Igazolatlan óra hiányzó felszerelés miatt?

Lehet-e igazolatlan hiányzással büntetni azokat a gyerekeket, akiknek hiányos a felszerelésük? Milyen lehetőségei vannak a szülőnek a gyereke jogainak érvényesítésére?
iskolai felszerelés hiánya miatti igazolatlan óra

Hintalovon

2018.08.16.

Egy nagyszülő kereste fel Alapítványunkat azzal, hogy unokája iskolájában a magyar tanár igazolatlan hiányzással bünteti azokat a gyerekeket, akik ugyan jelen vannak az órán, azonban hiányos a felszerelése. Az iskola vezetősége tud a tanár gyakorlatáról, de nem tudják elküldeni, mert senki nincs, aki a helyére jönne. A nagyszülő arról kérte a Gyermekjogi Központ tájékoztatását, hogy milyen lehetőségek vannak a gyerekek jogainak érvényesítésére.

A nagyszülőt a következőkről tájékoztattuk:

A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet tartalmazza a mulasztásra vonatkozó rendelkezéseket. A rendelet 51. § (2) bekezdése szerint egyrészt ha a tanuló távol marad az óráról, mulasztásról beszélhetünk, másrészt pedig csak akkor beszélhetünk mulasztásról, ha a tanuló a tanóráról távol marad. A felszerelés hiánya esetén jogellenes az igazolatlan hiányzás beírása.

Tekintettel arra, hogy gyakran előfordulnak ilyen helyzetek, az Oktatási Jogok Biztosa közzé adott egy saját állásfoglalását a hiányzásokról, ami a fenti tételt is kimondja. Az állásfoglalás az alábbi linken elérhető: http://www.oktbiztos.hu/ugyek/jelentes2010/mulasztas.html

Az iskola érvei nem megalapozottak, mert nem a kirúgás az egyetlen jogkövetkezmény, amit ilyen esetben alkalmazni lehet. Van mód szóbeli és írásbeli figyelmeztetésre, ahogy arra is hogy más módon jelezzék a tanárnak, hogy ez a gyakorlat jogellenes. Mivel az igazolatlan hiányzások jogkövetkezménye súlyos lehet (szabálysértés, családi pótlék megvonása, a gyerek veszélyeztetettségének megállapítása), ez a gyakorlat az iskolai életen kívül is negatívan befolyásolja a gyereket és a családját.

Ha az intézmény vezetése nem hajlandó a szükséges lépéseket megtenni, a szülők a fenntartóhoz fordulhatnak (mindenképpen írásban tegyék ezt meg). Elutasító válasz esetén az Oktatási Jogok Biztosához lehet fordulni.

Az esettanulmányaink valódi történeten alapszanak, de a felismerhetőség elkerülése miatt, az érintett gyerek(ek) védelme érdekében minden egyedi körülményt és jellemzőt megváltoztattunk, így bármilyen egyezés csak a véletlen műve lehet.

További tartalmak a témában

Nagy felelősségük van az óvodáknak és óvodapedagógusoknak abban, hogy mennyire tudatosak az óvodás gyerekek képmegosztásait illetően – a szülők beleegyezése csak az első lépés.
Soha ne üsd meg a gyereket! Ha pedig mégis előfordulna, megtanulhatsz őszintén bocsánatot kérni, és legközelebb valami jobb eszközt találni… olyat, ami nem okoz fájdalmat, nem ütközik törvénybe, és nem árt a gyereknek.
A Dörmi legújabb kampányában az iskolai bántalmazás megelőzését segítő NEMECSEK Programot támogatja. 
A “Csendtől a szóig”, a pannonhalmi visszaéléseket széles nyilvánosság bevonásával feldolgozó konferencia történelmi esemény és hazánk első nagyszabású gyermekjogi konferenciája volt.

Szeretnél az elsők között értesülni az újdonságokról?

Legyél Te is rendszeres adományozónk!

Már egyszeri támogatással is nagyon sokat segíthetsz, a havi 5000 forint rendszeres támogatás pedig nagyságrendileg teszi jobbá, kiszámíthatóbbá az Alapítvány mindennapi életét!
Havi
Clear

Legfrissebb híreink

Letölthető anyagaink

Lili és a bátorság: Te tudod- titoknyitogató füzet

Mia különbség jó és rossz titok között? Ilyen és ehhez hasonló nehéz témákat jár körbe Te tudod- titoknyitogató fűzet.

Hogyan beszélj a gyerekeknek a gyerekjogokról?

Mik azok a gyerekjogok és hogyan beszélgess róluk gyerekeddel? Az alábbi pontok ebben nyújtanak segítséget.

mi értelme az online kérdőíveknek

Van értelme kitöltenem? Kérdőíves konzultációkról gyerekeknek

Mire jó egy online kérdőív? Tényleg számít, mit gondolnak a gyerekek? Honnan tudhatjuk, hogy nem élnek vissza vele?

Cikkajánló

×
×

Cart