Rubovszky Rita a Pannonhalmi Gyerekjogi Szimpóziumról

Gyakorlati segítség lenne minden szereplőnek a korai felismerés, valamint a határozott és szakszerű beavatkozás protokolljainak kialakítása, megosztása - Rubovszky Rita gondolatai a Pannonhalmi Gyerekjogi Szimpózium kapcsán.

Hintalovon

2019.09.19.

Rubovszky Ritát, Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpont főigazgatóját is meginterjúvoltuk a Pannonhalmi Gyerekjogi Szimpózium kapcsán. Olvassátok el válaszait személyes motivációjáról, követendő nemzetközi példákról, illetve a gyerekkori bántalmazás témáját feldolgozó film- és könyvajánlásait!

Mi az Ön személyes motivációja a gyermekvédelem témájában?

Ritka az az ember, akit életében sehol, semmilyen formában nem ér valamilyen bántalmazás. A fogalom túlmutat a családon belüli erőszakon, abúzuson, és benne foglaltatik a felnőtt-gyerek, valamint a kortársak közötti hatalmi viszonyokkal való visszaélés, megalázás megfélemlítés. A gyerekkorban, illetve az iskolában elszenvedett bántalmazás, jöjjön az szülőtől, tanártól, vagy iskola/osztálytárstól, végigkíséri minden érintett életét, búvópatakként fel-felbukkanva mérgez évtizedek távolában is.

A legfájdalmasabb számomra a tehetetlenség, amikor úgy érzem, nem tudok a helyzeten segíteni. Anyaként is megtapasztaltam a saját gyermekem fájdalmát, bűntudatát, tehetetlenségét, hogy milyen nehéz volt eljutni a csendtől a szóig.

Boldog Gerhardinger Terézia anya példája

A Patrona főigazgatójaként a személyes hivatásomhoz mélyen hozzátartozik Boldog Gerhardinger Terézia anya példája, aki a XIX. század közepén felismert társadalmi problémára érzékenyen,  arra megoldást kínálva alapította iskoláit épp azokért a lányokért, akikre a kor nagyvárosi és falusi társadalmában a biztos kizsákmányolás, prostitúció, analfabetizmus, családon belüli erőszak várt volna.  Az iskolanővéri karizma érzékennyé tesz a megalázottak, a hátrányokkal indulók és küzdők, a kiközösítettek személye iránt.

A Patrona óvodája a VI. kerülteben működik, kiemelten foglalkozik hátrányos helyzetű gyermekekkel. Az általános iskola, az országban egyedülálló leánygimnázium és a hozzá tartozó kollégium  kifejezetten érzékeny intézmény. A rendalapító Terézia anya, és az Iskolanővérek eredeti karizmájában gyökerezve tudatos döntés a részünkről, hogy nem vagyunk szelektív iskola. Nem zárjuk ki a társadalmi problémákat, a nehézségekkel küzdő gyerekeket, elszántan küzdünk minden egyes diákunkért. Sajnos gyermekvédelmi eseteink rendszeresen vannak, főleg az alsóbb évfolyamokon. Minden egyes diákunk esetében nővérek és civilek, osztályfőnökök, prefekták, az iskolapszichológus és az iskola vezetőségi tagjai összehangoltan dolgoznak, hogy diákjaink hathatós és gyors segítséget kapjanak. 

Mi az Ön számára a legfontosabb kérdés, amelyre szeretne választ kapni a konferencia után?

Elsősorban arra, hogyan tudnánk mindazon iskolákkal, műhelyekkel együttműködni, akik elkötelezetten foglalkoznak a gyermekbántalmazás megszüntetésével, megelőzésével és az esetek kezelésével, és az együttműködés keretében az elszigetelt kezdeményezésekből olyan hálózatszerű működést kialakítani, amely érzékennyé teszi, és változás indít el a magyar társadalomban, iskoláinkban és az oktatáspolitikában.

Gyakorlati segítség lenne minden szereplőnek a korai felismerés, valamint a határozott és szakszerű beavatkozás protokolljainak kialakítása, megosztása. 

Van-e olyan nemzetközi példa, amelyet követendőnek tart az iskolai bántalmazás megoldásában, a visszaélések megelőzésében?

Jellemzően a skandináv és az angolszász világban vannak kipróbált és elterjedt programok és módszerek, mert talán ott lett a legkorábban érzékeny a társadalom, így az oktatáspolitika a bántalmazás, a bullying jelenségére. Mellette említeném a finn eredetű, ma már nemzetközi KIVA programot, melynek magyarországi adaptációja is zajlott az elmúlt években három pilot iskolában. A KIVA-nak és minden hatékony bántalmazás kezelő módszernek lényege, hogy ezek nem állnak meg a tüneti kezelésnél, minden esetben az egész intézményt átjáró, szemlélet-alakító, folyamatos megelőző programokról van szó, és nem rövid életű projektekről. A hatékonyságuk elsősorban a csoportnormák formálásában rejlik, amely egyrészt hosszútávú, másrészt az iskola minden dolgozójának együttműködésére igényt tartó program. Ezek a programok teljes „átoltottságot” eredményeznek, vagyis az iskola összes tanulójával foglalkoznak rendszeresen, számos pozitív mellékhatással összességében javítják a személyes és közösségi élet minőségét. 

