Hogyan és miért dolgozunk gyerekekkel?

Gyerek önkénteseink, a Kiskorú Kollégák segítenek abban, hogy igazán hitelesen tudjunk beszélni a gyerekekről és a gyerekjogokról. Tudj meg többet a közös munkánkról!

Hintalovon

2024.10.16.

Sokszor hangsúlyozzuk, hogy gyerekekről és gyerekjogokról gondolkodni csak gyerekekkel együtt érdemes. A Hintalovon Alapítványnál mi mélyen hiszünk ebben; ezért is dolgozunk gyerekekkel immár nyolcadik éve. De mit jelent ez pontosan? És hogyan lehetne a lehető legjobban megfogni azt a felbecsülhetetlen értéket, amit a gyerekek adnak nekünk? 

Az alábbiakban arra teszünk kísérletet, hogy átadjuk nektek ezeket.

Mi az, ami kifejezetten megfogott a KiKo-ságban?

“…a közösség, egytől-egyig az összes embert imádom, akivel együtt dolgozhatok. Az időnkénti pozitív visszajelzések, hogy valakinek tényleg tudtunk segíteni és a az érzés, hogy végre tehetek valamit az én és mások jövőjéért.”

egy Kiskorú Kolléga meglátása a programról.

Mi az a gyerekrészvétel?

A gyerekrészvétel egy gyerekjog. Nemzetközi és hazai jogszabályok is kimondják, hogy a gyerekek részt vehetnek az őket érintő kérdésekben. Számukra elérhető és komfortos módon kifejezhetik a véleményüket, és azt figyelembe is kell venni a róluk szóló döntésekben. Ugyanakkor hiába jelenik meg a gyerekrészvétel követelménye jogszabályokban is, annak megvalósítása és betartása sokszor nem vagy csak nehézkesen valósul meg. Az Alapítványnál napi szinten dolgozunk együtt gyerekekkel és azért, hogy minél többen megismerjék, és tanuljanak a gyerekrészvételről, vagy akár felismerjék, hogy valójában már meg is valósítják.

Kik most a Kiskorú Kollégáink (KiKo-k)?

A 2024 őszén 18 Kiskorú Kollégával dolgozunk együtt, ebből négyen 2022 őszén, 14-en pedig idén nyáron csatlakoztak hozzánk. A KiKo-k különböző háttérrel rendelkeznek és eltérő motivációkkal érkeznek, de közös bennük, hogy motiváltak és szeretnének közösen tenni a gyerekjogokért. 

A legutóbbi találkozón őket is megkérdeztük, hogy miért jelentkeztek a KiKo programba. Íme néhány válasz tőlük. 

Azért jelentkeztem …

“mert  foglalkoztat, hogy gyerekként hogyan működik a világ, milyen jogai vannak egy gyereknek, és tanulni azokról a jogaimról, amikről esetleg nem tudtam eddig.”

egy Kiskorú Kolléga meglátása

“mert szeretném formálni a jövőmet és azoknak segíteni, akik ezt nem tudják megtenni.”

egy Kiskorú Kolléga meglátása

Hogyan dolgozunk együtt?

Az elmúlt években több struktúrát kipróbáltunk már a közös munkában. Folyamatosan változtatunk a formán a gyerekek visszajelzései, a velük szerzett tapasztalatok és az éppen aktuálisan futó projektek alapján. Jelenleg havonta egyszer találkozik a teljes csapat, ekkor általában képzést tartunk (pl. gyerekjogokról, kommunikációról, nyilvános szereplésről), valamint nagyobb közös projekteken dolgozunk együtt. Most, hogy új a csapat, nagy hangsúlyt fektetünk a csapatépítésre is. 

Ezen kívül két kisebb tematikus csoportot állítottunk fel, igazodva a program és az alapítvány aktuális projektjeihez és céljaihoz. A gyerekek választhattak, hogy melyikhez csatlakoznának szívesebben, majd közösen találtak időpontot ezekre az alkalmakra.

A KiKo-k gyakran részt vesznek konferenciákon, képzéseken és különböző eseményeken is, illetve alkalmanként szerepelnek a médiában, hogy minél több emberrel megoszthassák véleményüket. Így mások is megtapasztalhatják, mekkora érték a gyerekek véleménye. Ilyen helyzetekben  külön készülünk azokkal, akiket részt vesznek, illetve igyekszünk utánkövető alkalmakat tartani, hogy mind a gyerekek, mind a résztvevő felnőttek meg tudják osztani a tapasztalataikat, és ennek mentén tudjunk fejlődni.

Fontos az is nekünk, hogy mit gondolnak a gyerekek a programról, és hogyan érzik magukat, így minden félév végén tartunk olyan beszélgetést, ahol a KiKo-k személyesebb légkörben visszajelezhetnek nekünk és visszajelzést kaphatnak tőlünk.

