Mit gondolnak a gyerekek az internetről?

A gyerekek ismerik legjobban a saját életüket, ezért kompetens partnerekként kell tekinteni rájuk az internetbiztonságot érintő kérdésekben is: a több mint 1300 gyerek bevonásával végzett InternetMost kutatás célja ezért az volt, hogy a gyerekek aktív részvételével felhívja a figyelmet a gyerekek internettel kapcsolatos nehézségeire és javaslataira.
Internetmost kutatás

Hintalovon

2020.09.02.

Elkészült a Magyar Telekom és a Hintalovon Alapítvány InternetMOST kutatása

Sokan érzik úgy, hogy a gyerekek állandóan a képernyőt bámulják, de azt már kevesebben tudják, hogy mit csinálnak ott és miért. Ha szeretnénk támogatni és megvédeni őket, akkor fontos, hogy odafigyeljünk rájuk – megismerjük, mi érdekli vagy zavarja őket a neten vagy a digitális oktatásban, mi jelent nekik valódi segítséget az online tér biztonságos használatában, vagy mire van szükségük a szülőktől, tanároktól. A Magyar Telekom megbízásából ezért a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány 2020 tavaszán kutatást indított InternetMost címmel a 18 éven aluli gyerekek között. Ez az első reprezentatív kutatás a témában az utóbbi évekből, mely a gyerekek véleményére fókuszál. A jelentésből kiderül, mit jelent a gyerekek számára az internet, legyen szó tanulásról, barátokról, influencerekről vagy a jövőről. Tapasztalataik, javaslataik értékes szempontokkal szolgálnak a döntéshozók, szolgáltatók,szülők, tanárok és a gyerekek számára.

A gyerekek ezt gondolják az internetről

A több mint 1300 gyerek bevonásával végzett InternetMost kutatás célja ezért az volt, hogy a gyerekek aktív részvételével felhívja a figyelmet a gyerekek internettel kapcsolatos nehézségeire és javaslataira, így támogatva a bizonyítékon alapuló, tájékozott döntéshozatalt. A gyerekek ismerik legjobban a saját életüket, ezért kompetens partnerekként kell tekinteni rájuk az internetbiztonságot érintő kérdésekben is. Különösen fontos ez 2020-ban, amikor a globális járványhelyzet új nézőpontba helyezte az internethasználatot, rámutatott a digitális készségek és kompetenciák fontosságára, az egyenlő hozzáférés problémáira. A gyerekek védelme az odafigyeléssel kezdődik. Bár további kutatásokra van szükség ahhoz, hogy megismerjük azoknak a gyerekeknek a véleményét is, akik nem férnek hozzá a digitális eszközökhöz és az internethez, bízunk benne, hogy a reprezentatív kutatás fontos szempontokat ad az internethasználatról szóló szakmai és társadalmi diskurzushoz.

Biztonság, szülői segítség, online oktatás

Minden ötödik gyerek nem érzi magát biztonságban a neten. A gyerekeket legjobban a reklámok és az álhírek zavarják az interneten, és 40%-uk több időt tölt ott, mint szeretne. A gyerekek ötöde szerint a szüleik nem foglalkoznak az online jelenlétükkel, a szabályok többsége pedig az csak az interneten eltöltött időt korlátozza, ami nem nyújt nekik valódi segítséget. A digitális oktatásról a különböző régiókban élő gyerekek eltérő tapasztalatokat szereztek, és az online tanulás minőségén szerintük elsősorban az segítene, ha a tanárok azonos felületeket használnának és az online térnek megfelelő módszerrel tanítanának.

Köszönöm, hogy valaki kikérte a véleményemet!

Ez az első reprezentatív kutatás a témában 2017 óta, amely a gyerekek tapasztalataira, javaslataira és prioritásaira fókuszál. A gyerekek 2020. április és májusban online kérdőívben mondhatták el a véleményüket. A mintába több mint 1300 érvényes válasz került, amely a 13–17 évesek korcsoportjában megyénként és nemenként reprezentatív. A kérdőív kialakításában, népszerűsítésében és az eredmények kiértékelésében is részt vettek gyerekek, a Hintalovon Gyermekjogi Követei. A kutatás 4 fő témakörben kérte ki a gyerekek véleményét: Mit csinálnak a neten, Biztonságosnak tartják -e az internetet, mit gondolnak az online oktatásról és mire volna szükségük a jövőben ahhoz, hogy jobban érezzék magukat a digitális világban?

A kutatás nagyon tanulságos a szülők és a tanárok szempontjából is, részletesen szól az elemzés arról hogy mit gondolnak a szülők az online biztonságról illetve hogy mi segítené a gyerekeket a hatékonyabb az online oktatásban. A Kutatást a Hintalovon Alapítvány a Magyar Telekom megbízásából készítette, a részletes ismertető megtalálható az InternetMOST kutatás oldalán , illetve a teljes kutatás is letölthető.

További tartalmak a témában

Hogyan lehetnek a gyerekek biztonságban az online térben? Mit érdemes tudni a gyerekjogokról? Hogyan segíthetik a szülők a gyerekek online biztonságát és mit tehetnek a pedagógusok azért, hogy a gyerekek nagyobb biztonságban legyenek? Tudj meg többet a témáról a Futureggel közös projektünkből!
Február 7-én idén 20. alkalommal rendezik meg a Biztonságos Internet Napját (Safer Internet Day). Az esemény mottója: „Együtt egy jobb internetért.”
Nagyon sok minden zajlik a gyerekek körül, és több területen lehet most szükségük a felnőttek figyelmére: összegyűjtöttük a 10 legfontosabb területet és legnagyobb kockázatot.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

kamaszkor útikalauz

Kamaszkor – Útikalauz (felvilágosításhoz) szülőknek 1. rész

A kamaszkor nehéz. Segítünk eligazodni a kamaszkor kényes nevelési kérdéseiben, legyen szó felvilágosításról, szexuális nevelésről, más fontos kérdésekről.

Számítanak a szavaid! -Megerősítő mondatok az iskolában

Összegyűjtöttünk pár ötletet, hogyan reagálhat pozitívan egy tanár a mindennapi helyzetekre. Próbáld ki ezeket a mondatokat!

Olyan buta vagyok Anya!

Mit teszel, ha a gyereked saját magát szidja? Hogyan erősítheted gyereked önbizalmát? Olvasd el tippjeinket!

Cikkajánló

×
×

Cart