Elérhető hazánkban egy egyszerűbb, jelenleg a kormányzat által is támogatott ingyenes program is, az ENABLE, ami egy Uniós kezdeményezés, épp a fent említett hálózatszerű működés megteremtésére.

Van-e olyan könyv, film, bármilyen más művészeti alkotás, amit ajánlana az iskolai bántalmazás és visszaélés könnyebb megértéséhez?

Van-e olyan előadás (TED talks, stb.) amelyet ajánlana nekünk a témában?

Ez alábbi egy rövid de frappáns megközelítés:

Ki az, akit nem hívtunk meg a konferenciára, de meg kellett volna?

Magát a konferenciát történelmi jelentőségű kezdeményezésnek tartom, szeretném, ha lenne folytatása.

Sok minden veszélyben van most - a Hintalovon is

Évről évre egyre nehezebb körülmények között dolgozunk – azonban most először kérdésessé vált, hogy tudjuk-e folytatni a munkánkat. A Hintalovon Alapítvány már márciusban felkerült a Szuverenitásvédelmi Hivatal listájára –  csak azért, mert uniós támogatást nyertünk egy gyermekjogi, környezetvédelmi projektünkre.  

 

Most újabb lista van készülőben az “átláthatósági” törvényjavaslatnak köszönhetően. Ha felkerülünk erre a listára, az ellehetetlenít mindent, amit eddig felépítettünk.

Csatlakozz kampányunkhoz és támogass bennünket, hogy továbbra is kiállhassunk a gyerekekért és jogaikért!

Adószámunk: 18752836-2-41

Sikeres másolás!

Neked csak két perc, nekünk hatalmas segítség.

További tartalmak a témában

Gyerekeknek szóló, a helyzet értelmezését, megértését segítő anyagok a digitális oktatásról, az adatvédelemről és az ezekkel összefüggő legfontosabb kérdésekről koronavírus idején.
2024 február elején történtek kiindulópontja lesz-e a gyerekvédelemben évtizedek óta hiányzó változásnak? Egy olyan változásnak, amelyben a döntéshozók nem csak egyes esetek megoldását, hanem az egész rendszer működését és mindenek előtt a gyerekek helyzetének javulását, jogainak tényleges biztosítását tűzi ki célul.
A Gyermekjogi Követek találkozói a karantén alatt az online térbe helyeződtek. Mentoruk, Kun Zsuzsi mesél az új kihívásokról és az ezekre adott válaszokról.
Stáhly Kata vagyok, a Hintalovon Alapítvány munkatársa, és egyben a Bookline Kids mesekönyveket ajánló zsűritagja, pszichológus és anya. Szerencsére több olyan helyzet is van, ahol ez a 4 féle terület összekapcsolódik, az egyik ilyen a meseolvasás, a mesekönyvek világa.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Hogyan beszélj a gyerekeknek a gyerekjogokról?

Mik azok a gyerekjogok és hogyan beszélgess róluk gyerekeddel? Az alábbi pontok ebben nyújtanak segítséget.

Szexedukáció szülőknek -10 napos e-mail kurzus

Felvilágosítás – szexedukáció szülőknek – 10 napos e-mail-kurzus

Ha kiváncsi vagy e-mail-kurzusunkra, válassz az alábbi adományösszegek közül és jelentkezz még ma!

Pedagógusoknak szóló segédanyag a Minden gyerek kicsi kincs mesekönyvhöz

Válassz az alábbi adományösszegek közül és töltd le a Minden gyerek kicsi kincs mesekönyvhöz kapcsolódó, pedagógusoknak szóló segédanyagot!

Cikkajánló

×
×

Cart

Sok minden veszélyben van most - a Hintalovon is

Évről évre egyre nehezebb körülmények között dolgozunk – azonban most először kérdésessé vált, hogy tudjuk-e folytatni a munkánkat. A Hintalovon Alapítvány már márciusban felkerült a Szuverenitásvédelmi Hivatal listájára –  csak azért, mert uniós támogatást nyertünk egy gyermekjogi, környezetvédelmi projektünkre.  

 

Most újabb lista van készülőben az “átláthatósági” törvényjavaslatnak köszönhetően. Ha felkerülünk erre a listára, az ellehetetlenít mindent, amit eddig felépítettünk.

Csatlakozz kampányunkhoz és támogass bennünket, hogy továbbra is kiállhassunk a gyerekekért és jogaikért!

Neked csak két perc, nekünk hatalmas segítség.