A gyerekrészvétel hozzáadott értéke

Azzal kapcsolatban, hogy mit adnak hozzá a gyerekek a munkánkhoz, sokszor példálózunk a digitális világgal és annak a gyerekek életében betöltött szerepével,az arra gyakorolt hatásával. Hiszen ebben a témában nyilvánvaló, hogy mennyivel többet tapasztalnak nálunk. Az alapítvány munkatársai és önkéntesei egytől egyig elkötelezett, jó szakemberek, akik minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy a lehető legjobb és legaktuálisabb tudásra tegyenek szert. Ez a tudás azonban közvetett, hiányzik mögüle az élő, aktuális tapasztalat. A gyerekek ezt a pótolhatatlan dolgot adják hozzá a munkánkhoz – a megélésüket a mostani gyerekkorról. Kitől lenne igazán hiteles megkérdezni, hogy mit csinálnak a gyerekek a neten, mit ad hozzá a digitális világ az életükhöz, és mitől tartanak a neten, ha nem azoktól, akiknek a legközvetlenebb tapasztalata van róla?

“borzasztó sok mindent köszönhetek az alapítványnak, gyökeresen változtatta meg az életemet, és mindennél jobb érzéssel tölt el az itt töltött idő.”

egy Kiskorú Kolléga meglátása

“nagyon sokat jelent nekem a KiKo-ság, mert sok jó barátot ismertem meg itt, nagyon sokat tanultam belőle és láttam, hogy tényleg meg lehet valósítani a céljaidat.”

egy Kiskorú Kolléga meglátása

“Egyszer óvodák számára készítettünk KiKo-kkal plakátot arról, hogy hogyan szeretnék, ha posztolnának róluk a szüleik. Alapvetően azt gondoltam, hogy annak örülnének, ha minél kevesebbszer, de az egyik KiKo rávilágított, hogy talán túl általánosítva gondolkodom erről. Elmesélte, hogy miután ő azt látja, hogy a környezetében minden szülő sok képet oszt meg a gyerekeiről, így ez egyfajta jele lehet a büszkeségnek is. Gyerekjogi szempontból továbbra sem tartom szerencsésnek, ha rengeteg kép kerül fel az internetre, azonban megértettem azt, hogy mennyire fontos erről is beszélni a gyerekekkel. A miértekről.

Nekem ezért ilyen különleges a gyerekrészvétel, mert megmutatja, hogy sokszor a gyerekek egészen máshogy élnek meg egy-egy helyzetet, mint ahogy azt mi felnőttek a legjobb szándékunk mellett gondoljuk.”

Sall Zsófia, a Gyerekrészvétel Program szakmai tanácsadója

Szerinted te hogyan tudnád hasznosítani a gyerekrészvételt a szakterületeden vagy a családodban? Ha tovább olvasnál a témában, tájékozódj az oldalunkon!

További tartalmak a témában

Tanácsok pedagógusokkal szolidaritást vállaló, tüntetéseken és tanársztrájkon résztvevő diákoknak és szüleiknek.
Egy globális felmérés keretében 137 ország 26.258 gyereke osztotta meg a koronavírussal kapcsolatos gondolatait és tapasztalatait. A Hintalovon és gyerek önkéntesei a kérdőív lefordításával, valamint a kezdeményezés magyarországi népszerűsítésével támogatták a magyar gyerekek részvételét.
A gyerekeket érintő döntésekből nem kihagyhatók a gyerekek, a gyerek-részvételi kutatások pedig egy izgalmas és hasznos eszközt nyújtanak a gyerekek véleményének megismerésére.
Gyerekeket keres a Hintalovon Alapítvány Gyermekjogi Követek csapatába!

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Mik azok a gyermekjogok? – interaktív tananyag

Mire van szüksége egy gyereknek? Mitől kell védeni őket? Mik azok a gyerekjogok? És egyáltalán ki számít gyereknek? Ha kíváncsi vagy a válaszokra, válassz alábbi adományösszegek közül és töltsd le legújabb interaktív tananyagunkat!

Milyen ma gyereknek lenni Magyarországon? – Iskolai segédanyag az ENSZ gyerekjelentéshez

Milyen ma gyereknek lenni Magyarországon? Ki tudhatná ezt jobban, mint maguk a gyerekek. Mi megkérdeztük a véleményüket! Töltsd le most az iskolai anyagot!

Tüntetni készül a gyereked?

A gyerekeknek is joga van tüntetésen kifejezni a véleményét. 15 pontban összegyűjtöttük, diákként mit kell tudnia a tüntetésekről.

Cikkajánló

×
×

Cart