Politikai 1×1

A gyermekrészvétel a legtöbb esetben egy fontos és jó dolog - mi a helyzet a politikai kampányokkal? Lehetnek ezekben a gyerekek nem eszközök vagy biodíszletek?

Hintalovon

Kiélezett politikai környezetben a gyerekek könnyen a politikai játszma és befolyásolás eszközévé válhatnak. Rendszerint előfordul, hogy politikai szereplők a választók érzelmi meggyőzésére játszva a saját céljaikra használják őket, különösen kampányidőszakban. Családi portrék, iskolai látogatások, diákkórus, gyermekek védelmére fogott intézkedések: csak néhány példa, melyek veszélyeztetik a gyermeki jogok érvényesülését.

Egy gyerek nem eszköz, nem díszlet, hanem jogokkal rendelkező állampolgár. Nem lehet kihasználni és politikai előnyökhöz jutni gyerekeken keresztül.

Mikor visszaélés a gyerekek szerepeltetése? Hogyan ismerjük fel, ha a politikusok tárgyiasítják a gyerekeket? Mit gondoljon át egy szülő a beleegyezéshez? Mik azok a minimálszabályok, amelyeket be kell tartani a politikusoknak? Mitől lesz a gyerekek politikai részvétele érdemi, valódi? 

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány tájékoztató anyagai ezekben a kérdésekben segítik a politikusokat, politikai szervezeteket, szülőket és intézményeket, hogy tudatosan, etikusan döntsenek a gyerekek részvételéről. Felhívják a választópolgárok figyelmét a gyerekek jogaira, és arra, hogy milyen típusú gyermekrészvétel sérti és milyen segíti azok érvényesülését.

A témában megjelent anyagaink:

Gyermekjogi 1×1 politikai kampányok szervezőinek és politikusoknak

  • öt gyakorlati pontban összefoglalja a Gyermekjogi egyezmény releváns pontjait
  • segít elválasztani a gyerekrészvétel manipulatív, tárgyiasító formáit a gyerekek valódi részvételéről a politikai kérdésekben 

Minimálszabályok és irányelv minta politikusoknak, politikai szervezeteknek

  • összegzi a legfontosabb szempontokat, hogy a gyerekek ne kimaradjanak a politikából, hanem etikusan, biztonságosan vehessenek részt benne 
  • ellenőrző kérdésekkel segíti az önszabályozó folyamatok megerősödését

Gyerekközpontú útmutató politikai kampányokhoz

  • számos példát hoz a gyerekek politikai használatára, és segít felismerni azokat
  • szempontokat ad ahhoz, mit gondoljon át egy szülő a beleegyezéshez
  • összefoglalja, mire érdemes figyelni egy választópolgárnak, ha gyerekeket érintő kérdésekkel kampányolnak

Ellenőrzőlista gyerekekkel fotózkodó politikusoknak

  • rávilágít, mikor tárgyiasítja a gyerekeket képmásuk megosztása
  • példákat hoz a gyerekek szerepeltetése mögötti téves igazolásokra

További források

  • A Társaság a Szabadságjogokért tanácsai és aloldala szülőknek, az iskolai, óvodai pártpolitizálás esetén
  • Az Eötvös Károly Intézet és a Történelemtanárok Egyletének közös, Iskola és politika c. projektjének weboldala
  • A választó bizottságokhoz benyújtható kifogásminta (Eötvös Károly Intézet)
  • Az alapvető jogok biztosának és helyetteseinek közleménye a gyerekek politikai célú használatáról
  • Máltai tanulmány és irányelvtervezet a gyerekek politikai kommunikációban való részvételéről

További tartalmak a témában

Nincs kapcsolódó tartalom.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Nyári munka 1×1

Mire figyelj szülőként, ha nyáron dolgozna a gyereked? Minden, amit a gyerekek nyári munkavállalásával tudnod érdemes. Ha kiváncsi vagy összefoglalónkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le még ma kiadványunk!

Milyen ma gyereknek lenni Magyarországon? – Iskolai segédanyag az ENSZ gyerekjelentéshez

Milyen ma gyereknek lenni Magyarországon? Ki tudhatná ezt jobban, mint maguk a gyerekek. Mi megkérdeztük a véleményüket! Töltsd le most az iskolai anyagot!

Tanárként a digitális osztályteremben

A digitális oktatásra való átálláshoz kapcsolódó megnövekedett munkamennyiség, a bizonytalanság, a teljesen más tanítási felület sok feszültséget eredményezhet az amúgy is szorongással teli légkörben. Ami most történik, az egy életmódváltás az oktatásban részt vevő mindhárom szereplőnek: diáknak, tanárnak, szülőnek egyaránt. Nem fogjuk tudni azt folytatni, amit eddig csináltunk. Nem csak az osztályterem változott meg ezekben a napokban. A reális cél most nem az, hogy digitálisan leképezzük az iskolai viszonyokat, hanem hogy új alapokra helyezzük azokat. Az interaktív felületek többségét partneri viszonyokon és bizalmon alapuló kommunikációra tervezték – a tanítás mellett –  most a közösségélmény biztosítása, a források megosztása, a tanulás és a tudás áramlásának a rendszerezése, átcsoportosítása, priorizálása, az értékeléseknek pedig a számonkérés helyett a fejlesztő, megerősítő funkciója lehet kiemelt feladat. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány  összeállított  egy segítő anyagot a tanároknak, melyben az aktuális helyzettől a digitális gyerekeken át a konkrét praktikákig, technikákig, valamint a magunkról való gondoskodásig számos, hasznos információt gyűjtöttek össze.

Cikkajánló

×
×

Cart