Mivel foglalkozunk?

A Gyermekjogi Központot azért hoztuk létre, hogy a Magyarországon élő gyerekek jogainak közvetlen képviseletet biztosítsunk. A Központ célja a gyermeket érintő jogsértések számának csökkentése magas színvonalú gyermekjogi tanácsadás biztosításával azokban az ügyekben, ahol 18 éven aluli gyermek is érintett.

Miért van szükség a Gyermekjogi Központra?


A gyerekek joga sokféle módon sérülhet, és gyakran sérül is. Ma Magyarországon minden 3. gyermek szülei elválnak – a válások negyedében nem születik egyezség, így a kapcsolattartás, a gyerek lakóhelye és nevelése folyamatos konfliktusok forrása. Minden 10. gyerek bántalmazás, erőszak áldozatává válik, és több mint 24.000 gyerek él családon kívül állami gondoskodásban, akik képviseletét országosan csupán 23 gyermekjogi képviselő látja el.

A Központ munkatársai gyermekjogi megközelítést alkalmaznak, így függetlenül attól, ki keresi fel Alapítványunkat, mi minden esetben az érintett gyereket tekintjük kliensnek, és az ő legfőbb érdekét képviseljük.

A gyerekjogi jogsértések jelentős része rejtve marad, mert a gyerekek nem ismerik a jogaikat, vagy éppenséggel nem tudják, hogyan érvényesíthetnék azokat. Az esetek többségében a felnőttek segítségére, képviseletére van szükségük, akik a hivatalos nyilatkozatokon túl ritkán tekintik prioritásnak a gyerek jóllétét, fejlődését és védelmét.

Tapasztalataink

A jogsegélyszolgálatot 2017-ben azért indítottuk el, hogy a gyerekek érdeke képviselve legyen a hivatalos eljárásokban. Az eltelt idő alatt már több mint 1500 esetben nyújtottunk ingyenes tanácsadást a hozzánk forduló családoknak, gyerekeknek, fiatal felnőtteknek – leggyakrabban válás, kapcsolattartás, gyermekbántalmazás és oktatási konfliktusok ügyében.

Bármelyik fél kért tanácsot – apa, anya, intézményvezető –, minden esetben azt képviseljük, ami az ügyben érintett gyerek legfőbb érdeke, függetlenül attól, hogy ki fordult hozzánk, és mi a segítségkérő saját szempontja. Ez a gyermekjogi megközelítés és az a holisztikus szemlélet, ami nemcsak a jog, hanem a gyerek szükségletei felől közelít, hiánypótló a mai szaktanácsadói palettán és az állami ellátásban egyaránt.

Hogyan működik a Központ?


2017 és 2021 között több mint 1500 ügyben adtunk tanácsot, több hónapos várólistával. A megkeresések elképesztően magas száma miatt úgy döntöttünk, hogy a túlterhelt és korlátozott emberi kapacitáson működő személyes tanácsadást átalakítjuk. A 2020-as év strukturális átalakításának célja az volt, hogy széles körű, országos segítséget biztosítsunk a gyerekeknek. A személyes tanácsadás nagy részét egy mesterséges intelligenciát használó tanácsadó chatbot váltotta fel, ami nemcsak probléma esetén kínál azonnal elérhető információt, de a gyermekvédelemben dolgozó szakembereknek, jogászoknak is bármikor segítséget, naprakész tudásbázist biztosít. A Gyermekjogi Központ átalakításának kiemelt szempontja volt a gyerekek legfőbb érdekének figyelembevétele: sok olyan ügy van, ami nem várhat, és azonnali információra van szükség – az ilyen ügyekben az online szolgáltatásnál nem kell várólistára kerülni, a szükséges információ azonnal elérhető.

Gyermekjogi Központ – hogyan segítünk?

Tanácsadásunk ingyenes és bárki számára elérhető. A gyerekektől érkező jogi segítségkérést soron kívül előrevesszük.

2022-ben átlagosan napi egy új ügy érkezik be hozzánk, ezért igyekszünk többféle módon segíteni. A beérkezett ügyeket nem időrendben, hanem azok sürgőssége alapján kezeljük, leterheltségünk miatt pedig sokszor elfordul, hogy nem tudunk azonnal válaszolni.  A gyerekjogi ügyek azonban sokszor nem várhatnak, emiatt többféle lehetőséget igyekszünk kínálni ahhoz, hogy elérhető gyerekjogi  információkat biztosítsunk.

  1. Ha sürgős gyermekjogi kérdése van, használja chatbotunkat, ami a hintalovon.hu weboldalunk jobb alsó sarkában található, ahol a  leggyakoribb gyermekjogi kérdésekre tudunk válaszolni.
  1. Egyedi megkeresést a Kapcsolatfelvételi űrlap kitöltésével tudunk fogadni kizárólag ezekben az ügyekben:
  • oktatást (bölcsőde, óvoda, iskola, sportszervezetek) érintő gyermekjogi ügyek
  • szülők közötti konfliktus (válás, kapcsolattartás) okozta gyermekjogi sérelmek
  • gyerekeket érintő bántalmazási ügyek
  • online biztonsággal kapcsolatos gyermekjogi kérdések

Fontos: személyes illetve telefonos kapcsolatfelvételre  a személyes adatok  és információk  érzékenysége és biztonságos kezelése miatt nincs lehetőség.

Nem tudunk vállalni olyan ügyet ami szakellátásban élő gyerekeket érint.  Ha ilyen,  gyermekvédelmi szervezettel kapcsolatos ügyben van szüksége  aktív jogi közreműködésre, itt talál hozzá  jogsegély- szolgálatokat: https://hintalovon.hu/2021/02/05/jogsegely-szolgalatok/

A Gyermekjogi Központ munkatársai


A Gyermekjogi Központban holisztikus szemlélettel dolgozunk, és a hozzánk kerülő problémát minden szempontból megvizsgáljuk. Az egyes ügyeken dolgozó szakmai csapat tagja lehet jogász, mediátor, pszichológus, gyermekvédelmi szakember. Az ügyben alkalmazható stratégiát közösen dolgozzunk ki, és azt javaslatként adjuk át a Gyermekjogi Központhoz fordulóknak. A DLA Piper Posztl, Nemescsói, Győrfy-Tóth és Társai Ügyvédi Iroda, a Hegymegi-Barakonyi és Társa – Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda, a Réczicza Dentons Europe LLP Ügyvédi Iroda és a Partos & Noblet Ügyvédi Iroda ügyvédei pro bono munkájukkal segítik működtetni a Gyermekjogi Központot.

A Gyermekjogi Központ vezetője: dr. Bárdossy-Sánta Nóra