Hogyan segítsük az érkezést és támogassuk a befogadást?

Vannak közösségek, ahová jó tartozni, vannak olyanok, ahová kötelességünk, és vannak olyanok is, amelyeket jobb volna inkább elkerülni. Mitől függ, hogyan reagál egy közösség az újonnan érkező tagra, mit kell megtennie az érkezőnek azért, hogy befogadják, és hogyan válhat sok-sok idegenből egy összetartó társaság?

Hintalovon

2024.12.11.

Megérkezni egy új közösségbe óriási kihívás – nem csak az új tagnak. A befogadás folyamata könnyedén megboríthatja az addig megszokott csoportdinamikát, bizonytalanságokat és új szerepköröket is hozhat magával. Ahhoz, hogy elkerüljük feszültségeket, rengeteg türelemre, kíváncsiságra és figyelemre van szükség mindkét oldalon. 

Kiss Judit Ágnes 2024-ben megjelent könyve, a Tujaszörny és nyírfakobold a szerzőtől megszokott őszinteséggel és komplex gondolkodással mesél a gyerekeknek a közösségek működéséről és a befogadás sokszor rázós folyamatáról. A történet elején egy otthonát vesztett Tujaszörny – akinek természetes közege a díszkert – a vadonban találja magát, a nyírfakoboldok zárt, elsőre cseppet sem barátságos törzsének tőszomszédságában. A közösség gyanakodva figyeli a mind külsőben, mind nyelvhasználatában különböző, különös jövevényt. Egészen addig, amíg egy nyírfakobold fel nem karolja a bajba jutott tujaszörnyet. 

A Sipos Fanni gyönyörű illusztrációival díszített kötet nagyobb óvodásoknak és kisebb iskolásoknak egyaránt jól mesélhető történet. Segítség lehet abban, hogy enyhítsük a közösségváltásokkal és a megérkezéssel járó szorongást, de a bullying megelőzésében, és a befogadó magatartásban is erős alapokat adhat. És nem utolsósorban jó olvasni csak úgy, önmagáért is. 

Podcastsorozatunkban a Bookline által ajánlott gyerekkönyvekből válogatva igyekszünk alaposabban is körbejárni egy-egy témát és nemcsak megérteni a gyerekeket érő kihívásokat, hanem beszélni arról is, hogy felnőttként milyen lehetőségeink vannak segíteni nekik ezeknek a helyzeteknek a kezelésében. Kiss Judit Ágnes könyvéről Stáhly Kata, a Hintalovon pszichológusa, és Szeder Kata, az Alapítvány kommunikációs munkatársa beszélgetett. 

A cikket a Bookline támogatta, köszönjük nekik!

További tartalmak a témában

Ahány gyerek, annyiféle igény és szükséglet. Közös szükséglet, a megnyugtatás, az őszinte beszélgetés. Összeszedtük, Végiggondoltuk, hogy tanárként mire hogyan és mikor érdemes beszélni a háborúról.
A gyerekeket érintő döntésekben oda kell figyelni a gyerekek véleményére is. Nincs ez másként a koronavírus alatt sem; magyarul is elérhető a felmérés, amiben elmondhatják a véleményüket.
A finn és a dán ECPAT-nál dolgozó kollégák egy nagyon fontos szakmai anyagot készítettek, ami azzal a ritkán tárgyalt témával foglalkozik, hogyan lehet megelőzni és kezelni a kamaszkorban, fiatal felnőttkorban megjelenő pedofil késztetést.
Milyen hatással volt a kormányzati LBMTQI-ellenes kampány a civil szervezetekre, iskolákra, gyerekekre?

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Veszélyeztetés típusai

Válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le Veszélyeztetés típusai szakmai anyagunkat!

Iskolaváltás szabályai – Összefoglaló plakát

Elköltöztök? Bántják a gyereked az iskolában? Ha kíváncsi vagy az iskolaváltással kapcsolatos legfontosabb információkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd le még ma kiadványunk!

Miért tilos a verés? – Beszéljünk a fenyítés káros hatásairól

Miért ártalmas a pofon, a fenékre csapás vagy a tasli ? Milyen más nevelési technikákat tudunk alkalmazni helyette? Segítünk!

Cikkajánló

×
×

Cart