Mivel foglalkozunk?

A Gyermekjogi Központot azért hoztuk létre, hogy a Magyarországon élő gyerekek jogainak közvetlen képviseletet biztosítsunk. A Központ célja a gyermeket érintő jogsértések számának csökkentése magas színvonalú gyermekjogi tanácsadás biztosításával azokban az ügyekben, ahol 18 éven aluli gyermek is érintett.

Miért van szükség a Gyermekjogi Központra?


A gyerekek joga sokféle módon sérülhet, és gyakran sérül is. Ma Magyarországon minden 3. gyermek szülei elválnak – a válások negyedében nem születik egyezség, így a kapcsolattartás, a gyerek lakóhelye és nevelése folyamatos konfliktusok forrása. Minden 10. gyerek bántalmazás, erőszak áldozatává válik, és több mint 24.000 gyerek él családon kívül állami gondoskodásban, akik képviseletét országosan csupán 23 gyermekjogi képviselő látja el.

A Központ munkatársai gyermekjogi megközelítést alkalmaznak, így függetlenül attól, ki keresi fel Alapítványunkat, mi minden esetben az érintett gyereket tekintjük kliensnek, és az ő legfőbb érdekét képviseljük.

A gyerekjogi jogsértések jelentős része rejtve marad, mert a gyerekek nem ismerik a jogaikat, vagy éppenséggel nem tudják, hogyan érvényesíthetnék azokat. Az esetek többségében a felnőttek segítségére, képviseletére van szükségük, akik a hivatalos nyilatkozatokon túl ritkán tekintik prioritásnak a gyerek jóllétét, fejlődését és védelmét.

Tapasztalataink

A jogsegélyszolgálatot 2017-ben azért indítottuk el, hogy a gyerekek érdeke képviselve legyen a hivatalos eljárásokban. Az eltelt idő alatt már több mint 1000 esetben nyújtottunk ingyenes tanácsadást a hozzánk forduló családoknak, gyerekeknek, fiatal felnőtteknek – leggyakrabban válás, kapcsolattartás, gyermekbántalmazás és oktatási konfliktusok ügyében.

Bármelyik fél kért tanácsot – apa, anya, intézményvezető –, minden esetben azt képviseljük, ami az ügyben érintett gyerek legfőbb érdeke, függetlenül attól, hogy ki fordult hozzánk, és mi a segítségkérő saját szempontja. Ez a gyermekjogi megközelítés és az a holisztikus szemlélet, ami nemcsak a jog, hanem a gyerek szükségletei felől közelít, hiánypótló a mai szaktanácsadói palettán és az állami ellátásban egyaránt.

Hogyan működik a Központ?


2017 és 2021 között több mint 1000 ügyben adtunk tanácsot, több hónapos várólistával. A megkeresések elképesztően magas száma miatt úgy döntöttünk, hogy a túlterhelt és korlátozott emberi kapacitáson működő személyes tanácsadást átalakítjuk. A 2020-as év strukturális átalakításának célja az volt, hogy széles körű, országos segítséget biztosítsunk a gyerekeknek. A személyes tanácsadás nagy részét egy mesterséges intelligenciát használó tanácsadó chatbot váltotta fel, ami nemcsak probléma esetén kínál azonnal elérhető információt, de a gyermekvédelemben dolgozó szakembereknek, jogászoknak is bármikor segítséget, naprakész tudásbázist biztosít. A Gyermekjogi Központ átalakításának kiemelt szempontja volt a gyerekek legfőbb érdekének figyelembevétele: sok olyan ügy van, ami nem várhat, és azonnali információra van szükség – az ilyen ügyekben az online szolgáltatásnál nem kell várólistára kerülni, a szükséges információ azonnal elérhetőek.

Vannak olyan gyermekjogi esetek, amelyekben lehetőség van személyes találkozóra, konzultációra, ez azonban 2021-ben kizárólag gyerekek számára elérhető. Ha Ön kifejezetten jogsegélyszolgálatot keres, vagy aktív közreműködésre van szüksége, összegyűjtöttük azoknak a civil segítőszervezeteknek az elérhetőségét, akik gyermekjogi ügyben is tudnak tanácsot adni.

Minden Gyermekjogi Központhoz érkező ügyben megküldésre kerül a Kapcsolatfelvételi tájékoztató, melynek elfogadása elengedhetetlen a Központ által nyújtott szolgáltatások (ügyiratok átnézése, jogi vélemény kialakítása, tanácsadás, állásfoglalás megküldése stb.) igénybevételéhez.

A Gyermekjogi Központ munkatársai


A Gyermekjogi Központban holisztikus szemlélettel dolgozunk, és a hozzánk kerülő problémát minden szempontból megvizsgáljuk. Az egyes ügyeken dolgozó szakmai csapat tagja lehet jogász, mediátor, pszichológus, gyermekvédelmi szakember. Az ügyben alkalmazható stratégiát közösen dolgozzunk ki, és azt javaslatként adjuk át a Gyermekjogi Központhoz fordulóknak. A DLA Piper Posztl, Nemescsói, Győrfy-Tóth és Társai Ügyvédi Iroda, a Hegymegi-Barakonyi és Társa – Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda, a Réczicza Dentons Europe LLP Ügyvédi Iroda és a Partos & Noblet Ügyvédi Iroda ügyvédei pro bono munkájukkal segítik működtetni a Gyermekjogi Központot.

A Gyermekjogi Központ vezetője: dr. Bárdossy-Sánta Nóra