Dráma alapú kutatás a jogellenes gyermekelvitelről

Az Európai Unióban évente kb. 1300 gyereket visz el az egyik szülő egy másik országba a másik szülő engedélye nélkül. Az INCLUDE kutatásban a gyerekek segítségét kértük, hogy jobban megértsük a gyerekek érzéseit és szükségleteit egy ilyen kiszolgáltatott helyzetben.

Hintalovon

2020.10.06.

Hogyan tudják segíteni a szakemberek a gyerekeket, ha az egyik szülő engedély nélkül elviszi a gyerekét egy másik országba, és elszakad a másik szülőtől? Mire kell figyelnie egy bírónak, jogásznak, mikor egy jogellenes gyermekelvitel ügyben találkoznak a gyerekekkel? Ezekre a kérdésre keressük a választ INCLUDE nevű kutatásunkban, melyet gyerekek részvételével az Európai Eltűnt Gyerekek Szövetségének koordinálása mellett végzünk. A kutatás részeként 2020. szeptemberében drámafoglalkozásokat szerveztünk, melyek tanulságait most Gyermekjogi Követeinkkel közösen dolgozzuk fel.

Az Európai Unióban évente kb. 1300 gyereket visz el az egyik szülő egy másik országba a másik szülő engedélye nélkül. Jogellenes gyermekelvitel általában akkor történik, ha súlyos családi konfliktus van a külföldön élő vagy több állampolgárságú szülők között. A jogszabályok sok szempontból egyértelmű intézkedéseket írnak elő, de a döntéshozatal és annak végrehajtása során a gyerekek jóllétére mindvégig figyelemmel kell lenni. Az INCLUDE kutatásban a gyerekek segítségét kértük, hogy jobban megértsük a gyerekek érzéseit és szükségleteit egy ilyen kiszolgáltatott helyzetben.

Gyerekek a kutatásban

Egy év előkészítő munkája után 2020 augusztusában kezdtünk el bevonni a gyerekeket a kutatásba. Egy újfajta megközelítésre és módszertanra volt szükség, hiszen egy nehéz és érzékeny témát kutatunk. Két lépcsőben vontuk be a gyerekeket: Gyermekjogi Követeink kortárs kutatóként vesznek részt benne, felső tagozatos diákokkal pedig három drámafoglalkozást szerveztünk. Szeptemberben a tanítási dráma módszertanát felhasználva egy fiktív történetet követtünk végig a felsősökkel. A cselekmény a jogellenes elvitelhez hasonló, hétköznapi szituációk sorozatából állt (pl. az egyik szülő külföldre költözése, a család másik városba költözése, egy bizalmi személy árulása, stb.). A történet szereplőin keresztül beszélgettünk arról, hogy mitől érzi magát biztonságban egy gyerek, illetve miből érzik azt, hogy figyelnek rájuk és tisztelik őket az egyes helyzetekben.

[woo_product_slider id=”4796″]

“Egészen elképesztő élmény volt látni, hogy hogyan reagálnak a gyerekek a történetre. Teljesen beleélték magukat és bizonyos eseményeknél megterhelő volt számukra a részvétel, ebből is látszik, hogy milyen nehéz, mikor a felnőttek anélkül hoznak döntéseket, hogy konzultálnának a gyerekekkel. Nagyon sokat tanultam a megfigyelésről és a gyerekek reakcióiról” – mesélte Parti-Nagy Elza, Gyermekjogi Követünk, aki két társával együtt kortárs megfigyelőként vett részt a drámafoglalkozásokon.

A foglalkozás utóélete, és a kutatás maga

A kutatás első szakaszának tanulságait októberben dolgozzuk fel a Követekkel, majd megvizsgáljuk azokat a jogellenes elvitel helyzetek szemszögéből. Az eredményekből kutatási jelentés készül, melyet egy nemzetközi szakértők számára rendezett eseményen is bemutatunk. Ennek alapján nemzetközi partnereink, az Antwerpeni Egyetem és az Eltűnt Gyerekek Európai Szövetsége ajánlásokat fogalmaznak meg a jogellenes elvitellel foglalkozó szakembereknek.

Az INCLUDE kutatást a Gyermekrészvétel programunk munkatársai vezetik, az Európai Bizottság Igazságügyi Alapja (DG Justice) támogatásával. A gyerekek kutatásban való részvételét a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány Gyermekvédelmi irányelve szabályozza, mely összhangban van az ENSZ Gyermekjogi Bizottságának 12. számú átfogó kommentárjában megfogalmazott etikai alapelvekkel. Ezek garantálják a gyerekek védelmét, és azt, hogy egyetlen gyerek se váljon mások érdekeinek eszközévé, és ne sérüljenek a jogaik. 

További tartalmak a témában

Száz gyerekkel szembeni szexuális erőszak esetből tíz derül ki, és egyetlenegy kapcsán indul csak eljárás. Minden más esetben hallgatás veszi körül az ügyet, és semmiféle következménye nincs.
Kérhet olyat az iskola, amit a szülő vagy a gyerek nem akar? Digitális kisokos a tantermen kívüli oktatás számonkérési módjairól és a gyerekek online biztonságáról.
Mit érdemes tudni, végiggondolni, mielőtt nekikezdesz az iskolai közösségi szolgálatnak? Mire figyelj a közösségi szolgálat elvégzése során? A leggyakarbban felmerülő kérdések és válaszok egy helyen.
Hogyan kérhet segítséget egy gyerek, ha veszélyben érzi magát és hogyan segíthetnek azok, akik a környezetükben bántalmazást, elhanyagolást tapasztalnak?

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Tanárként a digitális osztályteremben

Összeállítottunk egy segítő anyagot a tanároknak, melyben az aktuális helyzettől a digitális gyerekeken át a konkrét praktikákig, technikákig, valamint a magunkról való gondoskodásig számos, hasznos információt gyűjtöttek össze.  Válassz az alábbi adományösszegek közül és töltsd összefoglalónkat!

mi értelme az online kérdőíveknek

Van értelme kitöltenem? Kérdőíves konzultációkról gyerekeknek

Mire jó egy online kérdőív? Tényleg számít, mit gondolnak a gyerekek? Honnan tudhatjuk, hogy nem élnek vissza vele?

Lili és a bátorság: Te tudod- titoknyitogató füzet

Mia különbség jó és rossz titok között? Ilyen és ehhez hasonló nehéz témákat jár körbe Te tudod- titoknyitogató fűzet.

Cikkajánló

×
×

Cart

Segíts, hogy minél több szakember időben észrevegye, ha egy gyerek bajban van!

A gyerekekkel szembeni szexuális bántalmazás sokkal közelebb van hozzánk, mint hinnénk. Nem „ritka szörnyűség”, hanem valóság, amivel szülők, tanárok, orvosok, szociális munkások nap mint nap szembesülhetnek. És mégis: a társadalom többnyire hallgat róla.

Gyurkó Szilvia Köztünk járnak – A gyerekkori szexuális bántalmazásról című könyve azért született, hogy megtörje ezt a csendet. A könyv olyan tudást ad, amely megváltoztathatja, hogyan látjuk a gyerekeket, hogyan ismerjük fel a bántalmazás jeleit, és hogyan reagálunk, ha baj van. Segít, hogy szülőként, tanárként, szociális munkásként vagy orvosként biztonságosabb közeget teremtsünk.

Segíts, hogy 750 szakember időben észrevehesse, ha egy gyerek bajban van!

Már 300 könyvet biztosan el tudunk juttatni a szakemberekhez– folytassuk együtt!

Neked csak két perc, nekünk hatalmas segítség.