A Hintalovon Alapítványnál hiszünk abban, hogy a gyerekek nemcsak érintettek, hanem partnerek is minden olyan kérdésben, ami róluk szól. Büszkék vagyunk arra az alapelvünkre, hogy a gyerekek az őket érintő kérdések legfontosabb szakértői. Éppen ezért az alapítvány programjai – köztük a képzéseink is – a gyerekek aktív részvételével, az ő nézőpontjuk és véleményük bevonásával valósulnak meg.
A gyerekrészvétel azt jelenti, hogy a gyerekek nemcsak alanyai egy projektnek vagy képzésnek, hanem aktív résztvevői is. Nem róluk, hanem velük együtt beszélünk az őket érintő kérdésekről. Ez azért fontos, mert a gyerekeknek joguk és képességük van elmondani, hogyan látják a saját életüket, közösségüket, és mit tartanak fontosnak a változásokban.
A Hintalovon Alapítványnál a gyerekrészvétel nem elmélet, hanem mindennapi gyakorlat. Kiskorú Kollégákkal (KiKo-k) dolgozunk együtt. Ők az Alapítvány 13-17 éves önkéntes csapata. Tancsadóként, kutatóként, aktivistaként dolgoznak velünk, szakmai rendezvényeken és a médiában is kiállnak a gyerekek jogaiért. Segítik a gyerekek szempontjainak megjelenését saját munkánkban, hazai és nemzetközi projekteken, emellett önálló feladatokon is dolgoznak. Céljuk, hogy a gyerekek megismerjék a jogaikat, a felnőttek pedig jobban figyelembe vegyék a véleményüket.
Hogyan dolgoztunk együtt a KiKo-kkal a Minden gyerek egyformán különleges c. képzésen?
A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány, az Egy Sima Egy Fordított – Egyesület az Inklúzióért és a KézenFogva Alapítvány közös munkájának eredményeként született meg a tananyag, amelynek célja, hogy a pedagógusok és szülők számára adjon támpontokat, közös tudást és eszközöket ahhoz, hogy biztonságosabb, befogadóbb közösségeket építhessenek a fogyatékossággal élő gyerekek számára. A képzés segít eligazodni abban, mit is jelent az SNI vagy a BTMN, hogyan lehet felismerni a gyerekek különféle szükségleteit, és miként tudunk közösen reagálni rájuk.
Ennek a képzésnek a kidolgozásába is bevontuk a KiKo-kat. Fontos volt számunkra, hogy ez a képzés ne csak felnőtt szakemberek és szülők nézőpontjára épüljön, hanem azoknak a gyerekeknek a gondolatai is megjelenjenek benne, akik akár maguk is érintettek, de mindenképpen gyerekközösségek tagjai, és értik, látják, hogy mire van szüksége a gyerekeknek ahhoz, hogy jól és biztonságban legyenek.
Hiszünk abban, hogy a gyerekek saját élményei, meglátásai hozzájárulnak ahhoz, hogy valóban gyerekközpontú, értékalapú képzést tudjunk készíteni. Ezért ők nemcsak alanyai, hanem formálói is ennek az anyagnak.
A folyamat így zajlott:
- Workshop – közösen foglalkoztunk az SNI témájával, beszélgettünk és játszottunk. A foglalkozáson egy Kiskorú Kolléga is facilitált egy blokkot, melynek tartalmát saját maga dolgozta ki, a mentorok segítségével. A workshopon érintett és nem érintett gyerekek is részt vettek, így többféle tapasztalat és nézőpont jelent meg.
- Gondolatok összegzése – a beszélgetések után leírtuk a gyerekek véleményét, kérdéseit, meglátásait, mely alapján összeállítottunk lehetséges forgatókönyveket a videófelvételhez.
- Videókészítés – a következő alkalommal a KiKo-k rövid videókat forgattak a saját gondolataik alapján. Ezek közvetlenül is megszólítják a képzés résztvevőit.
- Képzésfejlesztés – a képzési anyag összeállítása és a felvételek beillesztése.
- Visszajelzés – a folyamat elengedhetetlen része, mely során a KiKo-k megismerték, hogyan vált a munkájuk, gondolataik a képzés részévé.
Az Alapítvány gyerekrészvétellel kapcsolatos munkájáról bővebben itt olvashatsz.