Mit tehetünk, ha a gyerek nem neki való tartalommal találkozik az online térben?

Melyek a legveszélyesebb tartalmak a gyerekek szánára az online térben? Mit tehetünk szülőként és szakemberként az ilyen tartalmak kiszűréséért? Tudj meg többet esettanulmányunkból!

Hintalovon

2024.11.11.

Az Alapítvány gyermekjogi tanácsadás programjában sokszor keresnek meg minket olyan esettel, amikor egy gyerek az online térben kerül veszélyes helyzetbe, vagy ott érte őt sérelem. 

Az alábbiakban megtörtént esetek feldolgozásával igyekszünk bemutatni az online tér veszélyforrásait, az egyes helyzetekre szülőként adható lehetséges válaszokat, valamint a szóban forgó kérdések jogi hátterét is. Célunk az, hogy a konkrét példák megismerése segítsen abban, hogy a gyerekek, szülők, szakemberek nagyobb hangsúlyt fektessenek az online tér tudatos használatára és a veszélyek megelőzésére.  

Az esetek leírását megelőzően azok könnyebb megértése érdekében ismertetjük az esethez kapcsolódó alapfogalmakat. A bemutatott ügyek valós történéseken alapulnak, de azok részleteit néhol – a felismerhetőség elkerülése érdekében – megváltoztattuk.

Szexuális nevelés az internet alapján

Pornótartalmak megismerése

Sokszor említjük az online biztonság egyik legnagyobb veszélyei között azt, amikor a gyerekek nem nekik való tartalommal találkoznak. Lehet ez álhír, erőszakos vagy a gyerek életkorának nem megfelelő tartalom, de mégis a legtöbbet talán a pornóról hallunk. A 7-10 év közötti gyerekek harmadik leggyakoribb keresőszava a pornó, a kutatások azt igazolják, hogy a 9 éves fiúk jelentős része már találkozott pornóval. A téma tabusítása, a szexuális nevelés korlátozottsága, hiánya okozhatják, hogy a szülők gyakran nem szembesülnek azzal, hogy a saját gyerekük is találkozhat pornóval, pedig a számok által is igazolt tény, hogy a gyerekek még azelőtt látnak ilyen tartalmakat, mielőtt saját szexualitásuk kialakulna, szexuális életük megkezdődne. 

Egy pedagógus kereste meg az Alapítványt egy, az osztályában történt esettel kapcsolatban. Ötödikes diákjaival voltak osztálykirándulni, ahol fény derült arra, hogy a gyerekek egy olyan maguk által készített társasjátékkal játszottak, amelyben több olyan kihívás, feladat volt, amiből arra lehetett következtetni, hogy a gyerekek egy része pornóból szerzett hozzá inspirációt (felelsz vagy mersz játékban szexuális fantáziákkal kapcsolatos kérdések, nemi szervek érintésével kapcsolatos feladatok). Az esetet követően a szülők a felelőst keresték. Az érintett pedagógus végül igyekezett a gyerekek és a szülők számára is szexuális nevelés témában beszélgetést szervezni, illetve pszichológus bevonását is kezdeményezte. 

Az esetet több szempontból érdemes megközelíteni. Egyrészt végig kell gondolni, hogy mi az amit szülőként érdemes tenni, illetve látni kell azt is, hogy gyerekekkel foglalkozó szakemberként, valamint közösségként is fontos időben, rendszeresen és életkornak megfelelően biztosítani a szexuális nevelést a gyerekeknek. 

A szülők reakciója az ismertetett esetben érthető, a legtöbben szívesebben gondolják azt, hogy más gyereke nézhetett pornó tartalmat, de  a sajátjáról ilyet el sem tud képzelni. Ennek lehet oka az is, hogy nehéz szembesülni azzal, hogy a mai gyerekek valóban hamarabb találkoznak szexuális tartalmakkal, de az is, hogy a szex, a szexualitás sokszor még mindig tabusítva van. Fontos érteni, hogy a szexuális nevelés nem akkor kezdődik el, amikor az iskolában először felmerül a menstruációról, erekcióról esetleg a szexuális aktusról való “felvilágosítás”. Ahhoz, hogy egy gyerek jól tudjon reagálni például arra, ha találkozik a pornóval tisztában kell lennie testével, annak határaival. Ezt pedig az alapozhatja meg, ha a testtel, szexualitással kapcsolatos nevelést már – korának megfelelően – pici korától megkapja. Nevén tudja nevezni a dolgokat, tudja, hogy a testével kapcsolatos kérdések nem tabuk, azokról beszélgethet a szüleivel, vagy a számára bizalmas felelős felnőttel. A szülőknek el kell fogadniuk, hogy a gyerekkel akkor is szembejön a pornó, ha nem keresik. A gyerekek gyakran a Google-ben teszik fel a szexszel kapcsolatos kérdéseiket, amelyekre – az átlagos felhasználók viselkedését és érdeklődését alapul véve – általában pornót kínál a gyerekeknek válaszul. A pornóban látott tartalmak azonban megzavarhatják a gyerekek érzelmi és lelki fejlődését, és szorongást, bizonytalanságot okozhatnak.

Az online térben azzal, ha egy gyerek bekarikázza, hogy elmúlt 18 éves, bármilyen tartalmat, így a pornót is elérheti, ráadásul nincsen semmilyen következménye annak, ha a koráról nem mondott igazat. Ugyanakkor az, ha egy felnőtt egy gyereknek pornófilmet mutat, vagy arra kényszeríti, hogy azt nézze, gyerekbántalmazásnak minősül és ezzel a magatartással a felnőtt bűncselekményt is megvalósíthat. Köztudott az is, hogy pornófilmben nem szerepelhet 18 éven aluli,  a Btk. büntetni rendeli azt is, ha valaki egy ilyen filmben szerepel, vagy ilyen műsort szervez.  

