténél nagyon kevés hangsúlyt helyeznek a csoportmunkára, a kreatív projektekre, a technológiának megfelelő eszközök használatára. A magyar iskolák többségénél még mindig a lexikális tudás, a magolás az első számú alap, s ettől lehet valaki „jó tanuló”.

Úgy látszik, hogy ezen az alaptanterv tervezetében sem kívánnak változtatni, viszont itt vagyunk mi, akik mint az oktatás megtapasztalói elmondhatjuk véleményünket és változtatási szándékunkat a nyilvánosságnak.

További tartalmak a témában

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Lili és a bátorság: Te tudod- titoknyitogató füzet

Mia különbség jó és rossz titok között? Ilyen és ehhez hasonló nehéz témákat jár körbe Te tudod- titoknyitogató fűzet.

Hogyan beszélj a gyerekeknek a gyerekjogokról?

Mik azok a gyerekjogok és hogyan beszélgess róluk gyerekeddel? Az alábbi pontok ebben nyújtanak segítséget.

Internetes házirend – Segítség szülőknek és gyerekeknek

Nem tudod hogyan szabályozd a netezést? Támogasd, vedd el, korlátozd? Ha bizonytalan, mennyit lés hogyan lehessen otthon netezni, ez a kidvány neked szól!

Cikkajánló

×
×

Cart