Az internet mindennapjaink része, rengeteg lehetőséggel és számos kihívással. Még felnőttként is könnyű eltévedni az információk tengerében, gyerekként pedig különösen nehéz eldönteni, kinek és minek szavazzanak bizalmat.
2024 tavaszán ennek érdekében indult el a Hintalovon szakmai együttműködésével a Betadine® oldat kampánya „Láthatatlan veszélyek ellen látható védelem. Az online térben is.” címmel. Az együttműködésnek része volt egy reprezentatív kutatás előkészítése is, ami arra volt kíváncsi, hogy mennyire tudatosak a magyar szülők a gyerekeik internethasználati szokásaival kapcsolatban.
A Betadine® oldat által a 6-14 év közötti gyerekek szüleivel készített felmérésből kiderül, hogy a gyerekek szinte mindegyike hozzáfér digitális eszközökhöz, sőt kétharmaduknak saját készüléke is van. A kutatásban megkérdezett szülők szerint a gyerekek leginkább játékra használják ezeket az eszközöket (73%), tanulásra vagy házi feladat készítésére (54%), illetve kapcsolattartásra (53%). Emellett minden harmadik gyerek aktívan jelen van a közösségi médiában is, ami különösen figyelemre méltó, hiszen a szülők 60%-a ezt tartja a legveszélyesebb nyilvános térnek, amelyet a tömegközlekedés (48%) és az iskola (26%) követ.
Szülőként, gyerekekkel foglalkozó felnőttként viszont fontos, hogy a digitális eszközöket ne csak veszélyforrásként lássuk, és ne a korlátozás és tiltás legyen a fő eszközünk, hanem inkább segítsük őket az online térben való eligazodásban. Ehhez viszont mi magunknak is információra van szükségünk, hogy az internethasználat előnyei mellett ne csak lássuk, de idejében fel is ismerjük veszélyeit és erre a tudatosságra tanítsuk a gyerekeket is.
Az projekt nemcsak felhívta a szülők figyelmét az online világ veszélyeire, de egyben támpontokat, javastalokat is adott arra vonatkozóan, hogy mire figyeljenek, hogyan beszélgessenek erről a gyerekkel, miként vehetik észre, ha valami baj van és mi mindent tehetnek a megoldás érdekében. A online és offline térben is megjelenő, a szülői tudatosságot ösztönző reklámok mellett, a Betadine® oldat online felületén, valamint országszerte több száz patikában is elérhetőek voltak erről szóló anyagaink. Az kampányt indító sajtóeseményen Kovalcsik Ildikó (Lilu) moderálásában dr. Rácz Dominika gyerekjogi szakértőnk, Füstös Mónika, Pozitív Fegyelmezés oktató, valamint Valtner Vivien, az Egis Gyógyszergyár Zrt. Marketing menedzsere beszélgetett a kampányt megelőző kutatás eredményeiről és tanulságairól. A Hintalovon podcastcsatornáján Rácz Dominikával volt egy beszélgetésünk a kampány témájához kapcsolódóan, a Hintalovon Akadémia e-learnig képzésével pedig további praktikus és gyakorlati tanácsokat is adunk azzal kapcsolatban, hogy mi mindent tehetünk a gyerekek online biztonságáért. A tudatosító kampány mellett májusban minden patikában eladott 30 ml-es Betadine® oldat után 100 forintot kapott az alapítvány, összesen több, mint 4,5 millió forintot, ezzel támogatva további munkánkat.