Menedékes gyerekek integrálása az oktatásba

Milyen jogok és kötelezettségek járnak a menedékes státusszal a menekült gyerekek számára az oktatás, óvodai ellátás területén

Hintalovon

2022.03.28.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) a VIII/3872/2022/KOAT. számú tájékoztató levelet küldte meg az állami köznevelési intézmények vezetőinek és fenntartóinak. A tájékoztató levél az Ukrajnát érintő háború miatt elmenekült gyerekek magyarországi óvodákba-iskolákba való integrálásáról szól. A levél rendelkezik arról, hogy az Ukrajnából érkezők Magyarországra való belépési folyamatának megkönnyítése érdekében ideiglenes védelemre jogosultként ismeri el.

Ha az Ukrajnából érkező gyerekek családja menedékesként való elismerési kérelmet nyújt be, azzal egyúttal óvodai és iskolai ellátásra is jogosult – és kötelezett – lesz a kiskorú Magyarországon. Tehát nem csupán nevelési-oktatási jogok ( pl. óvodai ellátás, iskolai oktatás, kollégiumi ellátás, pedagógiai szakszolgálat, stb.) illetik meg őket, hanem tankötelezettségük is hangsúlyozásra került a levélben. Ahol kötelezettség is keletkezik, ott annak be nem tartása következményekkel jár, ezért rendkívül fontos a menedékes kérelmet benyújtó családok, szülők és gyerekek tájékoztatása arról, hogy a jogok mellett ezzel egyúttal milyen kötelezettségeik jönnek létre.

A menedékes státusz elismerése iránt benyújtott kérelem azt jelenti, hogy a benyújtástól számítva az érintett gyerek magyar állampolgárságú gyerekekkel azonos feltételekkel veheti igénybe az óvodai nevelést, iskolai oktatást minimum a tankötelezettség fennállása (16 éves kor betöltése) idejéig, de egyébként bármely olyan tanulmány befejezéséig, amit 18 éves kora előtt kezdett meg Magyarországon.

A menedékes gyerekek korábban külföldön megkezdett résztanulmányai beszámításáról (bizonyítványok, oklevelek elismeréséről, stb.) mindig az az iskola dönt, amelyben a gyerek a tanulmányait folytatni kívánja. A tartózkodási hely szerinti tankerületi fenntartású iskoláknak pedig kötelező felvételt kell biztosítaniuk azon menedékes gyerekek számára, akik a tankötelezett kort elérik. A kötelező felvétel esetén tehát nem a gyerek állampolgársága lesz irányadó feltétel, hanem csupán az, hogy a menedékes gyerek magyar nyelvtudása milyen mértékű. A menedékes gyereknek és családjának ugyanakkor lehetőségük van eldönteni, hogy tankerületi fenntartású vagy bármely más iskolát választanak majd.

Nehézség, ha a menedékes, tankötelezettségi kort elérő gyerek szeretne Magyarországon tanulni, de a magyar nyelvet nem beszéli. A magyar nyelvből való felzárkóztatás esetére azt javasolják, hogy ha beszél a gyerek egyéb idegen nyelvet, akkor a számára elérhető (pl. angol, német, szláv, stb.) nyelveket az iskolában ezt tanító vagy egyéb pedagógus (akit a gyerek komfortosan megért) a tanulóval való külön foglalkozásra kaphat megbízást – az EMMI javaslata szerint heti 5-7 órában. Lehetőség az is, hogy az adott iskola igazgatója akár azt is engedélyezze, hogy a magyarul még nem beszélő gyerek már elvégzett évfolyamukat felzárkóztató foglalkozásokon és nyelvórákon való részvétel keretében ismételhesse meg. Ennek részleteiről mindig az egyedi körülmények ismeretének birtokában dönt az intézményvezető.

További tartalmak a témában

Az Európai Bizottság stratégiát készít a 2021-2024-es időszakra a gyerekjogok védelméért, valamint elindít egy kezdeményezést az egyenlő esélyekhez való hozzáférés előmozdítására. Kialakításukhoz a gyerekek véleményére is szükségük van – segíts, hogy elmondhassák!
A követek önkéntes kollégák, akik gyerekszemmel segítik az Alapítvány felnőtt munkatársait különböző projektekben. Olyan gyerekeket kerestünk, akiknek szabadideje, motivációja megegyezik a program céljaival, eredeti és saját gondolataik vannak, és jól illenek a csapatba.
Nézd meg a Hintalovon Alapítvány alapítójának, Gyurkó Szilvinek TEDx eló inspiráló előadását!

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Mitől jó a digitális oktatás: tippek gyerekektől tanároknak

Tudd meg, hogy a gyerekek szerint mi teheti jobbá a digitális oktatást, válassz alábbi adományösszegek közül és töltsd le tanároknak szóló tippjeinket!

Top 10 ötlet a digitális oktatáshoz – Plakát

Mitől működne jobban a digitális oktatás? Mire van szüksége a gyerekeknek a hatékony online tanuláshoz? Megkérdeztük a gyerekeket!

Mik azok a gyermekjogok

Mik azok a gyerekjogok? – Plakát

Plakátunkon sorra vesszük a gyerekek jogait, ha ismered a jogaidat, akkor tudod tisztelni mások jogait is!

Cikkajánló

×
×

Cart

Segíts, hogy minél több szakember időben észrevegye, ha egy gyerek bajban van!

A gyerekekkel szembeni szexuális bántalmazás sokkal közelebb van hozzánk, mint hinnénk. Nem „ritka szörnyűség”, hanem valóság, amivel szülők, tanárok, orvosok, szociális munkások nap mint nap szembesülhetnek. És mégis: a társadalom többnyire hallgat róla.

Gyurkó Szilvia Köztünk járnak – A gyerekkori szexuális bántalmazásról című könyve azért született, hogy megtörje ezt a csendet. A könyv olyan tudást ad, amely megváltoztathatja, hogyan látjuk a gyerekeket, hogyan ismerjük fel a bántalmazás jeleit, és hogyan reagálunk, ha baj van. Segít, hogy szülőként, tanárként, szociális munkásként vagy orvosként biztonságosabb közeget teremtsünk.

Segíts, hogy 750 szakember időben észrevehesse, ha egy gyerek bajban van!

Már 300 könyvet biztosan el tudunk juttatni a szakemberekhez– folytassuk együtt!

Neked csak két perc, nekünk hatalmas segítség.