Gyermekjogi Központ - Hintalovon

Gyermekjogi Központ

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány 2017-ben indította el a jogsegély szolgálatát, ami mára 32 fős tanácsadó központtá nőtte ki magát. A megnövekedett ügyfél- igény és a nagyobb hatékonyság érdekében. 2019 szeptemberében komoly átalakulásokon megy keresztül a szolgáltatás: tanácsadót chatrobot és online tudásközpontot fejlesztenek mesterséges intelligencia segítségével. Az egyedülálló szolgáltatás 2020 év elején lesz elérhető.

A jogsegély szolgálatot 2017-ben azért indítottuk el,  hogy a gyerekek érdeke képviselve legyen az eljárásokban. A központ szakemberei ingyenes  gyermekjogi tanácsadást és segítséget nyújtottak bárkinek, aki felkeresi őket.  Bármelyik fél  kért tanácsot - apa, anya, intézményvezető -sosem a segítségkérő érdekét nézték az ügyben,  csakis azt, hogy az ügyben érintett gyereknek mi a legfőbb érdeke. Ez a gyermekjogi megközelítés és az a holisztikus szemlélet ami nem csak a jog, hanem a gyerek szükségletei felől közelít, hiánypótló a mai szaktanácsadói  palettán és az állami ellátásban egyaránt. A jogsegély szinte az indulás napja óta teljes kapacitással üzemel, holott a szolgáltatást sehol nem reklámozták.

A személyes tanácsadás átalakul 2019 agusztusától

A strukturális átalakítás célja, hogy széleskörű, országos segítséget biztosítsunk  a gyerekeknek. A személyes tanácsadást chatbot áltja majd fel, ami nem csak probléma esetén kínál elérhető tudást, de a gyermekvédelemben dolgozó szakembereknek, jogászoknak is azonnali segítséget, naprakész tudásbázist biztosít majd. A fejlesztés kiemelt szempontja szintén a gyerekek legfőbb érdekét veszi figyelembe:  sok olyan ügy van, ami nem várhat, és azonnali információra van szükség: az ilyen ügyekben az online szolgáltatásnál nem kell majd várólistára kerülni, a szükséges információ azonnal elérhető lesz.

“Az indulás óta több mint 700 ügyben nyújtottunk segítséget. Van ügy, ami csak egy levélváltás, van ami több száz munkaórát és aktív asszisztenciát igényel, a leghosszabb ügyünk 2 éve tart. Szakmai együttműködésben vagyunk szinte az összes gyermekvédelmi szervezettel, gyermekjóléti szolgálatoktól kezdve a hatóságokon át. A központ működését olyan nagy ügyvédi irodák pro bono munkája is segíti , mint a Dentons, Lovells vagy a DLA Piper. A  beérkező ügyek palettája széles, iskolai kérdésektől a családon belüli erőszakig minden megfordul nálunk. Jelenleg 2 főállású jogász és 30 pro bono ügyvéd látja el a feladatokat, de sajnos hosszú várólistánk van, átlagosan legalább 1 hónap. A mostani infrastruktúra extrém módon leterheli a kollégákat , minket is nyomaszt, ha nem tudunk időben reagálni, de az erőforrásaink korlátosak: Elértük az emberi és anyagi határainkat, így a továbblépés érdekékben stratégiaváltásra volt szükség, így született meg az online tanácsadói központ  ötlete és a chatbot szükségessége”- foglalta össze a problémát dr Sánta Nóra, a központ vezetője.

Az online központ fejlesztése a Dentons nemzetközi hálózatának  szakmai támogatásával illetve a pro bono IT technológiai támogatással segítséggel  jön létre. A chatbot mellett elérhetőek lesznek szakmai  ajánlások, formanyomtatványok, fellebbezés minták, és minden olyan szakmai dokumentáció ügytípus szerint, amire szükség lehet gyerekjogi kérdésekben,  illetve továbbra is rendszeresen publikálnak majd esettanulmányokat.

 

2019. augusztus 20-tól a tanácsadó központ korábbi formájában  nem lesz elérhető, átalakul a személyes tanácsadás, és lekerült a segítségkérő űrlap is, annak érdekében hogy szakembereink az új szolgáltatások  fejlesztésére koncentrálhassanak.  A beérkezett 700 ügy leggyakoribb kérdései és válaszai, és az az esettanulmányaink továbbra is elérhetőek.

Az online tanácsadó központ indulásának tervezett időpontja 2020 tavasza.