Ebben az esetben nem történt bűncselekmény, azonban ez nem jelenti azt, hogy ami történt, az semmi.  

A büntetőjogi kérdéseken túl az eset alapvető gyerekjogokat is érint. A gyerekeknek ugyanis egyrészt joguk van az információhoz, ahogyan ahhoz is, hogy biztonságban legyenek az interneten. Joguk van ahhoz is, hogy az életkoruknak megfelelő tartalmakhoz jussanak hozzá, de a veszélyeztető tartalmaktól védve legyenek. Abban az esetben tehát, ha egy gyerek pornót néz, sokféle gyerekjog sérülhet, és ezeket komplex módon kell értékelni ahhoz, hogy tudjuk, milyen irányból közelítsünk a kérdéshez. Az információhoz való jog kapcsán érdemes végiggondolni a minőségi szexuális nevelés biztosításának lehetőségét, a biztonságos nethasználathoz való jog tekintetében pedig abban kell segíteni a gyerekeket és a felnőtteket, hogy abban tudjanak fejlődni. (Arról, hogy a gyerekek hogy érzik magukat a neten pár éve készítettünk kutatást)

Amit a szülő megtehet: 

  • a szexuális nevelést pici kortól, a gyerek életkorának megfelelően biztosítja, ez segíti elő azt, hogy aztán reális és korának megfelelő ismeretei legyenek a testről, szexualitásról, saját énjéről és fejlődéséről. Ez a bizalmi légkör biztosíthatja azt is, hogy a gyerek merjen kérdezni, ahogyan azt is, hogy tudja, hogy ha számára nem megfelelő tartalommal találkozik, azt jelezheti szülőjének, vagy a hozzá közel álló bizalmi felnőttnek,  
  • az okoseszközökre letölt  szűrőprogramokat, elmagyarázza a gyereknek, hogy hogyan működik és miért fontos a használata,  
  • érdemes szülőként beszélgetni arról is a gyerekkel, hogy mi lesz ha esetleg pornó tartalommal találkozik, akár elképzelt szituációk lehetséges forgatókönyveit (pl. barát mutat pornó tartalmat telefonon, közös chattcsoportban többen erről beszélgetnek stb.). Az ilyen  beszélgetések segíthetnek egyrészt abban is, hogy konkrét helyzetekre tudjon reagálni, másrészt abban is, hogy a nemet mondás témaköréről elinduljon egy beszélgetés. 
  • a gyerekek számára nem feltétlenül világos, hogy amit egy pornófilmben látnak, az nem felel meg a valóságnak, hogy a szex nem az, amit a pornófilmekben mutatnak, így érdemes arról is beszélni, hogy nem kell megfelelni sem annak a testképnek, sem pedig annak a viselkedésnek, amit ott láthat. 

A hozzánk forduló szakember megfelelően járt el abból a szempontból is, hogy az érintett gyerekek “megbüntetése” helyett szervezett egy egész osztálynak szóló online biztonsággal kapcsolatos edukációs alkalmat, amellyel párhuzamosan a szülők is részt vettek egy ilyenen. Amikor egy ilyen eset felszínre kerül, be kell látni, hogy a szülői közösség összefogásával és a probléma tényleges kezelésével nagyobb segítséget kapnak a gyerekek, mint a büntetéssel. 

Ha érdekel a téma, szexuális neveléssel kapcsolatos e-learning képzésünkre itt tudsz jelentkezni. 

Az esettanulmány kapcsán érdemes elolvasni a gyerekek életét, lehetőségeit érintő korhatárokat ismertető táblázatot

További tartalmak a témában

Szülőként fontos feladatunk, hogy felkészüljünk a digitális szülőségre és online is biztonságot nyújtsunk a gyerekeknek. Ebben a mini videósorozatban arról beszélgetünk, mit tehet a szülő, hogy biztonságban tudja gyermekét az online térben.
Olvasd el összefoglalónkat a legfontosabb kérdésekről és válaszokról a Minden gyerek kicsi kincs könyvvel kapcsolatban!
A serdülőkor változásai már 8–13 éves korban elkezdődnek, és átlagosan 5–7 évig tartanak. Sokkal zökkenőmentesebbé tehetjük a gyerekünk számára a kamaszkor kezdetét, ha előre felkészítjük őt a várható változásokra. A szexuális nevelés nem egy alkalom, hanem egy folyamat, ami a gyereknevelés elválaszthatatlan része.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

A verés tilos

Miért tilos a verés? – Beszéljünk a fenyítés káros hatásairól

Miért ártalmas a pofon, a fenékre csapás vagy a tasli ? Milyen más nevelési technikákat tudunk alkalmazni helyette? Segítünk!

Top 10 ötlet a digitális oktatáshoz – Plakát

Mitől működne jobban a digitális oktatás? Mire van szüksége a gyerekeknek a hatékony online tanuláshoz? Megkérdeztük a gyerekeket!

A gyerekek politikai kampányba való bevonása- Irányelv politikusoknak

Minden olyan párt vagy politikus, aki gyerekekkel kampányol, megsérti a gyerekek jogait. A gyerekekkel való kampányolás megelőzhető!

Cikkajánló

×
×

Cart