18mínusz

Felelős üzleti gondolkodás a gyerekekről

A gyerekek jogait nem csak a bíróságokon, paragrafusokban kell képviselni, hanem az élet minden területén. Mínusz18 programunkat azért hoztuk létre, hogy segítséget adjunk a médiában, reklám és hirdetői piac résztvevőinek ahhoz, hogyan tudják tiszteletben tartani a gyerekek jogait.

18 éven aluli személy=gyerek

Egy felelősen gondolkodó vállalat tiszteletben tartja ügyfelei jogait. Akkor is, ha gyerekekről van szó.

A reklám és hirdetői piac számos esetben nincs tekintettel a gyerekek jogaira. A 18MÍNUSZ program és eseménysorozat célja, hogy gyermekközpontú szemlélettel edukálja és gyakorlati ismeretekkel támogassa a piac részvevőit abban, hogy mindennapi tevékenységeiket úgy folytassák, hogy abban a gyerekek jogai ne sérüljenek.

Lehet jól csinálni!

A reklámpiac és a reklámozási felületként is funkcionáló közösségi média az egyik
legdinamikusabban fejlődő iparág. Szinte a teljes társadalmat eléri, miközben a törvényi szabályozás
ettől lemaradva nem tud minden esetben hatékonyan reflektálni az új folyamatokra és azokra a
védendő értékekre, amelyek jelentősége a 21. századra erősödött fel. Ilyen például a
környezetvédelem, a gyermekek jogai. Az önszabályozás jelentősége ezért igen nagy.

Célunk, hogy:

a gyermekek alapvető jogait és szükségleteit tudatosítsuk a a reklámszakma valamennyi szereplője
számára annak érdekében, hogy a gyermekek bevonása a reklámokban átgondolt, a gyermekjogokat szem előtt tartó folyamattá váljon. Másodsorban szeretnék segíteni azoknak a gyerekek jogainak érvényesülését, akik a közösségi médiában önálló reklámtevékenységet végző, illetve a mások – jellemzően szülői reklámtevékenységbe vannak bevonva.

  • A piac ismerje meg a gyerekek média-és reklám reprezentációjának gyerekjogi aspektusait
  • A reklámpiaci szereplők kapjanak azonnal hasznosítható ismereteket
  • Állítsunk követendő mintákat, mutassuk be a sikereket.

A gyerekek ábrázolása folyamatosan változik

A gyerekekről szóló reklámok evolúcióját jól mutatja a gyerekszervezeteket támogató kommunikáció folyamatos változása. A civil szervezeteknél az éhező gyerekek képe, az erőszak nyomainak megmutatása, a kiszolgáltatottság ábrázolása volt jellemző egészen a nyolcvanas évek végéig. A kilencvenes években megjelennek és elterjednek a pozitív ábrázolások. A reménykeltő képek, az eredmények bemutatására kezdik helyezni a hangsúlyt.

A gyerekek ábrázolásában megjelenik a személyiségi jogok védelme – nő azoknak a kampányoknak a száma, amelyek nem élőszereplősek. A kétezres évek elején megjelenik az empowering, a gyerekek már nem csak a gyerekvédelem alanyai, hanem úgy ábrázolják őket, mint akik aktív részesei az őket érintő folyamatoknak. Az oktatás és a gender kérdés hangsúlyosabbá válik. 2010-re A gyerekrészvétel és a gyerekek aktív szereplőként való bemutatása megerősödik. A kiszolgáltatottság ábrázolása a krízis helyzetekben domináns csak.

A fotók hitelességének kérdése előtérbe kerül, ezzel párhuzamosan elterjednek a grafikus ábrázolások. Ezt erősíti az a tendencia is, hogy egyre több információval céloznak közvetlenül gyerekeket. A gyerekek által készített anyagok száma is megnő. Az élőszereplős gyerek ábrázolás a gyerekparticipációs témákban meghatározó marad, más területeken radikálisan csökken.

Most nő fel az a generáció, akinek életét a digitális tér születése pillanatától fogva rögzíti. A
nyilvánosságnak ez a foka, illetve a gyerekek szerepeltetésének új formáira – különös tekintettel a
közösségi médiára – vonatkozó korlátok hiánya beláthatatlan következményekkel járhat. A
gyermekek esetében (különösen, ha influencer szülő gyermekéről van szó) ez a hatás duplán jelenik
meg, hiszen nemcsak a reklám fonódik össze a hétköznapokkal, de a magán- és családi élet is a
reklámtevékenységgel, ami komoly egyéni, családi és társadalmi veszélyeket hordoz.

Ha egy vállalat komolyan veszi a fogyasztóit, akkor tiszteletben tartja a jogait is. Akkor is ha gyerekekről van szó.

Kinek és miről szól a 18Mínusz?

A média szereplőinek és munkatársainak

  • Hogyan érdemes egy gyerekkel interjút készíteni
  • Hogyan lehet egy cikk során tiszteletben tartani a gyerekekek jogait
  • MIre érdemes figyelni illusztráció, kép választásakor amelyen gyerek is szerepel
  • Mire érdemes figyelni videós anyag készítésekor ahol gyerek is szerepel
  • Milyen minimumszabályokat kell betartani ahhoz, hogy tiszteletben tartsa a média a gyerekek jogait

Hirdetőknek, reklámügynökségeknek

  • Mit érdemes átgondolni egy gyerek szerepeltetése előtt?
  • Hogyan lehet a gyerekek jogait tiszteletben tartva hirdetést készíteni?
  • Mire érdemes figyelni ha gyerekekkel reklámozol digitális reklámfilmek, hirdetések esetén?
  • Mire figyelj az influencer típusú hirdetések és együttműködések esetén?
  • Melyek azok a minimumszabályok, amire figyelj?
  • Jó gyakorlatok, követendő minták, nemzetközi trendek

Influencereknek

  • Mit érdemes átgondolni egy gyerek szerepeltetése előtt?
  • Milyen területekre van hatással a gyerek reklámokban történő szerepeltetése?
  • Milyen veszélyeket rejthet a gyerekek social médiában való szerepeltetése?
  • Milyen hatással lehet a gyerekek szerepeltetése a gyerek jelenére, jövőjére?
  • Milyen jogi vonatkozásai a gyerekmunkának?