Lehet a dolgozat a büntetés, fegyelmezés eszköze?

A dolgozat, mint valamilyen figyelmetlenség megtorlásának az eszköze..? Mit mondanak a témában a gyerekjogok, és miért jó, ha mind ismerjük őket?
buntetésből dolgozatírás jogszerűtlen

Hintalovon

2019.10.17.

A dolgozatírás kettős célt szolgál: egyrészt a gyerek teljesítményének, fejlődésének mérését teszi lehetővé, más részt (ha osztályozzák a dolgozatot, akkor) az értékelés egyik esz köze – mondja dr. Sánta Nóra, a Gyermekjogi Központ vezetője.

Jogszerűtlen és a gyerekek jogai ellen való, amikor a dolgozatírás a büntetés vagy a fegyelmezés eszköze

Minden olyan eset jogszerűtlen és a gyerekek jogai ellen való, amikor a dolgozatírás a büntetés vagy a fegyelmezés eszköze. Ha késést, hiányzást, hiányzó munkafüzetet, házit, órai figyelmetlenséget stb. „torol meg” a tanár dolgozatírással (és azt le is osztályozza, beírja a naplóba), az szembemegy a hatályos szabályokkal. A gyermekjogok minden gyereket megilletnek, ezeknek a jogoknak a tiszteletben tartása nem pedagógiai mérlegelés függvénye, és érvényesülésük nem függhet attól sem, hogy a tanuló teljesíti-e a kötelességeit az iskolában.

Persze felvetődik, hogy a pedagógusok jogaival mi lesz.

Nos, ha egy pedagógus úgy érzi, hogy a gyerekek megsértik a jogait, például azzal, ahogyan beszélnek vele, akkor ezt fontos nyíltan visszajelezni és erről beszélni. Azzal is példát mutatunk a gyerekeknek, ha nem engedjük, hogy egy szóbeli bántalmazás vagy sértő megnyilvánulás reakció nélkül maradjon (ahogy az is fontos, hogy ne erővel reagáljunk, ha nem segítsük a gyerekeket abban, hogy értsék, mit és miért nem lehet megtenni).

A gyermekjogokat megismerni, azokról beszélni nagyon fontosak. Abból a gyerekből lesz jó eséllyel tudatos, önmagáért és az általános emberi értékekért kiállni kész felnőtt, aki gyerekként megtapasztalhatta a jogait úgy, hogy a felnőttek tiszteletben tartották azokat.

A Gyermekjogi Központ a Hintalovon Gyermekjogi Ala­pítvány programja. Célja, hogy anonimizált esettanul­mányokkal és szakmai anyagokkal segítsék a gyerekek jogainak érvényesülését. Az alapítvány a magyarországi gyerekekért dolgozik és min­dig a gyerekek legfőbb érde­két képviseli.

forrás: Kisalföld

További tartalmak a témában

Nagy felelősségük van az óvodáknak és óvodapedagógusoknak abban, hogy mennyire tudatosak az óvodás gyerekek képmegosztásait illetően – a szülők beleegyezése csak az első lépés.
Az iskolai gyerekjogoknak sokféle szintje lehet: vannak tanulói és diákjogok, vannak a házirendben rögzített szabályok, és vannak olyan alapvető jogok, melyeket az ENSZ Gyermekjogi egyezménye ír elő. Hogyan valósulnak meg ezek a gyakorlatban?
Milyen járványügyi korlátozások élnek tovább az iskolákban-óvodákban és mik nem?
Nagyon fontos tudnod, hogy amennyiben kiközösítenek téged, az nem a te hibád. Éppen emiatt érdemes egy olyan emberrel beszélned, akiben megbízol, és tudod, hogy támogatni fog téged – a lényeg, hogy ne maradj egyedül ezzel a helyzettel.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Lili és a bátorság: Te tudod- titoknyitogató füzet

Mia különbség jó és rossz titok között? Ilyen és ehhez hasonló nehéz témákat jár körbe Te tudod- titoknyitogató fűzet.

Médiaszereplés alapelvei gyerekeknek

Hogyan bánhat a gyerekkel egy riporter? Mire érdemes figyelni, ha gyereked médiaszereplésre készül? Töltsd le gyerekeknek szóló anyagunkat!

Az integrált gyermekvédelmi rendszer 10 alapelve

Ismerd meg az EU által kidolgozott integrált gyermkvédelmi rendszer 10 alapelvét, melyek mentén a Hintalovon Alapítvány is működik!

Cikkajánló

×
×

Cart